STÃTE REFORMATION AND SPECIAL EDUCATION

PRELIMINÃRY ISSUES FOR ANALYSIS

Authors

  • Mônica de Carvalho Magalhães Kassar

Keywords:

State Reformation, Special Education, Fernando Henrique Cardoso Government

Abstract

The aim of this paper is to analyze certain aspects of the history of special education, from the standpoint of the State Reformation implanted in Brazil in 1995. To this end, we begin by discussing aspects of relative to the implantation of the Reformation of the State System, as proposed by the Federal Government. Next, we present a history of special education as a pathway towards making public social services proposed by this Reformation.

 

Downloads

Download data is not yet available.

References

ANDERSON, P. Balanço do Neoliberalismo. In SABER, E. e GENTILI, P. (Orgs.). Pós-Neoliberalismo: As políticas sociais e o estado democrático. 3. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1996.

AZEVEDO, Janete M. Lins. A Educação como política pública. Campinas, SP: Autores Associados, 1997.

BANCO MUNDIAL. Informe sobre e/dessaro/lo Mundial. www.worldbank.org, 1997.

BRASIL. Ministério da Educação e Cultura. Educação Especial. Cadastro Geral dos estabelecimentos do ensino especial. v.2. Brasília, 1975.

BRESSER PEREIRA, Luiz Carlos. A Reforma do Estado dos anos 90: lógica e mecanismos de controle. Lua Nova. Revista de Cultura e Política - CEDEC - Centro de Estudos de Cultura Contemporânea. ne 45. p.49-95, 1998.

BUFFA, Ester. Ideologias em conflito: escola pública e escola privada. São Paulo: Cortez & Moraes, 1979.

CARDOSO, Fernando Henrique. Notas sobre a reforma do estado. Novos Estudos CEBRAP. n. 50, p. 5-12, 1998.

CARNOY, Martin. Estado e teoria política. 2. ed. Campinas: Papirus, 1988.

DIAS, Maria Helena P. Helena Antipoff: Pensamento e ação pedagógica à luz de uma reflexão crítica. Campinas, SP: Faculdade de Educação da Unicamp. Dissertação de Mestrado. 1995.

DRAIBE, Sônia. Qualidade de vida e reformas de programas sociais: o Brasil no cenário latino-americano. Lua Nova. Revista de Cultura e Política- CEDEC - Centro de Estudos de Cultura Contemporânea. n. 31 , 1993.

ESPING-ANDERSEN. As três economias políticas do Welfare State. Lua Nova. n. 24. São Paulo: CEDEC. p.85-115, 1991.

FERNANDES, Rubem C. Privado porém público. Reforma do Aparelho do Estado. Brasília, 1995.

MARX, K. O capital. Livro 1. Vols. 1. e 2. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1968.

MAZZOTTA, Marcos. Educação Especial no Brasil: História e políticas públicas. São Paulo: Cortez, 1996.

OLIVEIRA, Regina Tereza Cestari. A LDB e o contexto nacional: o papel dos partidos políticos na elaboração dos projetos. Campinas, SP: Faculdade de Educação da UNICAMP. Tese de Doutorado. 1997.

PEIXOTO, Anamaria C. A reforma educacional Francisco Campo - Minas Gerais, Governo Presidente Antônio Carlos. UFMS. Mestrado em Educação. 1981.

PLANK, D. Os interesses público e privado na Educação Brasileira: males crônicos, soluções longínquas. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos. Brasília. v. 72, n. 170, p.31 -44, 1991.

PRZEWORSKI, Adam. Capitalismo e social O terceiro setor na América Latina. 2. ed. Rio de Janeiro: Relume-Dumará, 1994.

GENTILI, Pablo. (Org.). Pedagogia da exclusão. Petrópolis: Vozes, 1995.

JANNUZZI, Gilberta. A luta pela educação do deficiente menta/ no Brasil. São Paulo: Cortez: Autores Associados, 1985.

Política estatal oscilante de Educação Especial e a produção de conhecimento. V Seminário de pesquisa em Educação Especial. Niterói, 1996.

_____. As políticas e os espaços para a criança excepcional. In FREITAS, Marcos Cezar (Org.) História social da infância no Brasil. São Paulo: Cortez: USF, 1997.

MARE. Ministério de Administração Federal e da Reforma do Estado. Plano Diretor da democracia. São Paulo: Companhia das Letras, 1989.

RICARDO, David. (1817). Theprinciples of political economyand taxation. Paperback, 1996.

ROMANELLI, O. História da Educação no Brasil: 1930-1973. Petrópolis: Vozes, 1989.

SABER, E. e GENTILI, P. (Orgs). Pós-Ne01iberalismo: As políticas sociais e o estado democrático. 3. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1996.

SECRETARIA de Educação Especial. Diretrizes de atuação e ações prioritárias. Integração. Ano 5, n. 11, 1994.

SILVA, Adriane G. O movimento a pae ano no Brasil: Um estudo documental (1 954-1994). São Paulo. Faculdade de Educação da PUC-SP. Dissertação de Mestrado, 1995.

VIEIRA, Sofia Lerche. O público, o privado e o comunitário na educação. Educação e Sociedade. São Paulo: Cortez: n. 27: 5-12,

Published

2001-11-30

How to Cite

Kassar, M. de C. M. (2001). STÃTE REFORMATION AND SPECIAL EDUCATION: PRELIMINÃRY ISSUES FOR ANALYSIS. Revista De Educação PUC-Campinas, (11). Retrieved from https://periodicos.puc-campinas.edu.br/reveducacao/article/view/331

Issue

Section

Articles