INTEGRATED CURRICULUM OF THE FAMEMA NURSING COURSE: IMPLEMENTATION OF THE METHODOLOGY OF DEALJNG WITH PROBLEMS JN EDUCATION

Authors

  • Mara Quaglio Chirelli
  • Maria Cristina Guimarães da Costa

Keywords:

nurse teaching, integrated curriculum, metodology of problematization

Abstract

This paper has the objective of presenting the new nurse 's curriculum of the Medicine College of Marília (FAMEMA). The curriculum has 22 educational unities and is being built in na integrated way. The process of re-thinking the pedagogical model was impelled by the principies of the UNI-Marília Project idea, financed by the Kellogg Foundation. After the faculty's pedagogical traing, the apprehension and choosing of the "metodology of problematization", we worked on building the document that makes it explicit the curriculum basis. From this document, we the contente explanatory net, the educational unities delimitation and the expected performances in each of them. 

Downloads

Download data is not yet available.

References

AUSUBEL,D.P.; NOVAK, J.D.; HANESIAN, H. Psicologia educacional. Rio de Janeiro: Ed. lnteramericana. 1980.

BORDENAVE, J.D.; PEREIRA, A.M. Estratégias de ensino-aprendizagem. 13. ed. Petrópolis: Vozes, 1993.

BRASIL. Leis, direitos, etc. Portaria nº 1721 que dispões sobre currículo mínimo e duração do curso de Enfermagem. Diário Oficial da União. Seção 1, nº 238, de 16 de dezembro, 1994 p.19801-2.

CHIRELLl,M. Q.(coord.). SIQUEIRA JUNIOR, A.C.; HAMAMOTO, C.G.; NUNES, C.R.R.; MAZZETTO,F.M.C.; FRACOLL l,L.A.; MORAES, M.A.A. de; MARIM,M.J.S .. Currículo do Curso de Enfermagem da FAMEMA. Grupo de Redação. Marília, Faculdade de Medicina de Marília, Curso de Enfermagem.1997A.

CHIRELLI, M. Q. (coord.) MICHELONI, A.P.C.; SANTOS,I.F.; CARDOSO,C.P.; FRACOLLI, L.A.; BRACCIALLI, LA.D.; LALUNA,M.C.C.; COSTA, M.C.G. da; MARIM, M.J.S.; ROSA, R.S.L. da; TONHOM, S.F. da. Grade Curricular do Curso de Enfermagem-FAMEMA. Marília, Faculdade de Medicina de Marília, Curso de Enfermagem. 19978.

COSTA,M.C.G; FRACOLLI, L.A.; HAMAMOTO, C.G.; LALUNA, M.C .. M.C.; MICHELONE, A.P.C.; MAZZETTO, F.M.C. Perfil do enfer­meiro egresso do Curso de Enfermagem da Faculdade de Medicina de Marília. Marília, 1996 (Digitado).

KISIL,M. Uma estratégia para a reforma sanitária: a iniciativa UNI. Divulgação em Saúde para Debate. n.12, p. 5-14, julho1996.

LIBÂNEO,J.C. Didática. 6.ed. São Paulo: Cortez,1994.

Published

2000-12-31

How to Cite

Chirelli, M. Q., & Costa, M. C. G. da. (2000). INTEGRATED CURRICULUM OF THE FAMEMA NURSING COURSE: IMPLEMENTATION OF THE METHODOLOGY OF DEALJNG WITH PROBLEMS JN EDUCATION . Revista De Educação PUC-Campinas, (9). Retrieved from https://periodicos.puc-campinas.edu.br/reveducacao/article/view/404

Issue

Section

Articles