MULTIMEDIA FOR EDUCATION AND TRAINING OF TEACHERS IN DIGITAL TECHNOLOGIES
DOI:
https://doi.org/10.24220/2318-0870v0n29a56Keywords:
Education, Internet, Multimedia, Radio, Software, TelevisionAbstract
Multimedia is the combined use of several media, such as sound and full-motion video in computer application. Its use in education is increasing continuously due to the lower prices of the mechanical magnetic, electronic, and electrical devices comprising computer systems. Digital convergence is finally happening: all separate media are now digital and are delivered via global network, thus favoring quality education. In this new context, there is a need for the management of change:
teachers demand both training and digital content in order to incorporate multimedia in their daily practice. After considering themes like accessibility, management of change and multimedia, this
paper presents two initiatives. The first one relates to teacher training in educational technology while the second involves multimedia production for teaching. This paper intends to contribute to the discussion on the production, publication and use of educational multimedia content.
Downloads
References
AMORIM, J.A. Web-Age management of educational services in Brazil. In: SIMPOI/POMS-BRAZIL CONFERENCE (Operations Management in the Internet Era). Proceedings... Guarujá: Fundação Getulio Vargas, 2001.
AMORIM, J.A. A Educação matemática, a internet e a exclusão digital no Brasil. Educação Matemática em Revista, v.10, n.14, p.58-66, 2003.
AMORIM, J.A. et al. O Professor e sua primeira página na internet: uma experiência de uso do ambiente TelEduc. Revista Brasileira de Informática na Educação, v.12, n.1, p.37-42, 2004.
AMORIM, J.A. Inclusión digital y proyectos gubernamentales: calidad y flexibilidad formativa de profesores en Brasil. In: CONFERENCIA INTERNACIONAL DE LA EDUCACIÓN Y FORMACIÓN BASADA EN LAS TECNOLOGIAS - ONLINE EDUCA, 7., 2007, Madrid. Libro de Actas… Berlin: ICWE GmBh, 2007.
AMORIM, J.A.; MISKULIN, R.G.S.; MISKULIN, M.S. Simulação de assistentes em ambientes virtuais de aprendizagem: aspectos da ciência cognitiva aplicados a problemas de acessibilidade em projetos de educação a distância. In: INTERNATIONAL CONFERENCE ON ENGINEERING AND COMPUTER EDUCATION, 2007. Anais... Santos: Council of Researches in Education and Sciences, 2007a.
AMORIM, J.A. et al. Contribuições da pesquisa operacional no auxílio à tomada de decisão referente à alocação de recursos humanos para tarefas de educação a distância. In: INTERNATIONAL CONFERENCE ON ENGINEERING AND COMPUTER EDUCATION, 2007. Anais... Santos: Council of Researches in Education and Sciences/IEEE, 2007b.
AMORIM, J.A. et al. A formação de professores para utilização de TIC no ensino superior: aspectos da alfabetização tecnológica da população de nãoengenheiros. In: INTERNATIONAL CONFERENCE ON ENGINEERING AND COMPUTER EDUCATION, 2007. Anais… Santos: Council of Researches in Education and Sciences, 2007c.
AMORIM, J.A. Engenharia multimídia: contribuições metodológicas ao gerenciamento de projetos de produção e utilização de conteúdo digital em educação. 2010. Tese (Doutorado) - Faculdade de Engenharia Elétrica e de Computação, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2010.
ANDRÉ, M. et al. Estado da arte da formação de professores no Brasil. Educação e Sociedade, v.20, n.68, 1999. Disponível em: <http://www.scielo.br/>. Acesso em: 6 set. 2010.
ARAÚJO, E.A. et al. Políticas públicas, educação e educação a distância. Revista de Educação PUC Campinas, n.23, p.145-150, 2007. Disponível em: <http://biblioteca.ricesu.com.br/art_link.php?art_cod=4498>. Acesso em: 9 maio 2010.
