LIVING WITH DIFFERENCES IN DAY-CARE CONTEXT AND THE EMERGENCE OF CULTURE OF CHILDHOOD
Keywords:
Creche, Early Childhood Education, Culture in ChildhoodAbstract
Oay-care centers, where both education and care are offered, are peopled by those who pertain to groups with specific ethnic, social, sexual and age characteristics. ln such institutions, knowledge is produced, in various domains, partaken of by boys, girls and adult women. From this basis, / analyze day-carte centers as sociocultural environments where both children and adults are seen as subjects of social experience, which reproduce and develop a particular culture within another larger culture. Thus, by systematizing knowledge about sma/1 children, as we/1 as on educationa/ institutions geared towards them, this academic study proposes a contribution to education of professionals working in early childhood day-care contexts, so as to build an Early Childhood Education Pedagogy.
Downloads
References
BECCHI, Egle e BONDIOLI, Anna (Orgs). Ava liando a pré-escola: uma trajetória deformação de professoras. Campinas, SP: Autores Asso ciados, 2003.
BENJAMIM, Walter. Reflexões: a criança, o brinquedo, a educação. São Paulo: Summus, 1984.
BONDIOLl, Anna e MANTOVANl, Susana(Orgs). O manual de educação infantil de O a 3 anos: Uma abordagem reflexiva. Porto Alegre: Artmed, 1998.
BRASIL, Ministério da Educação e do Desporto. Secretaria de Educação Fundamental. Por uma política de formação do profissional de edu cação infantil. Brasília, 1994.
BUFALO, Joseane M. P. Creche: lugar de criança, lugar de infância. Um estudo sobre as práticas educativas em um CEMEI de Campinas, SP. Dissertação de Mestrado, Unicamp, Campinas,1997.
CAMPOS, Maria M. e ROSEMBERG, Fúlvia. Critérios para um atendimento em creches que respeite os direitos fundamentais das crianças. Brasília: MEC/SEF/COEDI, 1995.
CERTEAU, Michel de. A cultura no plural. Campinas, SP: Papirus, 1995.
DAUSTER, Tania e GUIMARÃES, Carmem D.A pré-escola nas camadas populares: Rito ou mito de passagem? Documento apresentado na ANPOCS-ÁguasdeSãoPedro,1984 (mimeo).
DAYRELL, Juarez. A escola como espaço só cio-cultural. ln: Múltiplos olhares sobre educação e cultura. Belo Horizonte, UFMG, 1995.
EDWARDS, Carolyn; GANDINI, Lella; FORMAN,
George. (Orgs). As cem linguagens da criança: A abordagem de Reggio Emiliana Educação da primeira infância, Porto Alegre: Artmed,1999.
FARIA, Ana L. G. de. Direito à infância: Mário de Andrade e os parques infantis para as crianças de famílias operárias na cidade de São Paulo. (1935-1938), tese de doutorado, Faculdade de Educação USP, 1994.
FARIA, Ana L. G. de. Da escola maternal à escola da Infância: A pré-escola na Itália hoje. Cadernos Cedes. Campinas, SP, nº 37, p. 63-100, 1995.
FARIA, Ana L. G. de DEMARTINI, Zeila de B. F. (Orgs). Por uma cultura da infância: metodologias de pesquisa com crianças. Campinas, SP: Editora Autores Associados, 2002.
FERNANDES, Florestan. Educação e folclore. ln: O folclore em questão. São Paulo: Huicitec, 1989.
GANDINI, Lella e EDWARDS, Carolyn (Orgs). Bambini: a abordagem italiana à educação infantil. Porto Alegre: Artmed, 2002.
GOMES, Nilma L. Escola e diversidade étni co-cultural:um diálogo possível. ln:Dayrell, Juarez (org.) Múltiplos olhares sobre educação e cultura. Belo Horizonte, UFMG, 1995.
GUATTARI, Felix. As creches e a iniciação. ln: Revolução Molecular. São Paulo: Brasiliense, 1977.
JOBIM e SOUZA, Solange. Ressignificando o desenvolvimento da criança a partir de uma teoria crítica da cultura. Trabalho apresentado no Encontro "Criança dos O a 6 anos. Que perspectivas?", promovido pela UNICEF, Cabo Verde, 1994 (mimeo).
MARCELLINO, Nelson C. Pedagogia da animação. Campinas, SP: Papirus, 1990.
PERROTTI, Edmir. A criança e a produção cultural. Apontamentos sobre o lugar da criança na cultura. ln: Zilberman, Regina (Org.) A produção cultural para a criança. Porto Alegre: Mercado Aberto, 1982.
PRADO, Patrícia D. Educação e cultura infantil em creche: Um estudo sobre as brincadeiras de crianças pequenininhas em um CEMEI de Campinas, SP. Dissertação de Mestrado, Unicamp, Campinas, 1998.
ROSEMBERG, Fúlvia. Educação Infantil, clas se,raça e gênero. Cadernos de Pesquisa. São Paulo, nº 96, p.58-65, 1996.
THOMPSON, Eduarde. O tempo, a disciplina do trabalho e o capitalismo industrial, ln: Silva, Thomas T. (Org) Trabalho, Educação e Prática Social. Porto Alegre: Artmed, 1991.
VON SIMSON, Olga R. de M. e GUSMÃO, Neuza M. M. de. A criação cultural na diáspora e o exercício da resistência inteligente. Ciência Sociais Hoje. São Paulo: Vértice/Anpocs, nº 217-243, 1989.