CONTINUING MATHEMATICS TEACHER EDUCATION IN THE CONTEXT OF VIRTUAL LEARNING COMMUNITIES

A PATCHWORK OF THESES AND DISSERTATIONS

Authors

  • Juliana França Viol Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho
  • Rosana Giaretta Sguerra Miskulin Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho

DOI:

https://doi.org/10.24220/2318-0870v0n29a57

Keywords:

Virtual learning communities, Mathematics education, Teachers education, Academic research - theses and dissertations

Abstract

This paper intends to discuss aspects and/or dimensions related to the training processes of
Mathematics teachers in the context of virtual learning communities, here understood as “virtual spaces”, mediated by information and communications technologies, which are open to the participation of people from different social-cultural contexts, who are interested in sharing information about a certain topic or about a specific field, in order to discuss, interact and construct knowledge in a collaborative way. Furthermore, these learning communities aim to “surpass traditional teaching-learning conceptions, enabling their participants to construct a culture based
on Information Science and on shared knowledge, in which mutual interaction and collaboration are the key factors for generating knowledge”. In this context, we consider that virtual learning communities provide “teachers with a new system of interaction and, thus, with unusual issues, capable of making them learn to give (new) meanings to their teaching practices”, also providing new models for the information and communications technologies processes of formation of teachers. Under this approach of virtual learning communities, we demonstrate some aspects and/
or dimensions, present and discussed in research in Mathematics Education, whose object of investigation was the interrelations of ICT and the education of Mathematics Teachers. The kinds of research involved refer to theses and dissertations produced and presented at the Education Graduate Programs at the Universidade de São Paulo, Universidade Estadual de Campinas, Universidade Federal de São Carlos, at the Mathematics Education Graduate Programs at
Universidade Estadual Paulista - Rio Claro - São Paulo - Brazil and Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, and at the Education for Science Graduate Program at Universidade Estadual Paulista - Bauru - São Paulo - Brazil, from 1987 to 2007.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Juliana França Viol, Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho

Doutoranda, Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Programa de Pós-Graduação em Educação Matemática.
Av. 24-A, 1515, Bela Vista, 13506-700, Rio Claro, SP, Brasil. Correspondência para/Correspondence to: J.S. VIOL. E-mail:
<viol.juliana@gmail.com>.

Rosana Giaretta Sguerra Miskulin, Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho

Professora, Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Matemática, Programa de Pós-Graduação em Educação Matemática. Rio Claro, SP, Brasil.

References

BARRETO, R.G. Tecnologia e educação: trabalho e formação docente. Educação & Sociedade, Campinas, v.25, n.89, p.1181-1201, 2004.

GOMEZ, M.V. Educação em rede: o processo de criação de um curso web. 2002. Tese (Doutorado em Educação) - Universidade Estadual de São Paulo, São Paulo, 2002.

GRACIAS, T.A.S. A natureza da reorganização do pensamento em um curso a distância sobre tendências em educação matemática. 2003. Tese (Doutorado em Educação Matemática) - Universidade Estadual Paulista, Rio Claro, 2003.

MARIANO, C.R. Indícios da cultura docente revelados em um contexto online no processo da formação de professores de matemática. 2008, 162f. Dissertação (Mestrado em Educação Matemática) - Universidade Estadual Paulista, Rio Claro, 2008.

MENDES, R.A.V. Avaliação de um curso de educação a distância para a formação continuada de professores de matemática. 2003. Dissertação (Mestrado em Educação para Ciências) - Universidade Estadual Paulista, Bauru, 2003.

MISKULIN, R.G.S. Curso de licenciatura em matemática à distância: limites e potencialidades no cenário das políticas públicas brasileiras. In:

CONGRESO IBERO-AMERICANO DE EDUCACIÓN MATEMÁTICA , 6., 2009, Puerto Montt, Chile. Anais... Puerto Montt: Universidad de los Lagos, 2009. p.1019-1025.

MISKULIN, R.G.S.; SILVA, M.R.C.; ROSA, M. Comunidade virtual como lócus do resgate da cultura docente: contribuições para a formação continuada do professor de matemática. In: SEMINÁRIO INTERNACIONAL DE PESQUISA EM EDUCAÇÃO MATEMÁTICA, 3., 2006, Águas de Lindóia. Anais... Águas de Lindóia: SBEM, 2006.

MISKULIN, R.G.S.; ROSA, M; SILVA, M.R.C. Comunidade de prática virtual: possíveis contribuições para a formação de professores de matemática. In: FIORENTINI, D.; GRANDO, R.C.; MISKULIN, R.G.S. (Org.). Práticas de professores que ensinam matemática. Campinas: Mercado das Letras, 2009.

MORGADO, M.J.L. Formação de professores de matemática para o uso pedagógico de planilhas eletrônicas de cálculo: análise de um curso a distância via internet. 2003. Tese (Doutorado em Educação) - Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2003.

PRADO, M.E.B.B.; ALMEIDA, M.E.B. Estratégias em educação à distância: a plasticidade na prática pedagógica do professor. In: VALENTE, J.A.;

ALMEIDA, M.E.B. (Org.). Formação de educadores à distância e integração de mídias. São Paulo: Avercamp, 2007. p.67-84.

PRETTO, N.L. Desafios para a educação na era da informação: o presencial, a distância, as mesmas políticas e o de sempre. In: BARRETO, R.G. (Org.). Tecnologias educacionais e educação à distância: avaliando políticas e práticas. Rio de Janeiro: Quartet, 2001. p.29-53.

SANTOS, S.C. A produção matemática em um ambiente virtual de aprendizagem: o caso da geometria euclidiana espacial. 2006.

Dissertação (Mestrado em Educação Matemática) – Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Rio Claro, 2006.

SANTOS, J.A. Formação continuada de professores em geometria por meio de uma plataforma de educação a distância: uma experiência com professores de ensino médio. 2007. Dissertação (Mestrado em Educação Matemática) - Pontifícia Universidade Católica São Paulo, São Paulo, 2007.

SOCOLOWSKI, R.C.A.J. Análise das interações tutor/participantes: um ponto de partida para avaliação de cursos de desenvolvimento profissional a distância. 2004. Dissertação (Mestrado em Educação Matemática) - Pontifica Universidade Católica São Paulo, São Paulo, 2004.

VIOL, J.F. Movimento das pesquisas que relacionam as tecnologias de informação e de comunicação e a formação, a prática e os modos de pensar de professores que ensinam matemática. 2010. Dissertação (Mestrado em Educação Matemática) - Universidade Estadual Paulista, Rio Claro, 2010.

ZULATTO, R.B.A. A natureza da aprendizagem matemática em um ambiente online de formação continuada de professores. 2007. Tese (Doutorado em Educação Matemática) - Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Rio Claro, 2007.

Published

2010-12-31

How to Cite

Viol, J. F., & Miskulin, R. G. S. (2010). CONTINUING MATHEMATICS TEACHER EDUCATION IN THE CONTEXT OF VIRTUAL LEARNING COMMUNITIES: A PATCHWORK OF THESES AND DISSERTATIONS. Revista De Educação PUC-Campinas, (29), 245–253. https://doi.org/10.24220/2318-0870v0n29a57

Issue

Section

Articles