BARCELOS, N.N.S.; VILLANI, A. Troca entre universidade e escola na formação docente: uma experiência de formação inicial e continuada. Ciência & Educação, v.12, n.1, p.73-97, 2006. Disponível em: <http://www.scielo.br/>. Acesso em: 6 set. 2010.
BATES, A.W. Managing technological change. San Francisco (U.S.): Jossey-Bass, 1999.
BELLONI, M.L. Tecnologia e formação de professores: rumo a uma pedagogia pós-moderna? Educação e Sociedade, v.9, n.65, 1998. Disponível em: <http://www.scielo.br>. Acesso em: 6 set. 2010
BRASIL. Presidência da República. Decreto nº 5.296, de 2 de dezembro de 2004. Diário Oficial da União, 3 dez. 2004. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil/_ato2004-2006/2004/decreto/d5296.htm>. Acesso em: dez. 2007.
BRASIL. eMAG, Acessibilidade de governo eletrônico. 2007. Disponível em: <http://www.governoeletronico.gov.br/governoeletronico>. Acesso em: dez. 2007.
BRASIL. Ministério da Educação e Cultura. Portal domínio público. 2007a. Disponível em: <http://www.dominiopublico.gov.br/>. Acesso em: dez. 2007.
BRASIL. Ministério da Educação e Cultura. Portal de conteúdos educacionais WEBEDUC. 2007b. Disponível em: <http://webeduc.mec.gov.br/>. Acesso em: dez. 2007.
BRASIL. Ministério da Educação e Cultura. Secretaria de Educação a Distância. 2007c. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/seed/>. Acesso em: dez. 2007.
BRASIL. Ministério da Educação e Cultura. Portal do Professor. 2010a. Disponível em: <http://portaldoprofessor.mec.gov.br/>. Acesso em: set. 2010.
BRASIL. Ministério da Educação e Cultura. Banco Internacional de Objetos Educacionais. 2010b.
Disponível em: <http://objetoseducacionais2.mec.gov.br/>. Acesso em: set. 2010.
CARLOTTO, M.S.; PALAZZO, L.S. Factors associated with burnout’s syndrome: an epidemiological study of teachers. Cadernos de Saúde Pública, v.22, n.5, 2006. Available from: <http://www.scielo.br/>. Cited: Dec. 2007.
CARVALHO, J.M. O não-lugar dos professores nos entrelugares de formação continuada. Revista Brasileira de Educação, n.28, p.96-108, 2005. Disponível em: <http://www.scielo.br/>. Acesso em: 6 set. 2010.
COORDENADORIA DE ESTUDOS E NORMAS PEDAGÓGICAS. Programa de Formação Continuada ‘Teia do Saber’ - 2007. Capacitação descentralizada mediante contratação de instituições de ensino superior, projeto básico. 2007. Disponível em: <http://cenp.edunet.sp.gov.br/Forcont2007/>. Acesso em: dez. 2007.
CONNER, D.R. Managing at the speed of change. New York (US): Random House, 1993.
COSTA, C.J. Modelos de educação superior à distância e implementação da Universidade Aberta do Brasil. Revista Brasileira de Informática na Educação, v.15, n.2, p.9-16, 2007.
HILDRETH, P.M.; KIMBLE, C. Knowledge networks: innovation through communities of practice. Hershey, PA: IGI Global, 2004.
HUGHES, J.; JEWSON, N.; UNWIN, L. Communities of practice: critical perspectives. [S.l.]: Routledge, 2007.
KELLISON, C. Produção e direção para TV e vídeo. São Paulo: Editora Campus, 2006.
KIMBLE, C.; HILDRETH, P. Communities of practice: creating learning environments for educators. Charlotte, NC: Information Age Publishing, 2008.
MORAES, M.C. Informática educativa no Brasil: uma história vivida, algumas lições aprendidas. Revista Brasileira de Informática na Educação, n.1, 1997.
