THE QUALITY OF LEARNING AND THE LEARNING PRODUCTION IN THE COURSES OF THE APPLIED SOCIAL SCIENCES AND HUMAN SCIENCES

Authors

  • João Baptista de Almeida Júnior

Keywords:

Higher Education, Learning Quality, Learning to Learn, Human Sciences, Applied Social Sciences

Abstract

This at1icle is the result of the Team Research sub-project about the qua/ity theme in the Higher Education of Human Sciences and Applied Social Sciences areas. The study is focused on the possibi/ity of the quality eventuality in the students learning process and in the learning to learn proposals. 20 teachers from severa/ country IES were interviewed through email and invited to think about the learning quality theme and other conditioning factors: the enrolling student preparation, the desired graduating student profile, and criticai conditions of the above mentioned areas.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALMEIDA JUNIOR, João B. e BALZAN, Newton C. O ensino superior nas áreas de Ciências Humanas e Ciências Sociais Aplicadas: indicadores de qualidade em questão. ln CD Rom (ISBN 8586 3920-9X), Anais do 26º Congresso da Anped -Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Educação. Poços de Caldas, MG, 2003.

ANASTASIOU, Léa G. C. Metodologia do ensino superior: da prática docente a uma possível teoria pedagógica. Curitiba: Editora lbpex, 1998.

BAKHTIN, Mikhail (V. N. Volochinov). Marxismo e Filosofia da linguagem. 4.ed., São Paulo: Hucitec, 1988.

BECKER, Fernando. A Epistemologia do professor: o cotidiano da escola. Petrópolis, RJ: Vozes, 1993.

DEMO, Pedro. Educação e qualidade. 5.ed. Campinas, SP: Papirus, 2000.

DUARTE, Newton. As Pedagogias do "Aprender a Aprender" ealgumas ilusões da assimchamada Sociedade do Conhecimento. ln: Anais do 24º Congresso da ANPED. Caxambu/MG, 2001. [Anais Eletrônicos].

CHAUÍ, Marilena. A universidade em ruínas. ln: TRINDADE, Hélgio (Org.). Universidade em ruínas na república dos professores. 2.ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2000.

FOUCAULT, Michel. Arqueologia do saber. 3.ed. Rio de Janeiro: Forense, 1987.

MAINGUENEAU, Dominique. Novas tendências em análise do discurso. 3.ed. Campinas, SP: Pontes, 1997.

Published

2003-11-30

How to Cite

Almeida Júnior, J. B. de. (2003). THE QUALITY OF LEARNING AND THE LEARNING PRODUCTION IN THE COURSES OF THE APPLIED SOCIAL SCIENCES AND HUMAN SCIENCES. Revista De Educação PUC-Campinas, (15). Retrieved from https://periodicos.puc-campinas.edu.br/reveducacao/article/view/297

Issue

Section

Articles