CURRENT SCHOOL INCLUSION

A NEOLIBERAL GOVERNAMENTABILITY DEVICE

Authors

  • Kamila Lockmann Universidade Federal do Rio Grande do Sul
  • Paula Corrêa Henning Universidade Federal do Rio Grande

DOI:

https://doi.org/10.24220/2318-0870v0n29a53

Keywords:

Education, Inclusion, Michel Foucault

Abstract

In this paper we intend to discuss school inclusion as a productive tool of neoliberal governability. To do this we based our study on the contributions of Michel Foucault about governmentability and biopolitical strategies. We problematize school inclusion as an important device of social risk management and prevention. By constituting a network that embodies heterogeneous elements, it articulates different knowledge, institutions and a variety of rules, besides scientific proclamations and architectonic organizations. By thinking about this network, inclusion makes the governmentability device work. A new way of governing the citizens is then announced, which transforms the behavior of the individuals into an object of governmental action. The presence of a neoliberal political rationality that creates different mechanisms to rule the citizens has been perceived. At the same time as the existence of policies of social protection are observed, we can also see some initiatives that intend to produce self-governed individuals, able to maintain themselves and to provide the required resources. As it is, school inclusion has been building itself inside this network which has the purpose of governing the citizen’s life in what it produces in terms of collective phenomena.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Kamila Lockmann, Universidade Federal do Rio Grande do Sul

Doutoranda, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Programa de Pós-Graduação em Educação. Nova Hamburgo, RS, Brasil.

Paula Corrêa Henning, Universidade Federal do Rio Grande

Professora Adjunta, Universidade Federal do Rio Grande, Instituto de Educação. Av. Itália, s/n., Km 8, Campus Carreiros,
Carreiros, 96201-900, Rio Grande, RS, Brasil. Correspondência para/Correspondece to: P.C.HENNING. E-mail:
<paula.henning@ig.com.br>.

References

BAUMAN, Z. Modernidade líquida. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2001.

BAUMAN, Z. Vidas desperdiçadas. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2005.

EWALD, F. Foucault, a norma e o direito. 2. ed. Lisboa: Vega, 2000.

FOUCAULT, M. Nascimento da biopolítica: curso no Collège de France: 1978-1979. São Paulo: Martins Fontes, 2008a.

FOUCAULT, M. Segurança, território e população: curso no Collège de France: 1977-1978. São Paulo: Martins Fontes, 2008b.

FOUCAULT, M. Microfísica do poder. 13. ed. Rio de Janeiro: Graal, 1979.

FOUCAULT, M. Em defesa da sociedade: curso no Collège de france (1975-1976). São Paulo: Martins Fontes, 1999.

FOUCAULT, M. Os anormais: curso no Collège de France (1974-1975). São Paulo: Martins Fontes, 2001.

FOUCAULT, M. Vigiar e punir: nascimento da prisão. 25. ed. Petrópolis Vozes, 2002.

LOPES, M. Políticas de inclusão e governamentalidade. Revista Educação & Realidade, v.32, n.2, p.53-169, 2009.

ROSE, N. Governando a alma: a formação do eu privado. In: SILVA, T.T. Liberdades reguladas: a pedagogia construtivista e outras formas de governo do eu. Petrópolis: Vozes, 1999. p.30-45.

VEIGA-NETO, A. Incluir para excluir. In: LARROSA, J.; SKLIAR, C. Habitantes de babel: políticas e poéticas da diferença. Belo Horizonte: Autêntica, 2001. p.105-138.

VEIGA-NETO, A. Educação e govenamentalidade neoliberal: novos dispositivos, novas subjetividades. In: PORTOCARRERO, V.; CASTELO BRANCO, G. (Org.). Retratos de Foucault. Rio de Janeiro: NAU, 2000. p.179-217.

Published

2010-12-31

How to Cite

Lockmann, K., & Henning, P. C. (2010). CURRENT SCHOOL INCLUSION: A NEOLIBERAL GOVERNAMENTABILITY DEVICE. Revista De Educação PUC-Campinas, (29), 189–198. https://doi.org/10.24220/2318-0870v0n29a53

Issue

Section

Articles