UNION ACTION AND PROFESSIONAL EDUCATION IN THE NEOLIBERAL CONTEXT

Authors

  • Patrícia Vieira Trópia

Keywords:

Profissional Education, Neoliberalism, Tradeunionism

Abstract

This work discusses the ideo/ogies disseminated to the workers by the Brazilian laborunions, specifically the Força Sindical, in reference to professional education. This central labor union supported the neo-liberal po/icy of professional qualification and defused an ideo/ogy of "empregabilidade" to the workers at the grassroots levei. The ana/yzed documents and sources show that the labor unions emphasized professional schoo/s as opposed to defending the non-professional schoo/ education system. The Força Sindical critiqued the public schoo/ education system and defended the professional schoo/s as a solution for the long and short term prob/ems of "empregabilidade" and insertion into the global arder. They proposed substituting the regular education system with a new system run by the labor unions.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BARBOSA, Alexandre de Freitas e MORETTO, Amilton. Políticas de emprego e proteção so­ cial. São Paulo: ABET, 1998.

BOITO JR., Armando. Política neoliberal e sindicalismo no Brasil. São Paulo: Xamã, 1999.

DEPARTAMENTO INTERSINDICAL DE ESTA­ TÍSTICA E ESTUDOS SOCIOECONÔMICOS. "As negociações coletivas no Brasil". São Paulo, 2001(a).

FORÇA SINDICAL. Um projeto para o Brasil - a proposta da Força Sindical. São Paulo: Geração Editorial, 1993.

GALVÃO, Andréia. Neoliberalismo e reforma trabalhista no Brasil. Campinas: tese de dou­ torado, (s.n.], 2003.

INSTITUTO BRASILEIRO DE GEOGRAFIA E ESTATÍSTICA. "Sindicato - indicadores sociais, 2001". Brasília: Ministério do Planejamento, orçamento e Gestão, 2003.

MARTINS RODRIGUES, Leôncio e CARDO­SO, Adalberto Moreira. Força Sindical - uma análise sócio-política. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1993.

MARTINS RODRIGUES, Leôncio. O destino do sindicalismo. São Paulo: Edusp/ Fapesp, 1999.

MANFREDI. Silvia Maria. Formação sindical no Brasil: história de uma prática cultural. São Paulo: Escrituras Editora, 1996.

MANFREDI. Silvia Maria.Educação profissio­ nal no Brasil. São Paulo: Cortez, 2002.

PARANHOS, Kátia. "Educação sindical em São Bernardo nos anos setenta e oitenta". Re­ vista Sociologia e política, n.13, Nov., 1999, p.153-174.

SOUZA, José dos Santos. "Concepções e propostas da CUT e da Força Sindical para a educação brasileira - anos 90". ln: NEVES, Lúcia Maria Wanderley (org.). Educação e Polí­ tica no limiar do século XXI. Campinas: Autores Associados, 2000.

SINDICATO DOS METALÚRGICOS DE SÃO PAULO. Relação capital e Trabalho, mímeo, s/d(b).

TRÓPIA, Patrícia Vieira. "A adesão da Força Sindical ao neoliberalismo". Idéias, Campi­ nas: Instituto de Filosofia e Ciências Humanas/ Unicamp, v.9, n.1, 2002, p.155-202.

TRÓPIA, Patrícia Vieira. O impacto da ideolo­ gia neoliberal no meio operário: um estudo sobre os metalúrgicos da cidade de São Paulo e a Força Sindical. Campinas, tese de doutorado, [s.n.], 2004.

TUMOLO, Paulo. Da contestação à con­ frontação - a formação sindical da Cut e a reestruturação capitalista.Campinas:Editora Unicamp, 2002.

VISSER, J. "Syndicalisme et désyndicalisa­ tion".Le mouvement social, Editions ouvriéres, n.162, Jan., 1993.

Published

2006-06-30

How to Cite

Trópia, P. V. (2006). UNION ACTION AND PROFESSIONAL EDUCATION IN THE NEOLIBERAL CONTEXT. Revista De Educação PUC-Campinas, (20). Retrieved from https://periodicos.puc-campinas.edu.br/reveducacao/article/view/222

Issue

Section

Articles