THE NEW PARADIGM AND THE EDUCATIONAL CHALLENGE IT POSES

Authors

  • Luiz Antonio Damas

Keywords:

Universities, Values, Educador Development, New Paradigm

Abstract

In this paper, we begin by expressing a visible indignation with the present state of inertia with regard
to the current ways of thinking and proceeding in Education in ali areas: teaching, learning and in
society as a whole. The present educational system demands urgent changes - this is both wellknown
and widely discussed - and here we present a reliable procedure to achieve this goal. Paths
for renewal emerge from crucial theoretical studies. We go on to discuss the role of the universities
in the society in which we live and the historical references to concepts of pedagogical procedures, which have already been put into practice. We then present arguments in favour of the humanization
of knowledge and history as a witness of its continuous investigation. The recognition of systemic,
complex and ethical thought is, therefore, the leverage necessary to solve the existing paradigmatic
crisis. The new model suggests a new dimension with regard to the concern felt with developing
teachers, educators and the curriculum. Finally, we conclude that universities should be privileged
spaces for the discussion of pedagogical activity. AIl academic work should be transversely imbibed
with values, vision and mission; in other words, humanizing the spirit, atmosphere and dynamics
that characterize educational endeavours.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALONSO, Myrtes eQUELUZ, Ana Gracinha. O trabalho docente. Teoria e prática. São Paulo: Pioneira, 1999.

APPLE, MichaeleBEANE, James (orgs.) Escolas Democráticas. São Paulo: Cortez, 1997.

ASSMANN, Hugo. Reencantar a educação. Rumo à sociedade aprendente. São Paulo: Vozes, 1998.

BUSQUETS, Maria Dolors et aI. Temas transversais em educação. Bases para uma formação integral. 4. ed. São Paulo: Ática,

CAPRA, Fritjof. O ponto de mutação. 22. ed. São Paulo: Cultrix, 1999.

CUNHA, L. A. ° público e o privado na educação superior brasileira: fronteira em movimento. In: TRINDADE H. (Org) Universidade em ruínas. Na república dos professores. 2. ed. Petrópolis: Editora Vozes, 2000.

D'AMBROSIO, Ubiratan. Transdisciplinaridade. São Paulo: Editora Palas Athena, 1997.

____. Educação para uma sociedade em transição. Campinas: Papirus, 1999.

GARCIA, Carlos Marcelo. Formação de professores. Para uma mudança educativa. Porto: Porto Editora, 1999.

GIROUX, Henry A. Cruzando as fronteiras do discurso educacional. Novas políticas em educação. Porto Alegre: Artmed, 1999.

INGRAM, David. Habermas e a dialética da razão.2. ed.Brasília: Editora Universidadede Brasília, 1994.

lUNDGREN, Ulf P. Teoria deI curriculum y escolarización. Madrid: Ediciones Morata, 1992.

MACHADO, Nilson José. Epistemologia e didática. As concepções de conhecimento e inteligência e a prática docente. 3. ed. São

Paulo: Cortez, 1999.

MORAIS, João Luis (org.). Perfil das universidades comunitárias. São Paulo: Edições loyola, 1989.

MORAIS, Maria Cândida. O paradigma educacional emergente.5. ed. Campinas: Papirus, 1997.

MOREIRA, Antonio Flávio (org.) Currículo: políticas e práticas. Campinas: Papirus, 1999.

MOREIRA, Antonio Flávio e DA SilVA, Tomaz Tadeu (orgs) Currículo, cultura e sociedade. 2. ed., São Paulo: Editora Cortez, 1995.

MORIN, Edgar. Complexidade e transdisciplinaridade. A reforma da universidade e do ensino fundamental. Natal: Editora da UFRN,2000.

___. Os sete saberes necessários à educação do futuro. São Paulo: Cortez; Brasília, DF: UNESCO,2000.

NEVES, Abílio A. B. O ensino superior: crescimento, diferenciação, qualidade e financiamento. In: VEllOSO João Paulo,

ALBUQUERQUE, Roberto C. (Orgs). Um modelopara a educação no século XXI. Rio de Janeiro: José Olympio Editora, 1999.

PELLEREY, Michele. Progettazione didattica. Metodi di programmazione educativa scolastica. 2. ed. Torino: Editrice SEI, 1995.

PEREYRA,Miguel A. et ai (Orgs) Globalización y descentralización de los sistemas educativos. Fundamentos para un nuevo

programa de la educación comparada. Ediciones Pomares, s/d.

SACRISTÁNJ., Gimeno. O currículo. Uma reflexão sobre a prática. 3. ed. Porto Alegre: Artmed, 2000.

SAVIANI, Nereide. Saber escolar, currículo e didática. Problemas da unidade conteúdo/método no processo pedagógico. Campinas: Editora Autores Associados, 1998.

YUS, Rafael. Temas transversais. Em busca de uma nova escola. Porto Alegre: Artmed, 1998.

Published

2001-06-30

How to Cite

Damas, L. A. (2001). THE NEW PARADIGM AND THE EDUCATIONAL CHALLENGE IT POSES. Revista De Educação PUC-Campinas, (10). Retrieved from https://periodicos.puc-campinas.edu.br/reveducacao/article/view/395

Issue

Section

Articles