Transmuted family-school relationship

adherence to social roles and experience

Authors

  • Marlice de Oliveira e Nogueira Centro Universitário Metodista Izabela Hendrix

DOI:

https://doi.org/10.24220/2318-0870v17n1a256

Keywords:

School, Social experience, Family, Individual, Socialization

Abstract

This essay’s main objective is to reflect on the construction of the individual and the processes of socialization in the context of the relationship between families and schools, with the mutations suffered by the two educational instances in the contemporary period as background. First, the essay discusses, from a literature review on the subject, the conceptual
changes on the notion of socialization, confronting the classical approach of Durkheim and the “sociology of experience” of Francois Dubet. Then, it discusses the constitution of contemporary individuals within the two instances of socialization - family and school - by analyzing the strain experienced by individuals, between the need for social integration and the
construction of individual experiences.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Marlice de Oliveira e Nogueira, Centro Universitário Metodista Izabela Hendrix

Professora Doutora, Centro Universitário Metodista Izabela Hendrix, Núcleo de Formação Docente. R. da Bahia, 2020, Lourdes, 30160-010, Belo Horizonte, MG, Brasil. E-mail: <nogueira_mar@uol.com.br>.

References

Áries, P. História social da criança e da família. Rio de Janeiro: LTC, 1981.

Berger, P. Perspectivas sociológicas: uma visão humanística. 3.ed. Petrópolis: Vozes, 1976.

Bernstein, B. A estruturação do discurso pedagógico: classe, código e controle. Petrópolis: Vozes, 1996.

Bernstein, B. Pedagogia, control simbólico e identidad. Madrid: Ediciones Morata, 1998.

Bourdieu, P. La distinction: critique sociale du jugement. Paris: Les Editions Minuit, 1979.

Bourdieu, P.; Passeron, J.C. Les héritiers: les étudiants et la culture. Paris: Les Éditions de Minuit, 1964.

Dubet, F. Sociologia da experiência. Lisboa: Instituto Piaget, 1994.

Dubet, F. A formação dos indivíduos: a desinstitucionalização. Revista Contemporaneidade e Educação, v.3, n.3, p.27-33, 1998.

Dubet, F.; Martuccelli, D. A socialização e a formação escolar. Revista Lua Nova, n.40-41, p.241-266, 1997.

Dubet, F.; Martuccelli, D. En la escuela: sociologia de la experiência escolar. Buenos Aires: Losada, 1998.

Durkheim, É. Educação e sociologia. São Paulo: Melhoramentos, 1975.

Forquin, J.C. (Org.) Sociologia da educação: dez anos de pesquisa. Petrópolis: Vozes, 1995.

Jaquet, C.; Costa, L.F. As práticas educativas nas famílias recompostas: notas preliminares. Revista Sociedade e Cultura, v.7, n.2, p.179-189, 2004.

Lahire, B. Sucesso escolar em meios populares: as razões do improvável. São Paulo: Ática, 1997.

Lareau, A. Social class differences in family-school relationships: the importance of cultural capital. Sociology of Education, v.60, n.2, p.73-85, 1987.

Lareau, A. A desigualdade invisível: o papel da classe social na criação dos filhos em famílias negras e brancas. Educação em Revista, n.46, p.13-82, 2007.

Mead, G.H. L’esprit, le soi et la société. Paris: PUF, 2006. Montandon, C. Sociologia da infância: balanço dos trabalhos em língua inglesa. Cadernos de Pesquisa, n.112, p.33-60, 2001.

Montandon, C. As práticas educativas parentais e a experiência das crianças. Revista Educação e Sociedade, v.26, n.91, p.485-507, 2005.

Nogueira, M.A. Relação família-escola: novo objeto da sociologia da educação. Paidéia, v.8, n.14-15, p.91-103, 1998.

Nogueira, M.A. A relação família escola na contemporaneidade: fenômeno social/interrogações sociológicas. Análise Social, v.11, n.176, p.563-578, 2005.

Sarmento, M.J. Lógicas de acção nas escolas. Lisboa: Instituto de Inovação Educacional, 2000.

Silva, P.; Stoer, S. Escola-família: uma relação em processo de reconfiguração. Porto: Porto Editora, 2005.

Sirota, R. L’émergence d’une sociologie de l’enfante: évolution de l’objet, évolution du regard. Education et Sociétes, n.2, p.9-33, 1998.

Zanten, A.; Duru-Bellat, M. Sociologie de l’école. Paris: Armand Colin, 1999.

Published

2012-06-22

How to Cite

Oliveira e Nogueira, M. de. (2012). Transmuted family-school relationship: adherence to social roles and experience. Revista De Educação PUC-Campinas, 17(1), 113–123. https://doi.org/10.24220/2318-0870v17n1a256

Issue

Section

Articles