INTERDISCIPLINARES PRACTICES: ANALYSIS OF THE PEDAGOGIC AND EPISTEMOLOGIC OBSTACLES IN THE HUMAN SCIENCES AND APPLIED SOCIAL SCIENCES AREAS

Authors

  • Elizabeth Adorno de Araujo
  • Jairo de Araujo Lopes

Keywords:

Higher Education, Arising Educational Patterns, lnterdisciplinary Practices

Abstract

Considering tendencies of sciences in general in a g/obalized and internationalized world, this article investigates the occurrence of interdisciplinary practices in higher education, having in focus the areas of Human Science and Applied Social Science. lnitially a brief survey on interdisciplinary towards an emergency of the wor/d nowadays was carried on, so an ana!ysis of professor's speeches about perceptions and conceptions of interdiscip!inary practices could be followed in their leveis of actuation, with investigative eye over the obstacles which impede such practices. Afterwards a confrontation with statements of basic education teachers about the same subject was made.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BACHELARD,Gaston. A formação do espírito científico. Rio de Janeiro: Contraponto, 1996.

D'AMBRÓSIO, Ubiratan. Transdisciplinari­ dade. São Paulo: Palas Athena, 1997.

ECO,Umberto. Rápida utopia.ln: Veja25anos: reflexões para o futuro. São Paulo: Abril, 1993, p. 109-115.

ESTEVE, José Maria. Mudanças sociais efunção docente. ln: NÓVOA, António (org.). Profissão professor. Porto:Porto Editora, 1995, p.95-124.

FAZENDA, lvani C. A. Integração e interdisci­ plinaridade no ensino brasileiro: efetividade ou ideologia. São Paulo: Loyola, 1976.

FREIRE, Paulo. Educação como prática da liberdade. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1980.

FREIRE, Paulo. Professora sim, tia não: cartas a quem ousa ensinar. São Paulo: Olho d'Água, 1993.

LOPES, Jairo de Araújo. Livro didático de Matemática: concepção, seleção e possibili­ dades frente a descritores de análise etendências em Educação Matemática. Campinas, 2000. Tese de Doutorado-FE-UNICAMP.

MACHADO, Nilson J. Educação: os valores e as pessoas. (Entrevista).Revista Comunicação e Educação. CCA-ECA-USP, Ano VII, jan/abr, 2001.

MORAES, Maria Cândida. O paradigma educacional emergente. Campinas, SP: Papirus, 1997.

SAVIAN1, Demerval. Escola e democracia:teoria da educação, curvatura da vara, onze teses sobre educação e política. São Paulo: Cortez, 1986.

Published

2003-11-30

How to Cite

Araujo, E. A. de, & Lopes, J. de A. (2003). INTERDISCIPLINARES PRACTICES: ANALYSIS OF THE PEDAGOGIC AND EPISTEMOLOGIC OBSTACLES IN THE HUMAN SCIENCES AND APPLIED SOCIAL SCIENCES AREAS. Revista De Educação PUC-Campinas, (15). Retrieved from https://periodicos.puc-campinas.edu.br/reveducacao/article/view/299

Issue

Section

Articles