LIFE QUALITY AND EDUCATION

Authors

  • Miriam Pascoal

Keywords:

Quality of Life, Education, Curriculum

Abstract

The aim of the present article is to discuss the quality of fite issue, high lighting its educational dimension. This study rescues school functions from the eighties and alerts its readers to the refinement of the human species, a major preoccupation nowadays. The article offers ways to construct a school curriculum concerned with both quality of life and education of quality.

Downloads

Download data is not yet available.

References

APPLE, M.W. Educação e Poder. Porto Alegre: Artes Médicas, 1989.

APPLE, M.W. ldeologia e currículo. São Paulo: Brasiliense, 1982.

BRASIL. SECRETARIA DE EDUCAÇÃO FUNDA­MENTAL. Parâmetros curriculares nacionais: Temas Transversais / Secretaria de Ensino Fundamental - Brasília: MEC/SEF, 1997.

BRASIL. SECRETARIA DE EDUCAÇÃO FUNDA­MENTAL. Parâmetros curriculares nacionais: introdução aos parâmetros curriculares nacionais / Secretaria de Ensino Fundamental - Brasília: MEC/SEF, 1997.

DANTAS, H. Algumas contribuições da Psicoge­nética de H. Wallon para a atividade educacional. Revista da Educação, AEC - ano 23, no 91, abril/junho 1994.

DAWSEY, J. C. Coisa de Macunaíma: cultura e dialética da qualidade de vida. ln: MOREIRA, W.W. (Org). Qualidade de vida: complexidade e educação. Campinas: Papirus, 2001.

DEMO, P. Participação é conquista: noções de política social participativa. 2.ed. São Paulo: Cortez, 1993.

FERREIRA, A. B. H. Dicionário Aurélio Escolar de Língua Portuguesa. Rio de Janeiro: Ed. Nova Fronteira S.A., 1988.

FINKLER, P. Qualidade de vida e plenitude humana. Petrópolis: Vozes, 1994.

FRANCO, M. L. B. Qualidade total na formação profissional: do texto ao contexto. Cadernos de Pesquisa, Fundação Carlos Chagas, São Paulo, no 92, p. 53-61, fev. 1995.

KOL YN IAK FILHO, C. Qualidade de vida e motrici­dade. ln MOREIRA,W. W. (Org). Qualidade de vida: complexidade e educação. Campinas: Papirus, 2001.

LIPP, M. N. Stress, hipertensão arterial e qualidade de vida: um guia de tratamento para o hipertenso. Campinas: Papirus, 1996.

MARCELLINO, N. C. Lazer e qualidade de vida. ln MOREIRA,W.W. (Org). Qualidade de vida: complexidade e educação. Campinas: Papirus, 2001.

MELLO, G. N. Políticas públicas de Educação. Estudos Avançados, São Paulo, n. 5 (13), p.7-45, 1991.

MOREIRA, A. F. B. Escola, currículo e construção do conhecimento. Novas reflexões. Tecnologia educacional. Rio de Janeiro, v.22 (118), mai/jun, 1994.

MOREIRA, W. W. (Org). Qualidade de vida: complexidade e educação. Campinas: Papirus, 2001.

MORIN, Edgar. Os sete saberes necessários à Educação do Futuro. São Paulo: Cortez / Bra­sília, DF: UNESCO, 2000.

PAIVA, V. Anos 90: as novas tarefas da educação dos adultos na América Latina. Cadernos de Pesquisa, Fundação Carlos Chagas, São Paulo, no 89, p. 29-38, maio 1994.

PAIVA, V. O novo paradigma de desenvolvimento: educação, cidadania e trabalho. Educação & Sociedade, n. 45, agosto/93 - 309-327.

PIMENTA, S. G. O pedagogo na escola públi­ca. São Paulo: Loyola, 1988.

PRAIS, M. L. M. Administração colegiada na escola pública. Campinas: Papirus, 1990.

RAÍZES E ASAS. CENPEC-Centro de Pesquisas para Educação e Cultura, 1995.

RIBEIRO, S. C. A Educação e a inserção do Brasil na Modernidade. Cadernos de Pesquisa, Fundação Carlos Chagas, São Paulo, nº 84, p.63-82, fev. 1993.

RODRIGUES, N. Desafio aos educadores. ln: São Paulo (Estado) Secretaria da Educação. Coordenadoria de Estudos e Normas Pedagó­gicas. Fundamentos da educação e realidade brasileira como preparação para o planeja­mento escolar. São Paulo, SE/CENP, 1985.

SAVIANI, D. Educação: do senso comum à consciência filosófica. São Paulo: Cortez, 1983a.

SA VIAN 1, D. Escola e democracia. São Paulo: Cortez/Autores Associados, 1983b.

SEVERINO, A. J. A formação profissional do educador: pressupostos filosóficos e implicações curriculares. Revista ANDES, São Paulo, v. 1 O, no 17, p.29-40, 1991.

SIMÕES, R. (Qual)idade de vida na (qual)idade de vida. ln Moreira, W.W. (Org.). Qualidade de vida: complexidade e educação. Campinas: Papirus, 2001.

SNYDERS, G. Escola, classe e luta de classes. Lisboa: Moraes, 1977.

VEIGA, 1. P. A. (Org.). Escola fundamental, currículo e ensino. Campinas: Papirus, 1991.

Published

2004-11-30

How to Cite

Pascoal, M. (2004). LIFE QUALITY AND EDUCATION. Revista De Educação PUC-Campinas, (17). Retrieved from https://periodicos.puc-campinas.edu.br/reveducacao/article/view/272

Issue

Section

Articles