THE BRAZILIAN UPDATED OFFICIAL LEGISLATION TO TEACHERS EDUCATION: THE ORIGINS, INFLUENCES AND INTERFERENCES IN THE COURSES OF MATHEMATICS TEACHING

Authors

  • Marcio Antonio da Silva

Keywords:

Educational Legislation, Teacher Education, Major in Mathematics, Mathematics Education

Abstract

The present work has the objective of researching the graduation of Mathematics teachers in Brazil, analyzing the proposals presented and the interpretations that are being dane by coordinators of licensing courses in Mathematics concerning the updated official legislation to the teacher education in the present moment. ln arder to accomplish that, we have analyzed the historical origins, the theoretical influences - mainly the reflective practice, according to Dona/d Schon, and the competences, according to Philippe Perrenoud - the relations between theory and practice and the interferences of international fomentation agencies, such as World Bank, in the e/aboration of official directives. Soon afterwards, we have dane four interviews where coordinators of higher education institutions were invited to expose their ideas, doubts and suggestions concerning the reformulation of licensing courses in Mathematics due to the new demands imposed by the Resolutions 01 and 02 of CP/CNE in 2002. We have checked, according to the coordinators of licensing courses of Mathematics, that the fundamental concepts transmitted by the present legislation and the discussions are innocuous if compared to the serious problems the licensing courses in Mathematics are facing nowadays. By the way, this seems to be one of the great implications of the governmental proposes: being far from the reality of the courses. We have also checked that the governmental proposes were not totafly put into practice in the courses, what should have happened in February 2004. On the other hand, the coordinators have proposed alternatives to overcome the existing contradictions in the elaboration of the official directives, what make us think that, with a little bit of information and the spread of the existing researches, other institutions of higher education will have remarkable results in the reformulation of their courses.

Downloads

Download data is not yet available.

References

CANDAU, V. M.; LELIS, I. A. A relação teoria ­prática na formação do educador. Tecnologia Educacional, Rio de Janeiro: ABT, nº 55, v. 12, nov./dez. 1983.

CONSELHO NACIONAL DE EDUCAÇÃO. Resolução 1, de 18 de fevereiro de 2002. Institui Diretrizes Curriculares Nacionais para a Formação de Professores da Educação Básica, em nível superior, curso de licenciatura, de graduação plena. Diário Oficial da União, Brasília, 9 abr. 2002. Seção 1, p.31. Republicada por ter saído com incorreção do original no Diário Oficial da União de 4 de março de 2002, Seção 1, p. 8.

CONSELHO NACIONAL DE EDUCAÇÃO. Resolução nº 2, de 19 de fevereiro de 2002. Institui a duração e a carga horária dos cursos de licenciatura, de graduação plena, deformação de professores da Educação Básica em nível superior. Diário Oficial da União, Brasília, 4 mar. 2002. Seção 1, p. 9.

DINIZ-PEREIRA, J. E. A pesquisa dos educa­dores como estratégia para construção de modelos críticos de formação docente. ln: DINIZ­PEREIRA, J. E & ZEICHNER, K. M. (Orgs.). A pesquisa na formação e no trabalho docente. Belo Horizonte: Autêntica, 2002.

PÉREZ GÓMEZ, A. O pensamento prático do professor - A formação do professor como profissional reflexivo. ln: NÓVOA, A. (Org.). Os professores e a sua formação. Lisboa: Dom Quixote, 1995.

PERRENOUD, P. Dez novas competências para ensinar. Porto Alegre: Artes Médicas do Sul, 2000.

PERRENOUD, P. Entrevista concedida ao programa Roda Viva da TV Cultura. São Paulo, 19 nov. 2001.

PIMENTA, S. G. Professor reflexivo: construindo uma crítica. ln: PIMENTA, S. G. & GHEDIN, E. (orgs.). Professor reflexivo no Brasil: gênese e crítica de um conceito. São Paulo: Cortez, 2002.

PIRES, C. M. C. Currículos de Matemática: da organização linear à idéia de rede. São Paulo: FTD,2000.

SCHÔN, D. A. Educando o profissional reflexivo: um novo design para o ensino e a aprendizagem. Porto Alegre: Artes Médicas Sul, 2000.

SCHÔN, D. A. Formar professores reflexivos como profissionais reflexivos. ln: NÓVOA, A. (org.). Os professores e a sua formação. Lisboa: Dom Quixote, 1995.

SCHÔN, D. A. The reflective practitioner: How professionals think in action. New York: Basic Books, 1983.

SILVA, M. A. A atual legislação educacional brasileira para formação de professores: origens, influências e implicações nos cursos de Licenciatura em Matemática. São Paulo, 2004. 186 f. Dissertação (Mestrado em Educação Matemática) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo.

VÁZQUEZ, A. S. Filosofia da Praxis. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1977.

ZEICHNER, K. M. Para além da divisão entre professor-pesquisador e pesquisador acadêmico. ln: GERALDI, C. M. G.; FIORENTINI, D.; PEREIRA, E. M. A. (Orgs.). Cartografias do trabalho docente: professor(a)-pesquisador(a). Campinas: Mercado das Letras: Associação de Leitura do Brasil -ALB, 1998.

Published

2005-06-30

How to Cite

Silva, M. A. da. (2005). THE BRAZILIAN UPDATED OFFICIAL LEGISLATION TO TEACHERS EDUCATION: THE ORIGINS, INFLUENCES AND INTERFERENCES IN THE COURSES OF MATHEMATICS TEACHING. Revista De Educação PUC-Campinas, (18). Retrieved from https://periodicos.puc-campinas.edu.br/reveducacao/article/view/245

Issue

Section

Articles