Teaching, learning, pedagogical practices and educational innovations: weaking dialogues

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24220/2318-0870v27e2022a5389

Keywords:

Learning, Teaching, Educational innovation, Pedagogical practices

Abstract

This text aims to resume reflections related to the epistemological, theoretical and pedagogical assumptions in the teaching and learning process in contexts that seek to build innovative educational perspectives in the face of so many challenges that are presented to education. With a reflective bibliographic nature, it addresses aspects of teaching, learning, pedagogical practices and aspects related to educational innovation. The studies and analysis carried out showed that teaching and learning are processes developed throughout life, supported by epistemological and pedagogical assumptions. It is necessary to seek to overcome some directive/traditional gaps that are still present in pedagogical practices. We know that this movement to change the educational paradigm envisaged by pedagogical innovation is not peaceful and linear. It is marked by tensions, advances, setbacks and challenges, like remote teaching in the context of the pandemic. It was noted that the effectiveness of a paradigm shift is not only due to the imposition of laws or official documents; it requires, rather, protagonism, participation, autonomy and cooperation of teachers, as it is a process under construction, a path that is made by walking.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aguiar, F. R. M. Pandemia da covid-19 e demandas de atuação docente. Revista Diálogos Acadêmicos, v. 9, n. 1, p. 58-59, 2020. Disponível em: http://revista.fametro.com.br/index.php/RDA/article/viewFile/268/222. Acesso em: 28 fev. 2022.

Almeida, M. G. N.; Stelzenberger, L.; Monteiro, M. M. D. O modelo gerencialista e a prática docente. Faculdade Cearense em Revista, v. 6, n. 2, p. 1-13, 2012. Disponível em: http://ww2.faculdadescearenses.edu.br/revista2/edicoes/vol6-2-2012/art4- vol6-2-2012.pdf. Acesso em: 10 fev. 2021.

Antunes Neto, J. M. F. Sobre ensino, aprendizagem e a sociedade da tecnologia: por que se refletir em tempo de pandemia? Revista Prospectus, v. 2, n. 1, p. 28-38, 2020. Disponível em: https://prospectus.fatecitapira.edu.br/index.php/pst/article/ view/31/28. Acesso em: 27 fev. 2022

Araújo, C. V.; Araújo, C. V.; Lima, G. A. C. Ensino remoto na educação pública de Nazarezinho PB: desafios docentes. In: Congresso Sobre Tecnologias na Educação, 2020, João Pessoa. Anais eletrônicos [...]. João Pessoa: SBC, 2020. p. 31-39. Disponível em: https:// sol.sbc.org.br/index.php/ctrle/article/view/11380/11243. Acesso em: 28 fev. 2022.

Becker, F. Modelos pedagógicos e modelos epistemológicos. In: Becker, F. (ed.). Educação e construção do conhecimento. Porto Alegre: Artes Médicas, 2001. p. 15-32.

Bhering, E. R. Brasil em contra-reforma: desestruturação do Estado e perda de direitos. 2. ed. São Paulo: Cortez, 2008.

Carbonell, J. A aventura de Inovar: a mudança na escola. Porto Alegre: Artmed, 2002.

Charlot, B. A Pesquisa educacional entre conhecimentos, políticas e práticas: especificidades e desafios de uma área de saber. Revista Brasileira de Educação, v. 11, n. 31, p. 7-18, 2006.

Cuban, L. How Teachers taught: constancy and change in American classrooms, 1880-1990. Nova York: Teachers College Press, 1993.

Deleuze, G.; Guattari, F. Mil Platôs: capitalismo e esquizofrenia. Rio de Janeiro: Editora 34, 1996.

Fernandes, M. R. Mudança e inovação: perspectivas curriculares. Porto: Porto Editora, 2000.

Fino, C. N.; Sousa, J. M. Vygotsky e a Zona de Desenvolvimento Proximal (ZPD): três implicações pedagógicas. Revista Portuguesa de Educação, v. 14, n. 2, p. 273-291, 2001. Disponível em: www.uma.pt/carlosfino/publicacoes/11.pdf. Acesso em: 15 fev. 2021.

