BASIC CYCLE TEACHER'S DISCOURSE ABOUT DAILY PEDOGOGICAL

Authors

  • Mara Villas Boas de Carvalho

Keywords:

educational practice, basic cycle and technical cycle, pedagogic project

Abstract

The author aims at discussing the interest in the professors' teaching practice and taking into account the present situation of education in the University. The present work it a had ;:is central objective intended to tum polemic the relationship between the Basic Cycle and the Technical Cycle in two courses of the Health area: course of Nursing and the course of Medicine. Recognizing the inexhaustible importance of overcoming the fragmentation that pains the university formation, it opted for a study that involved glimpses with the educational ones that teach simultaneously in two courses, and analyzed inside of a perspective hermeneutic-dialectic. lt was ended that is urgent to rethink the structure of the University organization, classifying the functions of the way Departments to favor the indispensable integration to the professional formation of quality.

Downloads

Download data is not yet available.

References

AVANCINI, Marta. Evasão em Universidade Pública é de 40%. Folha de S. Paulo: São Paulo. 1998.

CUNHA, Maria Isabel da. et. alli. Decisões pedagógicas dos professores e as estruturas de poder no campo profissional: o caso de três cursos de graduação da UFPEL. Revista de Educação, p.91-109, n.3, Pelotas, dez. 1994.

CUNHA, Maria Isabel da. O Bom Professor e sua Prática. 2. ed. Campinas, SP: Papirus, 1992.

FAZENDA lvani Catarina A. Interdisciplinaridade um projeto em parceria. 3. ed. São Paulo: Edições Loyola, 1995.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da Autonomia Saberes necessários à prática educativa. 5.ed. São Paulo: Paz e Terra, 1996.

FREIRE, Paulo. & SHOR. Medo e Ousadia: O Cotidiano do Professor. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987.

LUCKESI Cipriano Carlos. Avaliação da aprendizagem escolar: apontamentos sobre a Pedagogia do Exame. Técnica Educação: Rio de Janeiro - V.20 (101 ): 82-86, jul./ago. 1991.

MASETTO, Marcos Tarciso. Aulas Vivas. São Paulo: MG Editores Associados, 1992. Tese (Livre Docência em Educação), Faculdade de Educação da USP.

PAOLI, Niuvenius J. Para repensar a Universidade e a Pós-Graduação. Ensino Superior Brasileiro Transformações e Perspectivas. São Paulo: Editora Brasiliense, 1989.

SNYDERS, Georges. Feliz na Universidade: estudo a partir de algumas bibliografias. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1995.

SORDI, Mara Regina Lemes De. A Prática de Avaliação do Ensino Superior: uma experiência na Enfermagem. São Paulo: Cortez; Campinas: PUC-Campinas 1995.

Published

2000-12-31

How to Cite

Carvalho, M. V. B. de. (2000). BASIC CYCLE TEACHER’S DISCOURSE ABOUT DAILY PEDOGOGICAL. Revista De Educação PUC-Campinas, (9). Retrieved from https://periodicos.puc-campinas.edu.br/reveducacao/article/view/410

Issue

Section

Articles