TELEVISION CONTENTS IN CHILDREN’S TASTES AND PREFERENCES

Authors

  • Luciana Camurra
  • Teresa Kazuko Teruya
  • Regina Lucia Mesti

Keywords:

Teacher Training, Schooling, Critical Theory and Psychoanalysis

Abstract

In this study we aimed at analyzing the following question: how do Critical Theory and Psychoanalysis’
researches analyze television acting and its possible interference in children’s education and development concerning suggested manners and world conceptions? The bibliographical review on this theme is built upon the Critical Theory perspective which analyses the way the cultural industry has contributed to standardizing and equalizing young people’s and children’s tastes, preferences, needs and thought, for it spreads up ethical and aesthetic values which lead to a false participation in social experience. In this context, decision making about consumption preferences and tastes seems to really come from children. Psychoanalysis studies, included in the bibliographical review, analyze 7-to-10 year old children’s tastes and preferences in television contents. A semi-structured
interview was applied to twelve 7-to-10 year old children in order to identify which television contents are in children’s tastes and preferences.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ADORNO, T. W.; HORKHEIMER, M. Dialética do esclarecimento: fragmentos filosóficos. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 1985.

ADORNO, T. W. Educação e emancipação. São Paulo: Paz e Terra, 1995.

BURGELIN, Olivier. A Comunicação Social. São Paulo: Martins Fontes, 1970.

CAMURRA, L; TERUYA, T. K.; MESTI, R. L. Relatório do projeto de iniciação científica. Maringá: PPG/UEM, 2006.

LAPLANCHE; PONTALIS. Vocabulário de psicanálise. São Paulo: Martins Fontes, 1995.

MORIN, Edgar. Cultura de massas no Século XX: neurose. 9. ed. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 1997.

MOREIRA, Alberto da Silva. Cultura Midiática e Educação infantil. Revista Educação e Sociedade. Campinas; Cedes, vol. 24, n. 85, p. 1203-1235, dez. 2003.

PACHECO, Elza Dias. O Pica-Pau: herói ou vilão? Representação social da criança e reprodução da ideologia dominante. São Paulo: Ed. Loyola, 1985.

PACHECO, E. D. Televisão, criança, imaginário e educação. Campinas: Papirus, 1998.

REZENDE, Ana Lúcia de; REZENDE, Nauro Borges de. A Tevê e a criança que tevê. São Paulo: Cortez, 1993.

SOIFER, R. A criança e a TV: uma visão psicanalítica. Porto Alegre: Artes médicas, 1975.

TERUYA, T. K. Trabalho e educação na era midiática. Maringá, PR: Eduem, 2006.

WRIGHT, Charles R. Comunicação de massa: uma perspectiva sociológica. Rio de Janeiro: Block, 1968.

ZUIN, Antônio Álvaro Soares. Sobre a atualidade do conceito de indústria cultural. Cadernos CEDES, Campinas, ano 21, n. 54,

ago.2001.

ZUIN, A.A.S. Seduções e simulacros. Considerações sobre a Indústria Cultural e os paradigmas da resistência e da reprodução

em educação. In: PUCCI, B.(Org.). Teoria Crítica e Educação: a questão da formação cultural na Escola de Frankfurt. Petrópolis:

Vozes/São Carlos: Edufscar, 1994.

Published

2007-11-30

How to Cite

Camurra, L., Teruya, T. K., & Mesti, R. L. (2007). TELEVISION CONTENTS IN CHILDREN’S TASTES AND PREFERENCES. Revista De Educação PUC-Campinas, (23). Retrieved from https://periodicos.puc-campinas.edu.br/reveducacao/article/view/172

Issue

Section

Articles