Freire, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 37. ed. São Paulo: Paz e Terra, 1996.

Freire, P. Pedagogia da autonomia. São Paulo: Paz e Terra, 2015.

Freire, P. Pedagogia da esperança. São Paulo: Paz e Terra, 2000.

Giusta, A. S. Concepções de aprendizagem e práticas. Educação em Revista, v. 29, n. 1, p. 17-36, 2013.

Krawczyk, N. R.; Vieira, V. L. A reforma educacional a América Latina nos anos 1990: uma perspectiva histórica-sociológica. São Paulo: Xamã, 2008.

Laranjeira, M. I. Da arte de aprender ao oficio de ensinar: relato, em reflexão, de uma trajetória. Bauru: EDUSC, 2000.

Lima, L. O paradigma da educação contábil: políticas educativas e perspectivas gerencialistas no ensino superior. In: Lima, L.; Afonso, A. Reformas da educação pública: democratização, modernização, neoliberalismo. Porto: Afrontamento, 2002. p. 91-109.

Messina, G. Mudança e inovação educacional: notas para reflexão. Tradução: Isolina Rodriguez Rodriguez. Cadernos de Pesquisa, n. 114, p. 225-233, 2001.

Mizukami, M. G. N. Abordagem Comportamentalista. In: Mizukami, M. G. N. (ed.). Ensino: as abordagens do ensino. São Paulo: EPU, 1986. p. 19-35.

Mizukami, M. G. N. Ensino: as abordagens do processo. São Paulo: E.P.U., 1992. (Temas Básicos de Educação e Ensino).

Oliveira, D. A. Mudanças na organização e na gestão do trabalho escolar. In: Oliveira, D. A.; Rosar, M. F. F. (org.). Política e gestão da educação. 2. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2008. p. 127-145.

Oliveira, D. A.; Ferreira, E. B. (org.). Crise da escola e políticas educativas. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2009.

Piaget, J. O tempo e o desenvolvimento intelectual da criança. In: Piaget, J. (org.). Epistemologia genética; sabedoria e ilusões da Filosofia: problemas de Psicologia genética. 2. ed. São Paulo: Abril Cultural, 1983. p. 211-225. (Coleção os Pensadores).

Pozo, J. I. A sociedade da aprendizagem e o desafio de converter informação em conhecimento. Pátio, v. 8, n. 31, p. 8 -11, 2004.

Reali, N. G. A desobediência menor: rotas de fuga: cinema e infâncias. 2017. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2017. Disponível em: https://repositorio.ufsc.br/handle/123456789/186523. Acesso em: 28 fev. 2022.

Santana, T. P. Prática pedagógica tradicional e inovadora. Revista Espaço Acadêmico, n. 216, p. 55-62, 2019.

Saviani, D. Educação: do senso comum à consciência filosófica. 12. ed. Campinas: Autores Associados, 1996.

Shiroma, E. O. Política de reprofissionalização, aprimoramento, ou desintelectualização do professor? Intermeio: Revista do Mestrado em Educação, v. 9, n. 17, p. 64-83, 2003.

Tavares, F. G. O. O conceito de inovação em educação: uma revisão necessária. Educação, v. 44, p. 1-19, 2019. Disponível em: https://periodicos.ufsm.br/reveducacao. Acesso em: 21 abr. 2021.

Valente, J. A. Criando oportunidades de aprendizagem continuada ao longo da vida. Revista Pátio, v. 4, n. 15, p. 8-12, 2001.

Zanten, A. V. Dicionário de Educação: Coordenação. Petrópolis: Vozes, 2011.

Published

2022-06-20

How to Cite

Bordignon, L. H. C., & Trevisol, M. T. C. (2022). Teaching, learning, pedagogical practices and educational innovations: weaking dialogues. Revista De Educação PUC-Campinas, 27, 1–15. https://doi.org/10.24220/2318-0870v27e2022a5389

Issue

Section

Articles