SPACES OF LEARNING AND SHARED EDUCATION

Authors

  • Manoel Oriosvaldo de Moura

Keywords:

Teaching Education, Pedagogical Activity, Shared Education, Spaces of Learning

Abstract

'Theory and practice are different things". This is a principie that stubbornly tries to assert itself as truth for many Mathematics teachers. Having as goal the agreement of the teaching formation process can be the way to place the theory and the practice as parts of the new movement of knowledge construction on the pedagogical activity. ln this text, we discuss the teachers formation whose reference is a project from trainee classes untitled "Mathematics Club" and a col/aborative research developed at the CEFAM - Specific Center of Formation and lmprovement of Teaching- in São Paulo. From these works, one infers that the complexity of the requered knowledge for the teaching activity demands partnerships between centers of formation of mathematics teachers. These partnerships will have to breach with the logic of the summation of discipline credits juxtaposed in isolated departments that leaves to chance the future teacher understanding of its social role and the development of his potential for better performance in an environment characterized by the complexity of intervening factors in the formation of the human being. Given the nature of the object of the teacher which, in its definition and implementation, involves affective, social-cultural and epistemological factors, among many others, we must accept that the teachers formation is a shared task.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ANEMARI, R. L. V. A aprendizagem docente no estágio compartilhado. (Tese de Doutorado) Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2004.

BISHOP, A.J. Aspectos sociales eculturalesde la Educación Matemática. Enseiianza de las Ciencias. V. 6, n. 2, Madrid: lnstitutodeCiencias de L 'Educacón de la Universidde Autônoma de Barcelona, 1988.

CAMARGO, R M. de. Atividade formadora do professor de Matemática de um projeto em parceria numa escola pública. Dissertação (Mestrado em Educação), Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2004.

CEDRO, W. L.. O espaço de aprendizagem e a atividade de ensino: o Clube de Matemática. Dissertação (Mestrado em Educação). Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo, São Paulo, 1994.

COLL, C. e GALLART, I.S.I. La importancia de los contenidos en la ensefíanza ln lnvestigación en la escuela, n.3, Barcelona, 1987.

D'AMBRÓSIO. U. Da realidade à ação: refle­xões sobre Educação e Matemática. Campinas: Papirus, 1986.

GARRIDO, E; FUSARI, M.F.R; MOURA, M.O. de; e PIMENTA, S.G . Projeto USP-AYRES 1: A pesquisa colaborativa, a formação do professor reflexivo/investigativo e a construção coletiva de saberes e práticas pela equipe escolar. Anais do IX ENDIPE- Encontro Nacional de Didática e Prática de Ensino, v. 1, p. 44-49, Águas de Lindóia, São Paulo, 1998.

LEÓN, P.C. de et ai. Proyecto curricular investigación y renovación escolar - IRES. Grupo lnvestigación en la Escuela. S.L., Diada Editoras, 1991.

MOURA, M. O.; CEDRO, W. C. e LOPES, A.R.L.V. O estágio compartilhado e a formação de professores - a experiência do Clube de Matemática, ln: 1 Seminário de Licenciaturas em Matemática, SBEM, Salvador, 2003.

MO ISES, R. P. A Resolução de problemas na perspectiva histórico/lógica: o problema em movimento. Dissertação (Mestrado em Educa­ção), Faculdade de Educação-Universidade de São Paulo, São Paulo, 1999.

PIMENTA, S. G.; GARRIDO, E. e MOURA, M. O. A pesquisa colaborativa na escola como abordagem facilitadora para o desenvolvimento profissional do professor. ln: MARIN (Org.). Educação continuada: reflexões alternativas. Campinas: Papirus, 2000.

TAVARES, S. C. A. A profissionalidade am­pliada na atividade educativa. Dissertação (Mestrado em Educação). Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2002.

VYGOTSKY, L. S. A formação social da mente. 3.ed. São Paulo: Martins Fontes, 1989.

Published

2005-06-30

How to Cite

Moura, M. O. de. (2005). SPACES OF LEARNING AND SHARED EDUCATION. Revista De Educação PUC-Campinas, (18). Retrieved from https://periodicos.puc-campinas.edu.br/reveducacao/article/view/264

Issue

Section

Articles