The superheroine body shape in comic books and education for leisure

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24220/2318-0870v27e2022a5423

Keywords:

Education, Culture, Comic books, Leisure

Abstract

Among the various media and art productions, the superheroines in comics show socially accepted standards of body beauty, which influence the readers of these stories in a certain way. The school and Physical Education classes have an important role as spaces for the construction of new knowledge, and these are fundamental for pedagogical mediation about the body and body beauty. This article aimed to analyze the body shapes of comic book superheroes based on a cultural reference and their relationship with education for leisure at school. A literature review was developed with a qualitative approach. Google Scholar and the library of the Methodist University of Piracicaba were consulted. The results indicate that the consumption of comics as a leisure practice, and especially the consumption of the image of superheroines, may be related to the production of desire for an “ideal body”. We attempt to demonstrate how superheroine comics can encourage or reinforce the search for certain beauty standards and how much this can cause problems for children and young people who consume them. Thus, based on education for leisure, the Physical Education teacher can lead students to think over these influences to review the meaning and value attributed to the body.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Beiras, A. et al. Gênero e super-heróis: o traçado do corpo masculino pela norma. Psicologia e Sociedade, v. 19, n. 3, p. 62-67, 2007.

Betti, M. Mídia e educação: análise da relação dos meios de comunicação de massa com a educação física e os esportes. In: Seminário Brasileiro em Pedagogia do Esporte, 1998, Santa Maria. Anais eletrônicos [...]. Santa Maria: Universidade Federal de Santa Maria, 1998. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/313774344_MIDIA_E_EDUCACAO_Analise_ da_Relacao_dos_Meios_de_Comunicacao_de_Massa_com_a_Educacao_Fisica_e_os_Esportes. Acesso em: 17 ago. 2020.

Botelho, R. G.; Souza, J. M. C. Bullying e educação física na escola: características, casos, consequências e estratégias de intervenção. Revista de Educação Física, v. 139, p. 58-70, 2007.

Corrêa, C. A ficção do mundo real: as utopias tecnológicas dos super-heróis e sua materialização no corpo dos atletas de alto rendimento. 2018. 103 f. Dissertação (Mestrado em Educação Física) – Universidade Federal do Paraná, Curitiba, 2018.

Corrêa, C.; Capraro, A. M.; Moraes e Silva, M. Os padrões corporais nas HQs de Batman e Superman (1938-2016). Materiales para la Historia del Deporte, n. 19, p. 14-26, 2019.

Corrêa, C.; Moraes e Silva, M.; Silveira, V. T. O uso da tecnologia nos corpos de atletas e paratletas: as similaridades entre ficção e realidade. Resgate: Revista Interdisciplinar de Cultura, v. 28, p. 1-28, 2020.

Kofes, S. E sobre o corpo, não é o próprio corpo que fala? Ou, o discurso desse corpo sobre o qual se fala. In: Bruhns, H. Conversando sobre o corpo. São Paulo: Papirus, 1989.

Le Breton, D. Adeus ao corpo. 6. ed. Campinas: Papirus, 2013.

Marcellino, N. C. Estudos do lazer: uma introdução. 5. ed. Campinas: Autores Associados, 2012. (Coleção Educação Física e esportes).

Marcellino, N. C. Lazer e educação. 16. ed. Campinas: Papirus, 2010.

Mauss, M. As técnicas corporais. In: Mauss, M. Sociologia e antropologia. São Paulo: Edusp, 1974.

Moreira, M. D. A construção da imagem corporal nas redes sociais: padrões de beleza e discursos de influenciadores digitais. PERcursos Linguísticos, v. 10, n. 25, p. 144-162, 2020.

Pinto, L. M. S. M. Lazer e educação: desafios da atualidade. In: Marcellino, N. C. (org.). Lazer e sociedade: múltiplas relações. Campinas: Editora Alínea, 2008. p. 45-61. (Coleção Estudos do Lazer).

Prudêncio, N. E. Feminismos midiáticos, empoderamento e a questão do olhar em Mulher-Maravilha. Movimento, n. 14, p. 74-96, 2020.

Requixa, R. Sugestão de diretrizes para uma política nacional de lazer. São Paulo, [s. n.], 1980.

Rigoni, A. C. C.; Nunes, F. G. B.; Fonseca, K. M. O culto ao corpo e suas formas de propagação na rede social facebook: implicações para a Educação Física Escolar. Motrivivência, v. 29, p. 126-143, 2017.

Rossi Filho, S.; Origuela, M. A.; Lopes da Silva, C. A Forma corporal dos super-heróis de histórias em quadrinhos e a educação para o lazer. Coleção Pesquisa em Educação Física, v. 14, n. 4, p. 15-22, 2015.

Santos, K. R. V.; Rechia, S. A.; Vivian, A. T. Educação para o lazer em aulas de Educação Física: desvendando “boas práticas”. Revista Científica Interdisciplinar, v. 5, n. 1, p. 76-90, 2019.

Severino, A. J. Metodologia do trabalho científico. São Paulo: Editora Cortez, 2007.

Silva, A. M. Corpo, ciência e mercado: reflexões acerca da gestação de um novo arquétipo da felicidade. Campinas: Autores Associados, 2001.

Silva, C. L. et al. Experiências pedagógicas a partir de histórias em quadrinhos de super-heróis: educação para o lazer. Licere, v. 21, n. 2, p. 96-135, 2018.

Siqueira, D. C. O.; Vieira, M. F. De comportadas a sedutoras: representações da mulher nos quadrinhos. Comunicação, Mídia e Consumo, v. 5, n. 13, p. 179-200, 2008.

Stenzel, L. M. Obesidade: o peso da exclusão. Porto Alegre: Edipucrs, 2002.

Wolf, N. O mito da beleza: como as imagens de beleza são usadas contra as mulheres. Rio de Janeiro: Rocco, 1992.

Published

2022-09-28

How to Cite

Lopes da Silva, C., Sara Patreze, N. ., & Capellini Rigoni, A. C. (2022). The superheroine body shape in comic books and education for leisure. Revista De Educação PUC-Campinas, 27, 1–14. https://doi.org/10.24220/2318-0870v27e2022a5423

Issue

Section

Articles