EDUCATION-MEDIA AND EDUCATION-ART: AN APPROPRIATE APPROACH

Authors

  • Solange Puntel Mostafa
  • Luis Fernando Máximo

Keywords:

Education Media, Educational Sites, Teachers´ Education

Abstract

The research purpose is to check the balance among the exploratory, interactive and educational dimensions found in educational sites. Based on our personal experience surfing in the internet we could find 103 educational sites and the information was classified into 5 categories: 1) The site proposal or philosophy; 2) Team Formation; 3) Kind of Initiative; 4) Access, Partnership, Target Audience; 5) Prominence. After this statistical analysis, we started studying the relationships that teachers from municipal schools establish with some of these sites in school activities. This study was carried on through the blog tool with 6 teachers responsible for the school’ computer science labs. These two steps led us to build the “Municipal Teachers Site” with 5 categories of consulting: pedagogical material; prepared classes; class projects; educative games; videos and films trailers to be used pedagogically.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BELLONI, M. L. Mídia-educação ou comunicação educacional? Campo novo de teoria e de prática. In BELLONI, M. L. (org.). A formação na sociedade do espetáculo. São Paulo: Loyola, 2002.

FARIA, Carlos & CAMBOIM. Elaborando e Avaliando Sites Educacionais. Disponível em: .

JACQUINOT, O que é um educomunicador; o papel da comunicação na formação dos professores. Disponível em: <http://www.eca. usp.br/nucleos/nce/artigos.html>

LEVY, P. As tecnologias da inteligência; o futuro do pensamento na era da informática. Rio de Janeiro: Ed. 34, 1993

LUCENA Marisa; Lucena A.; Lucena, Beto. O desenvolvimento de sites temáticos dentro de um portal comprometido com a qualidade da informação para a educação. Disponivel em: .

LUCENA, Marisa. Portal de Educação Edukbr; Conect@ - número 4 - fevereiro/2002 Disponibilizado em: <http://www.revistaconecta.com/conectados/marisa_portal.htm> revista Arquivo capturado em 20.02.2003.

MOSTAFA, S.P; MÁXIMO, L. F. Portal, paper ou revistas pedagógicas? In: XII ENDIPE. Conhecimento local e conhecimento universal. Curitiba, ago/set 2004

PIQUÉ, Jorge. A. Internet e a transformação da vida acadêmica. Disponível em: <http://intelecto.net/ead/artigos.2000>.

SILVEIRA, Sônia M. Site educacional: portal para a formação continuada. São Paulo, Centro Universitário Nove de julho UNINOVE – Curso de Pedagogia, 2002. (monografia capturada em 20/02/2003).

SOARES, Ismar de Oliveira. Educomunicação: ou a comunicação nos espaços educativos. IN: Bicudo, M. A V. Formação do educador e avaliação educacional. v.4 São Paulo, Ed. UNESP, 1999 p.105-118.

VYGOTSKY, L. S. Psicologia da arte. São Paulo: Martins Fontes, 1999.

Published

2005-11-30

How to Cite

Mostafa, S. P., & Máximo, L. F. (2005). EDUCATION-MEDIA AND EDUCATION-ART: AN APPROPRIATE APPROACH. Revista De Educação PUC-Campinas, (19). Retrieved from https://periodicos.puc-campinas.edu.br/reveducacao/article/view/237

Issue

Section

Articles