THE RIGTH TO EDUCATION IN THE CONSTITUTIONAL LAW: A FRAMEWORK FOR SOCIOLOGICAL ANALYSIS

Authors

  • Décio Azevedo Marques de Saes

Keywords:

Constitutional Law, Education, Individual Rights, Social Classes, Hegemony

Abstract

This article proposes a methodology for those who want to analyze the right to education in
constitutional texts. The successive steps of this methodology are: a) the characterizaüon, based
on historical research, of the political function that prevails in the constitutional process (external
legitimacy, political commitment between different social classes, consolidation of a new hegemony): b) the explcíation of the constitutional text; c) the presentation of class interests that are put together by constitutional process. This methodology will allow us to understand the rhythm and-the ways of fulfillment of constitutional rules.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALTHUSSER,Louis.Lenine et la philosophie. Paris: François Maspero, 1969.

BENDIX, Reinhard. Construção nacional e cidadania. São Paulo: Edusp, 1996, p.123.

BOURDIEU, Pierre; PASSERON, Jean-Claude. La reproduction: élements pour une théorie du systéme d'enseignement. Paris, Les éditions de minuit, 1970.

CUNHA, Luiz Antonio. A Universidade críti­ ca. Rio de Janeiro: Editora Francisco Alves, 2ª edição, 1989.

CUNHA, Luiz Antonio.Educação e desenvolvi­ mento social no Brasil. Rio de Janeiro: Editora Francisco Alves, 1978.

EDELMAN, Bernard. La légalisation de la classe ouvriere. Christian Bourgois Editeur, Paris, 1978.

EDELMAN, Bernard. O direito captado pela fotografia. Coimbra: Editora Centelha, 1974.

FÁVERO, Osmar. A educação nas Consti­ tuintes brasileiras: 1823-1988. Campinas: Autores Associados, 2ª edição revista e am­ pliada, 2001.

GARCIA, Regina Leite. Um currículo a favor dos alunos das classes populares. ln: Concepções e experiências de educação popular. Cadernos CEDES, n.13, Campinas/São Paulo: Editora Cortez/ CEDES, 1984.

GHIRALDELLI JR., Paulo. Educação e movi­ mento operário. Campinas: Cortez/Autores Associados, 1987.

LOJKINE, Jean. A classe operária em muta­ ções. Belo Horizonte: Editora Oficina de Livros, 1990.

LOJKINE, Jean. A revolução informacional. São Paulo: Cortez, 2ª edição,1999.

MARINI, Ruy Mauro. EI Estado em América Latina. ln: Revista Mexicana de Ciencias Políticas y Sociales. México: UNAM, n.82, Out./Dez., 1975.

MARSHALL, T. H. Cidadania, classe social e status. Rio de Janeiro: Editora Zahar, 1967.

MIAILLE, Michel. Une introduction critique du droit. Paris: Editora Maspero, 1982.

PARO, Vítor Henrique. Administração esco­ lar: introdução crítica. São Paulo: Cortez, 11ª edição, 2002.

PINTO, Maria lnez Machado Borges. Cotidia­ no e sobrevivência. São Paulo: Edusp/Fapesp, 1994.

SINGER, Paul. A formação da classe operária. São Paulo: Editora Atual, 4ª edição, 1990.

TEIXEIRA, Palmira Petratti. A fábrica do so­ nho: trajetória do industrial Jorge Street. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1990.

TORT, Michel. O quociente intelectual.Lisboa: Editorial Notícias, 1976.

Published

2006-06-30

How to Cite

Saes, D. A. M. de. (2006). THE RIGTH TO EDUCATION IN THE CONSTITUTIONAL LAW: A FRAMEWORK FOR SOCIOLOGICAL ANALYSIS. Revista De Educação PUC-Campinas, (20). Retrieved from https://periodicos.puc-campinas.edu.br/reveducacao/article/view/218

Issue

Section

Articles