PUBLIC POLITICS, EDUCATION AND LONG-DISTANCE EDUCATION

Authors

  • Elizabeth Adorno Araújo
  • Roseli Castro
  • Silvana Bueno Teixeira Rett

Keywords:

Public Policies, Education, Technology

Abstract

A good and universal education is essential for the economic and social development of any country.
However, the education is a complicated process that faces new problems, when we think about modern technology in this area of knowledge.
This text is about a reflection regarding the new challenges that are imposed to education in general,
and to the long-distance education in particular, from the socio-political and economical changes occurred in the world, owing to the process of globalization. This article also deals with the necessity of the public and educational policies think over the technology so that it will not be seen as something inexorable, somewhat evil, that dominates and manipulates, nor as a panacea of Education.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BARONE, Rosa Elisa M. Educação e políticas públicas: questões para o debate. Disponível em: <http://www.senac.br/informativo/BTS/263/boltec263a.htm>. Acesso em: 12 set. 2006.

BELLONI, Maria Luiza. Educação a distância. 3.ed. Campinas: Autores Associados, 2003.

BATISTA, Wagner Braga. Educação a distância e o refinamento da exclusão. Revista Conecta, n. 4, fev. 2002.

DOURADO, Luiz Fernandes. Reforma do Estado e as Políticas para a Educação Superior no Brasil nos anos 90. Revista Educação e Sociedade. Campinas. v. 23, n. 80, set. 2002.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996.

FORMIGA. Marcos. Educação a distância no Brasil: o que está acontecendo nas empresas e escolas. Revista brasileira de aprendizagem aberta e a distância. 22/09/2003.

HOFLING, Eloísa de Mattos. Estado e políticas (públicas) sociais. Caderno CEDES, Campinas, ano 21, n. 55, nov. 2001.

IMBERNÓN, Francisco. (Org.) A educação no século XXI: os desafios do futuro imediato. Porto Alegre: Artmed, 2000.

LÉVY, Pierre. Cibercultura. Tradução: Carlos Irineu da Costa. São Paulo: Ed.34, 1999.

OLIVEIRA, Elsa Guimarães. Educação a distância na transição paradigmática. Campinas: Papirus, 2003.

PINHEIRO, Walter. In: SANTOS, Laymert Garcia dos. Revolução tecnológica, Internet e socialismo. São Paulo: Fundação Perseu

Abramo, 2003.

PRETI, Oreste (Org.). Educação a distância: ressignificando práticas. Brasília: Líber Livro, 2005.

SANTOS, Laymert Garcia dos, et al. Revolução tecnológica, Internet e socialismo. São Paulo: Ed. Fundação Perseu Abramo, 2003.

VANDERGORN, José. Uma perspectiva da globalização na Universidade Brasileira. Caderno CEDES, Campinas, n. 21, n. 55, nov.

VIEIRA, Evaldo. A política e as bases do Direito Educacional. Caderno CEDES, Campinas, ano 21, n. 55, nov. 2001.

Published

2007-11-30

How to Cite

Araújo, E. A., Castro, R., & Rett, S. B. T. (2007). PUBLIC POLITICS, EDUCATION AND LONG-DISTANCE EDUCATION. Revista De Educação PUC-Campinas, (23). Retrieved from https://periodicos.puc-campinas.edu.br/reveducacao/article/view/178

Issue

Section

Ponto de Vista