TEACHJNG IN EARLY CHILDHOOD: A PLACE FOR CHILDREN, THEIR RIGHT TO PLAY
Keywords:
Early Childhood, Early Childhood Education, Ongoing EducationAbstract
This paper reflects on conceptions of childhood and play in early childhood education, that is, the importance of viewing early childhood as a social rights issue, and looking at childhood education institutions as places where children have the right to play. These reflections are the result of the Praxis Study Group, leading to broadening our vision through study of the literature, exchanging information and permanent discussions on practical experiences. They are also essentíal to changing our positions and daíly construction of education for early childhood.
Downloads
References
ARROYO, Miguel G. O significado da Infância. Revista Criança, 1995, n. 28, p.17-21.
CAMPINAS, Prefeitura Municipal, Secretaria Municipal de Educação, Departamento Técnico-pedagógico e Coordenadoria de Educação Infantil. Currículo em Construção, Campinas, 1998.
FARIA, Ana Lúcia Goulart de. O Espaço Físico como um dos elementos fundamentais para uma pedagogia da educação infantil. ln. FARIA, A.L.G. e PALHARES, M S. (Orgs). Educação Infantil Pós-LDB: rumos e Desafios. 2. ed. Campinas, SP: Autores Associados, FEUNICAMP, 2000, Coleção Polêmicas de Nosso Tempo: 62
FORNEIRO, Lina I. A organização dos Espaços na Educação Infantil. ln: ZABALZA, M. Qualidade em Educação Infantil. Trad. Beatriz A. Neves. Porto Alegre: Art Med 1998.
FRIEDMANN, Adriana. A evolução do brincar. ln: FRIEDMANN, A. et. ai, O Direito de Brincar. 4. ed. São Paulo: Edições Sociais -Abrinq. 1988.
PERROTTI, Edmir. A criança e a Educação Cultural. ln: ZILBERMAN, Regina (Org). A produção cultural para a criança. Porto Alegre: Mercado Aberto, 1982.
WAJSKOP, Gisela. Brincar na Pré-Escola. São Paulo, Cortez, 1995 (Coleção Questões de nossa época; v 48).