THE PRAXIS IN SCHOOL EVERYDAY LIFE: REALITY AND POSSIBILITIES OF ACTION

Authors

  • Maria de Fátima Piconi

Keywords:

Education and Work, ldeology, Official Curriculum, Revolutionary Praxis

Abstract

The text deals with the praxis as the man's material activity which turns the natural and social world into a human one. The author proposes to transpose such ideas to the relations which are present at the school institutions. From a historical perspective, it's necessary to reflect on some events which are related to the introduction of the industrial capitalism and of mass schools, considering some workers· resistance and how the school has been used by the industry, specially regarding the discipline of individuais, proving that education and work have always been in e/ase and strong relation. The official curriculum, however, is sti/1 a vehicle for transmission and imposition of private interests. lt is the educators· role, therefore, recognizing the curriculum as a social and cultural product, built bythe society according to its context. There is no use denying the existence ofthe official curriculum for the school structure nor ignoring its ideological and e/itist aspect. lt is necessary to offer a criticai look over it and tum the school into a roam for the revelation of the dominant ideology, transforming its practice into a real revolutionary praxis.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BRAVERMAN, Harry. Trabalho e capital monopolista: a degradação do trabalho no século XX, Rio de Janeiro: Zahar, 1981.

CHAUI, Marilena. Convite à Filosofia. 9. ed. São Paulo: Ática, 1997.

ENGUITA, Mariano F. A face oculta da escola. Porto Alegre: Artes Médicas, 1989.

FOUCAULT, Michel. Vigiar e Punir: história do nascimento da prisão. Petrópolis: Vozes, 1996.

FREIRE, Paulo & SHOR, Ira. Medo e Ousadia: o cotidiano do professor. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1993.

GADOTTI, Moacir. Escola Cidadã. 4. ed. São Paulo: Cortez, 1997.

GADOTTI, Moacir. Pedagogia da Práxis. 2. ed. São Paulo: Cortez, 1998.

GARCIA1 Regina Leite. Um currículo a favor dos alunos das classes populares. ln: Centro de Educação e Sociedade. Concepções e experiências de educação popular. São Paulo: Cortez/ CEDES, 1984, p. 45-52.

GRAMSCI, Antonio. Os intelectuais· e a organização da cultura. Tradução de Carlos Nelson Coutinho. 9.ed., Rio deJaneiro: Civilização Brasileira, 1995.

JESUS, Antonio Tavares. Educação e hegemonia no pensamento de Antonio Gramsci. São Paulo: Cortez, 1989.

MAQUIAVEL, Nicolau. O Príncipe: escritos políticos. São Paulo: Nova Cultural, 1999.

MARX, Karl. O capital. ln: Coleção Os pensadores. São Paulo: Nova Cultural, 1999.

PUCCI, Bruno(Org.)Adorno:opoder educativo do pensamento crítico. Rio de Janeiro: Vozes, 1999.

SILVA, TomazTadeu. O currículo como artefato social e cultural. ln: Identidades Terminais: as transformações na política da pedagogia e na pedagogia da política, Petrópolis, RJ: Vozes, 1996.

TAYLOR, Frederick Winslow. Prinéípios de administração científica. São Paulo: Atlas, 1992.

VÁZQUEZ, Adolfo Sánchez. Filosofia da Práxis. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1977.

VEIGA, llma Passos Alencastro. Projeto políti­co-pedagógico da escola: uma construção coletiva. Campinas, SP: Papirus, 2000.

Published

2002-11-30

How to Cite

Piconi, M. de F. (2002). THE PRAXIS IN SCHOOL EVERYDAY LIFE: REALITY AND POSSIBILITIES OF ACTION. Revista De Educação PUC-Campinas, (13). Retrieved from https://periodicos.puc-campinas.edu.br/reveducacao/article/view/319

Issue

Section

Articles