FORMATION OF THE HEALTH PROFESSIONAL: MATERIAL FOR A DISCUSSION

Authors

  • Sylvia Helena S. S. Batista

Keywords:

teacher formation, practical medical education

Abstract

The objective of the article is to answer the basic question about how the formation processes of the Professor of Medicine have proceeded, looking for answers beginning with the development of the practice of teaching.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BAIN, John D. e SAMUELOWICZ, Katherine. Conceptions of Teaching Held by Academic Teachers. Higher Education Netherlands:

Kluver Academic Publishers, nº 24, p. 93-111, 1992.

BARROWS, H.S. & TAMBLYN, R.M. Problem Based Learning. New York, Springer, 1980.

BATISTA, Nildo Alves. Conhecimento, Experiência e Formação: do médico ao professor de medicina. Estudo sobre a Disciplina Formação Didático-Pedagógica em Saúde nos Cursos de Pós-Graduação da UNIFESP/EPM. São Paulo, Tese de Livre Docência, UNIFESP/EPM, 1997.

BIGGS, J.S.G.; AGGER, S.K.; DENT,T.H.S.; ALLER, L.A. eCOLES, C. TrainingforMedical Teachers: a UK survey, 1993. Medical Education, nº 28, p. 99-106, 1994.

BOJ, M. T.; OLIVARES, M.; PARRA, E.; ROJAS, W.; ROMO, O. e VALIENTE, S. Un Programa de Capacitación Pedagogica para Profesores de Nutrición. Revista Medica do Chile. Santiago, nº 102, p. 310-314, 1974.

BRITTO, D.T.S. & SIQUEIRA, V. H.F Resgatando a Saúde como Eixo de Formação de Profissionais de Saúde: Uma Proposta para a Formação Didático-Pedagógica dos Docentes, 1993 (mimeografado).

BYRNE, N. & ROSENTAL, M. Tendências Actuales de la Educación Medica y Propuesta de Orientación para la Educación Medica en America Latina. Educación medica salud, 28:53-92, 1994.

CINAEM. Avaliação das Escolas Médicas Brasileiras. Relatório do Modelo Pedagógico, 1997 (mimeografado).

CINAEM. Avaliação das Escolas Médicas Brasileiras. Relatório Geral, 1997 (mimeografado).

CUNHA, Maria Isabel. O Futuro já é Hoje: o desafio político-epistemológico do ensino superior na sociedade contemporânea. Anais do Encontro Nacional de Didática e Prática de Ensino. Goiânia, UFGO, p. 382-394, 1994.

CUNHA, M.I. e FERNANDES, Cleoni. Formação Continuada de Professores Universitários: uma experiência na perspectiva da produção do conhecimento. ln: Educação Brasileira, Brasília, vai. 16, nº 32, p. 189-213, 1994.

CUNHA, M.I. (org.). Avaliação Institucional da UNICAMP: processo, discussão, resultados. Campinas, UNICAMP, 1994b.

FAZENDA, lvani. Interdisciplinariedade - um projeto em parceria. São Paulo: Loyola, 1991.

FAZENDA, lvani. Integração e Interdiscipli­nariedade no Ensino Brasileiro - efetividade ou ideologia. São Paulo: Loyola, 1992.

FAZENDA, lvani. Interdisciplinariedade: História, Teoria e Pesquisa. Campinas: Papirus, 1995.

FIGUEIREDO, L.C.M. A Preparação do Psicólogo: formação e treinamento. FIGUEIREDO, L.C.M. Revisitando as Psico/agias. São Paulo: Vozes, 1996.

FUENZALIDA,Eugenio Rodriguez. La Formación y el perfeccionamiento dei profesor desde una perspectiva de profesionalización docente. Organización de Estados lberoamericano para la Educación, la Ciencia y la Cultura. Reunión de Consulta Subregional sobre estrategias de formacíón y capacitacióndocente Santiago do Chile, 1992.

GALLIMORE, Ronald e THARP, Roland. O pensamento educativo na sociedade: ensino, escolarização e discurso escrito. MOLL, Luis C. Vygotsky e a Educação -implicações pedagógicas da psicologia sócio-histórica. Porto Alegre: Artes Médicas, p.171-197, 1996.

GATTI, Bernadete. Prefácio: Nossos Saberes, sua Unidade/Identidade na Multiplicidade que os Informa. MARTINELLI, Maria Lúcia; ON, Maria Lúcia Rodrigues e MUCHAIL, Salma Tannus (orgs.). O Uno e o Múltiplo nas Relações entre as Áreas do Saber. São Paulo: Cortez/EDUC, 1995.

