THE RURAL RILINGUAL EDUCATION EXPERIENCE WITH TERENA INDIANS IN AQUIDAUANA-MS, RRAZIL: A PRELIMINARY REPORT

Authors

  • Francisco Carlos Trindade Leite

Keywords:

Indigene Literacy, Bilingual Literacy, Indigene Education, Intercultural Education, Terena Indians - Literacy

Abstract

The object of this paper is to put into context and present the first results obtained from the bilingual
literacy project done with the Terena Indians, as part of a program of Intercultural Education implanted by the mayor's office in Aquidauana, Mato Grosso do Sul State, Brazil, beginning in 1999. The project has already produced a positive impact in the community, waves of which will be felt in the next few years, notably in a drastic reduction in the drop-out failure rates that have been part of the village's tradition. There has also been a marked improvement in the teacher's and student's
levels of self-esteem from this positive scholastic performance. The promise of further success is centered in a continual program of preparing teachers in the classroom, as well as giving special attention to the constant process of transition to the Portuguese language in the second phase of this fundamental education.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ASSIS, Eneida.O visitante inoportuno: o estudo da escola num grupo tribal. Brasília: INEP, 1993 (Série Documental. Relatos de

Pesquisa; 8).

BRASIL. Fundação Nacional do índio. Bases conceituais da educação in ter cultural. Disponível: http://www.funaLgov.br.

[Capturadoem 16de Maio de 1999].

___. Fundação Nacional do índio. Relatório de identificação e delimitação da terra indígena limão verde em aquidauana-

MS. [s. n. t], 1997.

___. Fundação Nacional do índio. Portaria n. 75/N de 6 de Julho de 1972. Brasília: 1972.

___. Ministério da Educação e do Desporto. Referencial Curricular Nacional para as Escolas Indígenas. Brasília : MEC-SEF,

Comitê de Educação Escolar Indígena, 1999.

BUTLER, Nancy ; EKDAHL, Elizabeth. Alguns pontos salientes sobre a fonologia e gramática da língua terena. Aquidauana: Secretaria Municipal de Educação, Cultura e Esporte, 1999.

BUTLER, Nancy. Perguntas e respostas relacionadas com a formação de professores para salas de alfabetização em língua terena. Aquidauana: Secretaria Municipal de Educação, Cultura e Esporte, 1999.

CÂMARA JÚNIOR, J. Mattoso. Introdução às línguas indígenas brasileiras. 3. ed. Rio de Janeiro: Ao Livro Técnico, 1979.

HERNÁNDEZ, Isabel. Educação e sociedade indígena. São Paulo: Cortez, 1981.

MATO GROSSO DO SUL. Secretaria de Estado de Educação. Diretrizes gerais para a educação escolar indígena. Campo Grande:

SED, 1992.

MELlÁ, Bartolomeu. Educação indígena e alfabetização. São Paulo: Loyola, 1979.

Published

2001-06-30

How to Cite

Leite, F. C. T. (2001). THE RURAL RILINGUAL EDUCATION EXPERIENCE WITH TERENA INDIANS IN AQUIDAUANA-MS, RRAZIL: A PRELIMINARY REPORT. Revista De Educação PUC-Campinas, (10). Retrieved from https://periodicos.puc-campinas.edu.br/reveducacao/article/view/399

Issue

Section

Articles