TEACHJNG IN EARLY CHILDHOOD: A PLACE FOR CHILDREN, THEIR RIGHT TO PLAY

Authors

  • Eliane Ferraresi Serediuk
  • Ana Maria Ribeiro de Carvalho Gonzaga Ramadan
  • Daniela Medon Gobbo

Keywords:

Early Childhood, Early Childhood Education, Ongoing Education

Abstract

This paper reflects on conceptions of childhood and play in early childhood education, that is, the importance of viewing early childhood as a social rights issue, and looking at childhood education institutions as places where children have the right to play. These reflections are the result of the Praxis Study Group, leading to broadening our vision through study of the literature, exchanging information and permanent discussions on practical experiences. They are also essentíal to changing our positions and daíly construction of education for early childhood.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ARROYO, Miguel G. O significado da Infância. Revista Criança, 1995, n. 28, p.17-21.

CAMPINAS, Prefeitura Municipal, Secretaria Municipal de Educação, Departamento Técni­co-pedagógico e Coordenadoria de Educação Infantil. Currículo em Construção, Campinas, 1998.

FARIA, Ana Lúcia Goulart de. O Espaço Físico como um dos elementos fundamentais para uma pedagogia da educação infantil. ln. FARIA, A.L.G. e PALHARES, M S. (Orgs). Educação Infantil Pós-LDB: rumos e Desafios. 2. ed. Campinas, SP: Autores Associados, FEUNICAMP, 2000, Coleção Polêmicas de Nosso Tempo: 62

FORNEIRO, Lina I. A organização dos Espaços na Educação Infantil. ln: ZABALZA, M. Qualidade em Educação Infantil. Trad. Beatriz A. Neves. Porto Alegre: Art Med 1998.

FRIEDMANN, Adriana. A evolução do brincar. ln: FRIEDMANN, A. et. ai, O Direito de Brincar. 4. ed. São Paulo: Edições Sociais -Abrinq. 1988.

PERROTTI, Edmir. A criança e a Educação Cultural. ln: ZILBERMAN, Regina (Org). A produção cultural para a criança. Porto Alegre: Mercado Aberto, 1982.

WAJSKOP, Gisela. Brincar na Pré-Escola. São Paulo, Cortez, 1995 (Coleção Questões de nossa época; v 48).

Published

2003-06-30

How to Cite

Serediuk, E. F., Ramadan, A. M. R. de C. G., & Gobbo, D. M. (2003). TEACHJNG IN EARLY CHILDHOOD: A PLACE FOR CHILDREN, THEIR RIGHT TO PLAY. Revista De Educação PUC-Campinas, (14). Retrieved from https://periodicos.puc-campinas.edu.br/reveducacao/article/view/311

Issue

Section

Comunicação