Textual production in elementary school

reflecting on pedagogical practice

Authors

  • Alessandra Marques da Cunha Secretaria Municipal de Educação de São Carlos
  • Stella de Lourdes Garcia Secretaria Municipal de São Carlos
  • Claudia Raimundo Reyes Universidade Federal de São Carlos

DOI:

https://doi.org/10.24220/2318-0870v17n1a255

Keywords:

Discursive genre, Pedagogical practice, Textual production

Abstract

This article presents a research on the practice of textual production in the early years of Elementary School. The discursive genres have been presented to teachers as a language teaching objective, however, they have not been followed by sufficient reflections that can ensure the formation of competent writers. In this context, it is proposed a work with the teachers of a public school in the city of São Carlos, state of São Paulo, in which it is emphasized the study, the reflection
on the practice and the development of a didactic sequence for teaching a discursive genre of text, as proposed by researchers at the Geneva Group. The methodology used for data collection and analysis was collaborative dialogue and the results indicated a significant change in the pedagogical practices and also an improvement in students’ textual production.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Alessandra Marques da Cunha, Secretaria Municipal de Educação de São Carlos

Professora Doutora, Secretaria Municipal de Educação de São Carlos, Departamento Pedagógico. R. Conde do Pinhal, 2017, Centro, 13560-905, São Carlos, SP, Brasil. Correspondência para/Correspondence to: A.M. CUNHA. E-mail: <marquescunha1@bol.com.br>.

Stella de Lourdes Garcia, Secretaria Municipal de São Carlos

Professora Doutora, Secretaria Municipal de São Carlos, Rede Municipal de São Carlos. São Carlos, SP, Brasil.

Claudia Raimundo Reyes, Universidade Federal de São Carlos

Professora Doutora, Universidade Federal de São Carlos, Centro de Educação e Ciências Humanas, Departamento de Teorias e Práticas Pedagógicas. São Carlos, SP, Brasil.

References

Araújo, C.L.S. O esvaziamento da atividade mediadora do professor no processo de apropriação-objetivação de conhecimentos pelo aluno. 2000. Tese (Doutorado) - Universidade Estadual Paulista, Marília, 2000.

Bakhtin, M. Estética da criação verbal. 4.ed. São Paulo: Martins Fontes, 2003.

Camps, A. Propostas didáticas para aprender a escrever. Porto Alegre: Artmed, 2006.

Cunha, A.M. Professoras alfabetizadoras e a língua materna: relacionando expectativas, conteúdos e forma de ensiná-los. 2004. Dissertação (Mestrado) - Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2004.

Dolz, J.; Noverraz, M.; Schneuwly, B. Sequências didáticas para o oral e a escrita: apresentação de um procedimento. In: Dolz, J.; Noverraz, M.; Schneuwly, B. Gêneros orais e escritos na escola. Campinas: Mercado de Letras, 2004. p.21-39.

Lerner, D. Ler e escrever na escola: o real, o possível e o necessário. Porto Alegre: Artmed, 2002.

Mizukami, M.G.N. Aprendizagem da docência: algumas contribuições de L.S. Shulman. Revista do Centro de Educação, v.29, n.2, 2004. Disponível em: <http://coralx.ufsm.br/revce/revce/2004/02/r3.htm>. Acesso em: 15 jul. 2009.

Ninin, M.O.G. Pesquisa colaborativa: das práticas de pesquisa à ressignificação das práticas dos pesquisandos ou ressignificando a direção escolar. 2006. Tese (Doutorado) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2006.

Rojo, R.; Cordeiro, G.S. Gêneros orais e escritos como objetos de ensino: modos de pensar, modo de fazer. In: Dolz, J.; Noverraz, M.; Schneuwly, B. Gêneros orais e escritos na escola. Campinas: Mercado de Letras, 2004. p.7-18.

Silva, D.D. Construção dos conteúdos para o primeiro ano do ensino fundamental de nove anos a partir da base de conhecimento sobre a língua materna de professoras em exercício e de propostas governamentais. 2008. Dissertação (Mestrado) - Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2008.

Vygostsky, L.S. Pensamiento e lenguaje: conferencias sobre psicologia. In: Vygostsky, L.S. Obras escogidas II. Madrid: Visor, 1993.

Published

2012-06-22

How to Cite

Cunha, A. M. da, Garcia, S. de L., & Reyes, C. R. (2012). Textual production in elementary school: reflecting on pedagogical practice. Revista De Educação PUC-Campinas, 17(1), 101–111. https://doi.org/10.24220/2318-0870v17n1a255

Issue

Section

Articles