The teachers and the implementation of nine-years elementary school

Authors

  • Rosana Mara Koerner Universidade da Região de Joinville

DOI:

https://doi.org/10.24220/2318-0870v18n1a1900

Keywords:

Nine-years elementary school, Implementation, Teachers

Abstract

During 2010 research entitled “The teachers and the implementation of nine-years Elementary School” was developed. One of the intentions of the research was to perceive how much space was/is given to the teacher in discussions that involved/involve the implementation of the new Basic Education pattern. For this purpose, questionnaires were given to teachers from public and private schools in a town in the north of Santa Catarina, and two issues were selected, about which teachers were asked to answer whether they had received any guidance and whether they had any doubts. The results indicate that most of the teachers received some type of guidance, especially in their own school environment from the actions of managers, educational meetings or sparse/brief conversations in the hallways, between partners. However, many questions remain, especially on content and methodologies.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Rosana Mara Koerner, Universidade da Região de Joinville

Professora Doutora, Universidade da Região de Joinville, Departamento de Letras. Campus Universitário, s/n., Bom Retiro, 89219-905, Joinville, SC, Brasil. E-mail: <rosanamk@terra.com.br>.

References

Barbosa, J.J. Alfabetização e leitura. São Paulo: Cortez, 1992.

Brasil. Ministério da Educação. Parâmetros curriculares nacionais: terceiro e quarto ciclos do ensino fundamental: língua portuguesa. Brasília: MEC, 1998.

Brasil. Ministério da Educação. Ensino fundamental de 9 anos: orientações gerais. Brasília: MEC, 2004.

Brasil. Lei nº 11.274, 6 de fevereiro de 2006. Altera a redação dos art. 29, 30, 32 e 87 da Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional, dispondo sobre a duração de 9 (nove) anos para o ensino fundamental, com matrícula obrigatória a partir dos 6 (seis) anos de idade. Diário Oficial da União, 7 fev. 2006. Seção 1, p.1.

Cook-Gumperz, J. (Org.). A construção social da alfabetização. Porto Alegre: Artes Médicas, 1991.

Diehl, A.A.; Tatim, D.C. Pesquisa em ciências sociais aplicadas: métodos e técnicas. São Paulo: Prentice Hall, 2004.

Graff, H. Os labirintos da alfabetização: reflexões sobre o passado e o presente da alfabetização. Porto Alegre: Artes Médicas, 1994.

Kuenzer, A. et al. Planejamento e educação no Brasil. São Paulo: Cortez, 1990.

Maués, O.C. Reformas internacionais da educação e formação de professores. Cadernos de Pesquisa, n.118, p.89-11, 2003.

Perrenoud, P. Sucesso na escola: só o currículo, nada mais que o currículo! Cadernos de Pesquisa, n.119, p.9-27, 2003.

Ribeiro, M.L.S. A formação política do professor de 1º e 2º graus. 2.ed. São Paulo: Cortez, 1987.

Triviños, A.N.S. Introdução à pesquisa em ciências sociais: a pesquisa qualitativa em educação. São Paulo: Atlas, 1987.

Zan, D.D.P. Ensino fundamental de nove anos: a quem interessa? 2005. Disponível em: <http://www.comciencia.br/reportagens/2005/12/08.shtml>. Acesso em: 22 set. 2009.

Published

2013-06-27

How to Cite

Koerner, R. M. (2013). The teachers and the implementation of nine-years elementary school. Revista De Educação PUC-Campinas, 18(1), 75–83. https://doi.org/10.24220/2318-0870v18n1a1900

Issue

Section

Articles