BUIWING THE EDUCATION ... SPECIALLYINCLUSIVE

Authors

  • Rosa Madeira

Keywords:

Special Education, Inclusive School, Social Reproduction, Social Change

Abstract

ln this article, Special Education and Inclusive School are approached as expression of the way in which Society, being located in Communities, represented by the State and interleaved in a peripheral fashion in the World-Wide System which is organized by Economy, deals with Difference. lt agrees with the view that special needs people are one among other social groups, whose differences are transformed into disadvantages when it comes to the right to social inclusion. ln arder to ref/ect on how Nursery School Teachers and other localagents play their role in this process, through practices that penalize differences and legitimate both subordina/e inclusion and social exclusion, we present the narration of an experience, which was recognized as being ground-breaking in Portugal, in the integration of mentally disabled children in public schools. The refuse of the subordination and exclusion as "other" places of integration in nowadays' Society, sustain the group as a "place" of search for alternatives for special education as an active reproducer of the present reality. lt is in this way that we can include, in the history of a country that has come forward in the search for more justice and freedom, the history of the probably less visible struggles of those who have fought for a horizon of possibility that Inclusive school is a part of.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BAIRRÃO Ruivo; J. Os Conceitos de Educação Especial. Encontro sobre Deficiência Mental. Porto: APPACDM, 1987.

BAIRRÃO Ruivo; J. Perspectivas da evolução histórica dos modelos de avaliação e intervenção de serviços para a infância. ln: Integração de Serviços para a Infância, metodolgia de Projectos. Lisboa: Fundação Calouste Gulbenkian; 1988.

BERNARD DA COSTA, A.M. Educação Especial. ln: Sistema de Ensino em Portugal. Lisboa: Fundação Calouste Gulbenkian, 1981.

BERNARD DA COSTA, A.M. Escola Inclusi­va- do Conceito à Prática- Inovação, Vai. 9, nº 1 e 2. Lisboa: Instituto de Inovação Educacional; 1996.

BORGES,L.;MADEIRA,R; Tovar."Experiência de Águeda-prevenção da deficiência".ln: Jornal Notícias Médicas;1981.

CORTESÃO, L; LEITE, C., MADEIRA, R,

NUNES, R.,TRINDADE, R. Nos Bastidores da Formação-contributo para o conhecimento da situação actual da formação de adultos para a diversidade em Portugal. Oeiras: Celta Editora,2000.

CORTESÃO, Luíza. Gulliverentre Gigantes:na tensão entre estrutura e agência significados para a educação. STOER, S; CORTESÃO; L; CORREIA; J.A (Orgs) Transnacionalização da Educação - da crise da educação à educação da Crise. Porto: Edições Afronta­ mento,2001.

D'ESPINEY; R. Reflexões sobre o Movimento de Águeda e o projecto "Effectiveness lnitiative". ln: Espacio para la infância - iniciativa sobre efectividad: primeros frutos. Bernard Van Leer Foundation, 2001

FOUCAULT, M. Microfísica do Poder. 1.ed. Rio de Janeiro: Editora Graal, 1979.

GULLIFORD, R.Mudanças nos conceitos e instituições ligadas às crianças com n.e.e. - documento policopiado; Escola Superior de Educação; IPP Porto, 1988.

HESPANHA, P (Coord.); MONTEIRO, A; FERREIRA, A; RODRIGUES, F; NUNES, H;; HESPANHA, M ; MADEIRA, R; HOVEN, R; PORTUGAL, S. Entre o Estado e o Merca­do - As Fragilidades das instituições de protecção social em Portugal. Coimbra: Editora Quarteto,2000.

HESPANHA, P; MADEIRA, Rosa et ai. Risco social e incerteza - pode o Estado social recuar mais? ln: Globalização insidiosa e excludente. Da capacidade de organizar respostas à escala local in Pedro Hespanha e Graça Carapinheira (Org). Porto: Edições Afrontamento,2001.

LIMA, M; VIEIRA, C; TOVAR; M; MADEIRA, Rosa. "Abordagem Familiar". ln: Actas das Ili Jornadas de Saúde de Aveiro, 1986.

MADEIRA, Rosa. Agueda's Experience: a social movement that made its history in integrating socially disadvantagod childrên and groups into community in Revista: First Steps - stories on inclusion in early childhood education: Paris: UNESCO (p.93-99),1997.

MADEIRA, Rosa. Case Study: "Agueda's Experience: a social Movement in Portugal involving disadvantaged Children" Revista: Coordinator's Notebook - an international resource for Early Childhood Development; Volume: lnclusion Número: nº 22; Den Hague (p.44-50): Publicação bianual do Consultative Group on Early Childhood Care and development, 1998.

MADEIRA, Rosa. "Experiencia educativa em Águeda:Bela vista-o que somos,o que fazemos e o que pretendemos" in: Actas do I Encontro Nacional de Saúde Mental Infantil. (p. 333 - 340), Porto, 1981.

MADEIRA, R; TELMO, I; SANTOS, M; FERNANDES, A; A Criança Diferente-manual de apoio a Educadores de Infância e professores do ensino básico GEP-Ministério da Educação, 1990.

MCGEE, J.J.,STARK,J. A.,& MENOLASCINO, F.J. lnternational handbook of community services for the mentally retarded. Hillsdale, NJ: Erlbaum Publishing, 1984.

RAU, M. J. Integração de serviços para a Infância - Introdução à Metodologia de Projectos. Lisboa: F. Gulbenkian e F. Agha Kan, 1988;

RODRIGUES, Fernanda. A Acção social: entre atalhos e caminhos para uma política social de assistência. Lisboa: MTS/DGAS, 1999.

SANTOS, Boaventura Sousa. A Construção Multicultural da igualdade e da diferença. Palestra proferida no VII Congresso Brasileiro de Sociologia, no Instituto de Filosofia e Ciências Sociais, UFRJ, Rio de Janeiro; policopiado, 1995.

SANTOS, Boaventura Sousa. Para uma pedagogia do conflito. ln SILVA, Luis Eron et ai. (Org). Novos Mapas Culturais: novas perspectivas educacionais. Porto Alegre :Sulina, 1996.

SANTOS, Boaventura Sousa. Crítica da razão indolente: contra o desperdício da experiência. Porto: Afrontamento, 1999.

SANTOS, Boaventura Sousa. Para uma sociologia das ausências e uma sociologia das emergências. ln: Conhecimento prudente para uma vida decente. Porto: Afrontamento, 2003.

TOVAR, M.J. Resposta comunitária ao problema da criança com deficiência. Contributo da valência de saúde infantil no centro de saúde - Separata de Saúde Infantil, 1981.

TOVAR, M; MADEIRA; R. "Mortalidade peri natal e infantil em Águeda - quem morre e porquê?" ln: Actas das Ili Jornadas de Saúde de Aveiro. Aveiro: 1987.

WEDELL, L. Conceitos de Necessidades Espe­cíficas em Educação - Cad. COOMP.- Lisboa, 1983.

Published

2004-06-30

How to Cite

Madeira, R. (2004). BUIWING THE EDUCATION . SPECIALLYINCLUSIVE. Revista De Educação PUC-Campinas, (16). Retrieved from https://periodicos.puc-campinas.edu.br/reveducacao/article/view/283

Issue

Section

Articles