AIDS: the dialogue between Science textbooks (PNLD 2017/2020), teachers and students

Authors

  • Lourdes Maria Campos Corrêa Universidade Federal de Uberlândia, Pró-Reitoria de Assistência Estudantil, Divisão de Promoção de Igualdades e Apoio Educacional. https://orcid.org/0000-0003-2655-9737
  • Elenita Elenita Pinheiro de Queiroz Silva Universidade Federal de Uberlândia, Faculdade de Educação, Programa de Pós-Graduação em Educação. https://orcid.org/0000-0001-8725-7631

DOI:

https://doi.org/10.24220/2318-0870v27e2022a5765

Keywords:

Body, Education, Education policy, Health, Sexuality

Abstract

This work aimed to compare the way how the AIDS theme is presented and produced in science textbooks,
approved in two editions of the Brazilian National Textbook Program (2017, 2020). We analyzed 7th and 8th grade textbooks using Laurence Bardin’s content analysis method. The criteria for collection selection were: having been submitted and approved in the edition before and after the implementation of the current Common Brazilian National Curriculum Base; presenting the highest rate of distribution in public schools in Brazil; being intended for science teaching in the final years of elementary school. Inclusions of new
aspects were found, as mentioned in Law nº 12.984/14, which provides for the criminalization of prejudice
against people living with HIV, and information on pre- and post-exposure prophylaxis. The location of the
theme is presented in the same classic contents, such as reproduction, contraceptive methods, and Sexually
Transmitted Infections, with individual responsibility for the transmission of HIV/AIDS and the culture of
fear and death remaining. Therefore, the books bring discussions that broaden the reflection on life
with HIV/AIDS, but still very dependent on effective actions by teachers in the classroom. There are
still more steps to be taken for the construction of educations that overcome prejudice about AIDS and the
people who live with it.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ayres, J. R. C. M. Vulnerabilidade dos jovens ao HIV/Aids: a escola e a construção de uma resposta social. In: Silva, L. H. (org.). A Escola cidadã no contexto da globalização. Petrópolis: Vozes, 2001. p. 413-423.

Barbieri, C. L. A.; Zucchi, A. M.; Barros, C. R. S. Grupo de risco: uma denominação inadequada no enfrentamento do coronavírus. Rio de Janeiro: Abrasco, 2020. Disponível em: https://www.abrasco.org.br/site/noticias/grupo-de-risco-uma-denominacaoinadequada-no-enfrentamento-do-coronavirus-artigo-de-carolina-luisa-alves-barbieri-eliana-miura-zucchi-claudia-renatados-santos-barros/49081/. Acesso em: 5 set. 2022.

Bardin, L. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2011.

Bellini, M.; Frasson, P. C. Ciências e seu ensino: o que dizem os cientistas e os livros didáticos sobre o HIV/AIDS? Ciências e Educação (Bauru), v. 12, n. 3, p. 261-274, 2006. Doi: https://doi.org/10.1590/S1516-73132006000300002

Biblioteca Virtual em Saúde. Varíola dos macacos. Brasília: Ministério da Saúde, 2022. Disponível em: https://bvsms.saude.gov.br/02-6-variola-dos-macacos/. Acesso em: 20 set. 2022.

Brasil. Ministério da Educação. Dados estatísticos – PNLD 2020. Brasília: FNDE, 2020. Disponível em: https://www.fnde.gov.br/index.php/programas/programas-do-livro/pnld/dados-estatisticos. Acesso em: 16 set. 2020.

Brasil. Ministério da Saúde. Boletim epidemiológico HIV-AIDS/2019. Brasília: Secretaria de Vigilância em Saúde, 2021. Disponível em: https://www.gov.br/saude/pt-br/centrais-de-conteudo/publicacoes/boletins/epidemiologicos/especiais/2019/boletimepidemiologico-especial-hiv-aids-2019/view. Acesso em: 19 nov. 2022.

Canto, E. L. Ciências Naturais: aprendendo com o cotidiano. 5. ed. São Paulo: Moderna, 2015.

Canto, E. L.; Leite, L. C. C. Ciências Naturais: aprendendo com o cotidiano. São Paulo: Moderna, 2018.

Cellard, A. Análise documental. In: Poupart, J. et al. A pesquisa qualitativa: enfoques epistemológicos e metodológicos. Tradução

de Ana Cristina Arantes Nasser. 3. ed. Petrópolis: Vozes, 2012.

Corrêa, L. M. C. Aids nos livros didáticos de Biologia: PNLEM 2007, PNLD 2012 e 2015. 2017. 196 f. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2017.

Editora Moderna. (org.). Araribá Mais: Ciências. São Paulo: Moderna, 2018. v. 8.

Editora Moderna. (org.). Araribá Ciências. 4. ed. São Paulo: Moderna, 2014. v. 8.

Ferreira, C. V. L. Aids e vida: um estudo clínico-psicanalítico com pacientes com HIV. São Paulo: Lemos Editorial, 1994.

Gewandsznajder, F. Projeto Telaris: ciências. 2. ed. Editora Ática: São Paulo, 2016. v. 7

Published

2022-12-07

How to Cite

Campos Corrêa, L. M. ., & Silva, E. E. P. de Q. . (2022). AIDS: the dialogue between Science textbooks (PNLD 2017/2020), teachers and students. Revista De Educação PUC-Campinas, 27, 1–17. https://doi.org/10.24220/2318-0870v27e2022a5765

Issue

Section

Articles