THE PUBLIC RIGHT TO SPECIAL EDUCATION

Authors

  • Gilberta Sampaio de Martino Jannuzzi

Keywords:

Special Education, Right to Education, History of Education

Abstract

The text discusses special education within the context of current historical conditioning factors and offers insights on concepts of related terms: rights, publíc interest initiatives, education and special education. lt emphasizes the much needed struggle of marginal social groups for the fulfillment of their basic rights and proper standards of living conditions.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALMEIDA, Maria de Lourdes P. A Apropriação do Conhecimento Público pelo Setor Privado na Relação Universidade-Empresa: um estudo a partir do caso da UNICAMP. Campinas, UNICAMP, tese de doutoramento, 2001.

BEZERRA NETO, Luiz. Sem-Terra. Aprende e Ensina. Campinas, Autores Associados, 1999.

BLOCH, Marc. lntroduccíón alaHístóría. México, Fondo de Cultura Económica, 1952.

BRASIUINEP/SEESP. 2001 www.gov.br/seesp/dados.shtm

CAÇÃO, Roseli. Interlocução na UNICAMP, 16/04/2001.

CLOUZET, Maurice. História Geral das Civilizações. A Época Contemporânea: v.2: Os Estados Unidos, tomo VII, São Paulo, Difusão Européia do Livro, 3.ed. p.99-120. 1973.

ENGUITA , Mariano F. Es Pública la Escuela Pública?, xerox, 1999.

FERREIRA, Júlio R. Políticas Educacionais e Educação Especial, MG. Caxambu, comunicação apresentada na reunião da ANPED, G.T., Educação Especial. 2000.

FOLHA DE S.PAULO, 8/04/2.001, C9.

FRANCO, Rolando/SÁINZ, Pedro. "La Agenda Social Latinoamericana dei ano 2000" in Revista de la Cepa/, 73, Abril, p. 65-66, 2001.

GATTI, Bernadete. Formação de Professores; problemas e movimentos de renovação. Campinas: Autores Associados, 1997.

HOUART, François. Sociedade cívil e Espaço Público. Porto Alegre: Forum Social Mundial, Biblioteca das Alternativas, xerox, 2001.

JANNUZZI, Paulo De Martino. lndícadores Sociais no Brasil. Campinas SP, Editora Alínea, 2001.

JANNUZZI, Gilberta. As políticas e os espaços para a criança excepcional; in FREITAS, Marcos Cezar ( org) História Social da Infância no Brasil. São Paulo: Cortez, p.183-224, 1997.

JANNUZZI, Nicoláo/JANNUZZI. Gilberta. Incidência de deficientes no Brasil segundo Censo Demográfico de 1991: resultados empíricos e implicações para políticas. Caxambu MG, Anais do X/ Encontro Nacional de Estudos Populacionais da ABEP. 1998.

JANNUZZI, Gilberta. Educação Especial nos anos 90: reflexões. Trabalho feito por solicitação da ONG Ação Educativa, não publicado na íntegra, sob minha aquiescência, 2000. MJ/CORDE/IPEA.1999. www.mj.gov.br (Corde)

PIRES, Nise. Educação Especial em Foco. Rio de Janeiro. Centro Brasileiro de Pesquisas Educacionais, 1974.

SAVIANI, Dermeval. Escola e Democracia. 33. ed. Campinas: Autores Associados, 2000.

SAVIANI, Nereide. Saber Escolar, Currículo e Didática. 2. ed. Campinas: Auto res Associados, 1998.

VYGOTSKY, L.S. Fundamentos de Defectologia. Cuba Havana, Editorial Pueblo y Educación, 1989.

Published

2001-11-30

How to Cite

Jannuzzi, G. S. de M. (2001). THE PUBLIC RIGHT TO SPECIAL EDUCATION. Revista De Educação PUC-Campinas, (11). Retrieved from https://periodicos.puc-campinas.edu.br/reveducacao/article/view/330

Issue

Section

Articles