PHYSICAL EDUCATION IN THE FIRST FOUR GRADES OF THE FUNDAMENTAL COURSE IN CAMPINAS (SP) STATE SCHOOLS: LACK OF COMMITMENT OR FALLACY?

Authors

  • Zilá Nepomuceno

Keywords:

physical education, fundamental course, first four grades, legislation for curricular Physical Education componet

Abstract

The present work deals with the way the teaching of Physical Education has been evolving in the first four State School grades of the Fundamental Course in Campinas (SP), in view of the failure of school practice in the fundamental course to meet the educational proposal foreseen in the legislation for the curricular component in question.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALMEIDA, M.J.P.M. de; SILVA, H.C .. Análise Pedagógica: Noções auxiliares na compreensão do fazer pedagógico. Educação & Sociedade, nº 47, Rio de Janeiro: Cortez, 1994.

BARBOSA, C. L. A. Educação Física Escolar: da alienação à libertação. Petrópolis: Vozes, 1997.

BRASIL, Constituição-República Federativa do. 1988.

_____ . Lei de Diretrizes de Bases da Educação Nacional. 1996.

_____ . Parâmetros curriculares nacionais: Educação Física. Brasília MEC / SEF 1997.

BERTRAND, L.A. (org.). Cidadania e Educação: rumo a uma prática significativa. Tradução Mônica S. Martins. Campinas: Papirus, Brasília, UNESCO, 1999.

CUBETES, M.T. G. ( org.) Educação Infantil e seres iniciais - Articulação para a alfabetização. Tradução Cláudia Schilling. Porto Alegre: Artes Médicas, 1997.

FREIRE, João Batista. Educação de Corpo Inteiro: teoria e prática da Educação Física. São Paulo: Scipione, 1997.

GALHARDO, J.S.P.; OLIVEIRA, A.A.B, ARAVENA, C.J.O. Didática de Educação Física: A criança em movimento-jogo, prazer e transformação. São Paulo: FTD, 1998.

DEMO, P. Educação e Qualidade. 2. ed. Campinas: Papirus, 1995.

ESTRELA, A. Teoria e Prática de observação de classes: uma estratégia de formação de professores. 4 ed. Porto: Porto Edit., 1994.

FREIRE, P. Pedagogia da Autonomia: Saberes Necessários à Prática Educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1997.

HURTATO,J. G. G. M.OEnsinoda Educação Física: uma abordagem didático­-metodológica. Porto Alegre: PRODIL, 1988.

LÜDKE, M. A Pesquisa em Educação: abordagem qualitativa. São Paulo: EPU, 1996.

_____ . Formação e construção da identidade profissional e professores de 1° grau. VIII Encontro Nacional de Didática e Prática de Ensino. Florianópolis, 1996.

MAGIL,R. A. Aprendizagem Motora: conceito e aplicações. São Paulo: Edgard Blucher Ltda., 1984.

MEDINA, João Paulo S. A educação física cuida do corpo ... e "mente": bases para a renovação e transformação da educação física. 8. ed. Campinas: Papirus, 1989.

NEPOMUCENO, Z. Projeto de Extensão: A Educação Física Sistematizada como Elemento Preponderante de Educação em Entidades não Escolares. PUC-Campinas, Campinas, 1989.

_____ . Cursos de Extensão: o Descompasso entre a Prática e o Planejamento das Séries Iniciais. FAEFI, PUC-Campinas, Campinas, 1991.

NÓVOA, A. (coord.). Os professores e sua formação. Lisboa: Dom Quixote, 1992.

-----. Vida de professores. 2. ed. Lisboa: Porto Edit., 1995. Coleção Ciências da Educação.

_____. (org.). Profissão professor. 2.ed. Lisboa: Porto Edit, 1995. Coleção Ciências da Educação.

PUC-CAMPINAS / FAEFI. Ementas das disciplinas: Psicologia do Desenvolvimento, Aprendizagem Motora, Educação Física Infantil e Escolar, Didática e Prática de Ensino. 1999.

SNYDERS, G. Alunos felizes: reflexão sobre a alegria na escola a partir de textos literários. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1993.

SINGER, R.eWALTER, D. Ensinando Educação Física: Uma Abordagem Sistêmica. Porto Alegre: Globo, 1980.

TANI, G. O. (org.). Educação Física Escolar: Fundamentos de uma abordagem desenvolvimentista. São Paulo: EPU, 1988.

WENZEL, R. L. Professor agente da Educação? Campinas: Papirus, 1994.

Published

2000-06-30

How to Cite

Nepomuceno, Z. (2000). PHYSICAL EDUCATION IN THE FIRST FOUR GRADES OF THE FUNDAMENTAL COURSE IN CAMPINAS (SP) STATE SCHOOLS: LACK OF COMMITMENT OR FALLACY? . Revista De Educação PUC-Campinas, (8). Retrieved from https://periodicos.puc-campinas.edu.br/reveducacao/article/view/418

Issue

Section

Articles