GILROY, Peter. Reflection on Schõn: na epistemological critique and a practical altemative. lnternacional Analysis of Theacher Education. Jornal Education for Teaching. 19(4e5), p. 125-142, 1993.

MARI N, Aida Junqueira. Educação Continuada: Introdução a uma Análise de Termos e Concepções. Cadernos CEDES, Campinas: Papirus, n. 36, p. 13-20, 1995.

MARINI, Theresa. Um Novo Professor na Prática Pedagógica da Universidade. Didática. São Paulo, UNESP, vai. 29, p. 33-44, 1993/94.

MICU, lleana Petra e URIARTE, Jose Antonio Talayero. Formación y Desarrollo dei Personal Académico de la Facultad de Medicina. Revista da Facultad Médica. Cidade do México, vol. 32, nº 4, p. 148-154, 1989.

NORATO, Denise e SILVA, Sylvia H.S. A Formação do Professor de Medicina em Foco: Avaliação Discente das Disciplinas Pedagogia Médica e Didática Especial na Pós-Graduação da FCM/UNICAMP .Anais do XXX/X Congresso Brasileiro de

Educação Médica, Salvador, 1996.

PALHANO, Eleanor. O Saber Docente: apontamentos para uma discussão. São Paulo, Dissertação de Mestrado, PUC-SP, 1995.

PERRENOUD, Philippe. Práticas Pedagó­gicas, Profissão Docente e Formação - pers­pectivas sociológicas. Lisboa: Dom Quixote, 1993.

PIMENTA, Selma Garrido (org.). Pedagogia, Ciência da Educação? São Paulo: Cortez, 1996.

PIMENTEL, M. da Glória. O Professor em Construção. Campinas: Papirus, 1993.

PIPER, David Warren. Are Professors Professional? Higher Education Quartely, vol. 46, nº 2, p. 145-156, 1992.

RUEDA, Carlos E. Varela. Los profesores de los Cursos de Especialización en Medicina. Revista Medica. Cidade do Mexico. Instituto Mexicano dei Seguro Social, vai. 26, nº 1, 1998.

SACRISTÁN, J. Gimeno. Consciência e Ação sobre a Prática como Libertação Profissional dos Professores. NÓVOA, Antonio (org.). Profissão professor. Porto: Porto Editora, p. 61-92, 1991.

SANTOS FILHO, Lycurgo. História Geral da Medicina Brasileira. São Paulo: Hucitec / EDUSP, 1991.

SCHMIDT, H.G. Educational Aspects of Problem-Based Learning. WMG Jochems­Aktiverend onderwijs. Delft: Delft University Press, 1990.

SCHRAIBER, Lilia. Educação Médica e Capitalismo. São Paulo/ Rio de Janeiro: Hucitec e Abrasco, 1989.

SCHWARTZMAN, Simon e BALBACHEVSKY, Elizabeth. A Profissão Acadêmica no Brasil. São Paulo: NUPES 1992 (Documento de Trabalho5/92).

SCHWARTZMAN, Simon eBALBACHEVSKY, Elizabeth. University in Brazil: na emerginy profession? São Paulo: USP/NUPES, 1994 (Documento de Trabalho02/94).

SILVA, P.C.T. Assessoria Pedagógica. Revista Brasileira de Educação Médica. Rio de Janeiro, 6(1 ):7-8, 1982.

VENTURELLI, J .. Educación Médica: nuevos enfoques, metas y métodos. Canada: Me Master University, 1996.

VYGOTSKY, L.S .. Pensamento e Lingua­gem. Porto Alegre: Artes Médicas, 1988.

VYGOTSKY, L.S. Obras Escogidas Madrid: Visor/MinisteriodeEducaciónyCiencia, v.111, 1995.

ZEICHNER, Kenneth M. A Formação Reflexiva de Professores: Idéias e Práticas. Lisboa: Educa, 1993.

Published

2000-12-31

How to Cite

Batista, S. H. S. S. (2000). FORMATION OF THE HEALTH PROFESSIONAL: MATERIAL FOR A DISCUSSION . Revista De Educação PUC-Campinas, (9). Retrieved from https://periodicos.puc-campinas.edu.br/reveducacao/article/view/403

Issue

Section

Articles