“ETHICS AND EDUCATION
CRITICAL REFERENCES”
Keywords:
Ethics, Development of Potentíalities, EducationAbstract
The aim of this essay is to point out some indications for a critical approach of ethics in education
The ethic quality of the educator’s action is here identified not in additional actions as an external
pedagogícal practice, but rather in its interiority. It is consídered that the ethic educator is not properly
he or she who gives good advice to his/her students or cultivates charity or philanthropy, but the one
who integrally and wholly fuIfills his/her pedagogical action accomplishing the potentialíties of
creation, reproduction, and development of his/her students’ lives
Downloads
References
ALTHUSSER, L. Aparelhos ideológicos de Estado. Rio de Janeiro: Ed. Graal, 1970.
BARBIEFa, R. L’approche transversale. L’écoute sensible em scienees humaines. Paris: Anthopos, 1997.
BAUDELOT.; ESTABLET. L’école capitaliste en France. Paris: Ed. Maspero, 1971.
BAUMAN, Z. (1997). Mal-estar na pósmodernidade. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Ed., 1998.
BOFF, L. Saber cuidar: ética do humano. Petrópolis: Vozes, 1999.
BOURDIEU, P. A economia da trocas simbólicas. São Paulo: Perspectiva, 1974.
BOURDIEU, P. ; PASSERON, J.-C. (1970). A reprodução: elementos para uma Teoria do Sistema de Ensino. Rio de Janeiro: Ed. Francisco Alves, 1975.
COMENIUS, J,A. (1627). Didactica Magna Lisboa: Fundação Calouste Gulbenkian, 1985.
DUSSEL, E. (1998). Ética da libertação na idade da globalização e da exclusão. Petrópolis: 2000.
FREIRE, P. Pedagogia da autonomia. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1 996.
FREUD, S. (1929). O mal-estar na civilização. Rio de Janeiro: Imago, 1997.
KANT, I. (1785). Fundamentação da metafísica dos costumes. São Paulo: Ed. Victor Civita, 1 974. Col. “Os Pensadores”, vol. xxv.
LIPOVETSKY, G. (1993). A era do vazio. Lisboa: Relógio D’Água, 1989.
LIPOVETSKY, G. Os tempos hipermodernos. São Paulo: Barcarolla, 2004.
VÁZQUEZ, A.S. Ética. Rio: Civilização Brasileira, 1969.