NOGUEIRA, M.O. Profissão docente e propostas de formação continuada: considerações sobre os processos de desqualificação do trabalho do professor. Revista de Educação PUC-Campinas, n.23, p.113-122, 2007.
ORGANISATION FOR ECONOMIC COOPERATION AND DEVELOPMENT. PISA 2006: Science Competencies for Tomorrow’s World. Paris: OECD, 2007.
ONE LAPTOP PER CHILD. Child. 2010. Available from: <http://one.laptop.org/>. Cited: Dec. 2010.
PROJECT MANAGEMENT INSTITUTE. Um guia do conjunto de conhecimentos em gerenciamento de projetos (Guia PMBOK): a guide to the project managment body of knowledge: official portuguese translation. São Paulo: PMI, 2005.
SOCIEDADE BRASILEIRA DE COMPUTAÇÃO. Grandes desafios da pesquisa em computação no Brasil: 2006-2016. Relatório sobre o Seminário realizado em 8 e 9 de maio de 2006. Disponível em: <http://www.sbc.org.br/>. Acesso em: dez. 2007.
SHTUB, A.; BARD, J.F.; GLOBERSON, S. Project management: engineering, technology and implementation. New Jersey: Prentice Hall, 1994.
SILVA, V.B. Saberes em viagem nos manuais pedagógicos: construções da escola em Portugal e no Brasil (1870-1970). Revista Brasileira de Educação, v.12, n.35, p.268-277, 2007. Disponível em: <http://www.scielo.br/>. Acesso em: dez. 2007.
SOUZA, V.C.; PINTO, S.C.C.S. Customizando ambientes na web para língua brasileira de sinais usando web-services. Revista Brasileira de Informática na Educação, v.15, n.2, p.17-30, 2007.
SUGIMOTO, L. Unicamp sobe 47 posições na The World University Rankings. 2010. Disponível em: <http://www.unicamp.br/>. Acesso em: set. 2010.
TAVARES, T.A. et al. A TV digital Interativa como ferramenta de apoio à educação infantil. Revista Brasileira de Informática na Educação, v.15, n.2, p.31-44, 2007.
UNIVERSIDADE ESTADUAL DE CAMPINAS. Núcleo de informática aplicada à educação. 2007a. Disponível em: <http://www.nied.unicamp.br/>. Acesso em: dez. 2007.
UNIVERSIDADE ESTADUAL DE CAMPINAS. PLANES, Planejamento estratégico. Coordenadoria Geral da Universidade, Universidade Estadual de Campinas. 2007b. Disponível em: <http://www.cgu.unicamp.br/pei/index.html>. Acesso em: dez. 2007.
UNIVERSIDADE ESTADUAL DE CAMPINAS. Projeto de pesquisa ‘acesso, permanência e prosseguimento da escolaridade de nível superior de pessoas com deficiência: ambientes inclusivos’. Laboratório de Acessibilidade, Universidade Estadual de Campinas. 2007c. Disponível em: <http://www.todosnos.unicamp.br/>. Acesso em: dez. 2007.
UNIVERSIDADE ESTADUAL DE CAMPINAS. Resolução nº 020/2006. Constitui grupo de trabalho para implementação de programa de inclusão de pessoas com deficiência no âmbito universitário. Diário Oficial do Estado, 5 abr. 2006. Disponível em: <http://www.pg.unicamp.br/resolucoes/2006/INDRESOL06.htm>. Acesso em: dez. 2007.
THE WORLD WIDE WEB CONSORTIUM. Web accessibility initiative guidelines and techniques. 2007. Available from: <http://www.w3.org/WAI/guidtech.html>. Cited: Dec. 2007.
WENGER, E.; MCDERMOTT, R.; SNYDER, W.M. Cultivating communities of practice. Massachusetts: Harvard Business Press, 2002.
YANG, S.J.H. Context aware ubiquitous learning environments for peer-to-peer collaborative learning. Educational Technology & Society, v.9, n.1, p.188-201, 2006.