THE PSEUDO-CONCRETIVITY OF THE CONCEPT OF THE SUBJECTIVITY IN PSYCHOLOGY

Authors

  • Lenita Gama Cambaúva
  • Silvana Calvo Tuleski

Keywords:

Psychology History, Historical Materialism, Subjectivity

Abstract

The purpose of this text is, through an analysis of Saviani’s thought (2004), to consider the categories
problematization and reflexion as a way to approach the concept of the subjectivity in psychology, and to search for the possibility of constitution of a psychology considered critical. To this reflection, we also propose the analysis of Vigotski’s thought (1996), when, identifying the psychology crisis, he considers dualist what he calls bourgeois psychology, hence it separates subjectivity and objectivity not only in the psychological theories but in the practice ones, and reaches, due to the exclusion of one of those terms by the adoption of the formal logic, either the mechanistic materialism, or idealism and, both, the metaphysics. This author, according to the Marxist reference, proposes a critical
psychology that surpasses the previous ones. He does this by considering the dialectic relation between objectivity and subjectivity in the human constitution, that is, man’s constitution in its multiple relations, or the concrete man postulated by Saviani (2004). Such conception of man, that does not operate with the logic of exclusion, is considered here the way to overcome the crisis that still devastates psychology today.

Downloads

Download data is not yet available.

References

DUARTE, N. Vigotski e o “aprender a aprender”. Campinas: Autores associados, 2000.

DUARTE, N. A rendição pós-moderna à individualidade alienada e a perspectiva marxista da individualidade livre e universal. In:

DUARTE, N. (Org.). Crítica ao fetichismo da individualidade. Campinas: Autores associados, 2004.

FERREIRA, A.B.H. Novo Aurélio Eletrônico – dicionário de língua portuguesa. Século XXI, Lexikon Informática, Ltda., Versão 3.0, Nova Fronteira, nov., 1999.

FIGUEIREDO, L.C.; SANTI, P.L. R. Psicologia uma (nova) introdução: uma visão histórica da psicologia como ciência. 2.ed. São Paulo: EDUC-PUC, 2004.

GONÇALVES, M.G.M. A Psicologia como ciência do sujeito e da subjetividade: a historicidade como noção básica. In: BOCK,

A.M.B.; GONÇALVES, M.G.M.; FURTADO, O. (Org.) Psicologia sócio-histórica: uma perspectiva crítica em Psicologia. São Paulo:

Cortez, 2001, p.15 -35.

KOSIK, K. Dialética do concreto. 7.ed. São Paulo: Paz e Terra, 2002.

LEFEBVRE, H. Lógica formal, lógica dialética. Tradução: Carlos Nelson Coutinho, 2.ed. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1979.

LEONTIEV, A. O desenvolvimento do psiquismo. Lisboa: Livros Horizonte, 1978. LURIA, A.R. El cérebro humano y los procesos

psíquicos: análisis neuropsicológico de la actividad consciente. Barcelona: Editorial Fontanella, 1979.

LURIA, A.R. O cérebro humano e a atividade consciente. In: VIGOTSKII, L.; LURIA, A.; LEONTIEV, A. Linguagem, Desenvolvimento

e Aprendizagem. São Paulo: Ícone, 1998, p.191-227.

PIAGET, J. Psicologia e pedagogia. Rio de Janeiro: Forense-Universitária, 1988.

SAVIANI, D. Do senso comum à consciência filosófica. 15.ed. Campinas: Autores Associados, 2004.

SAVIANI, D. Perspectiva marxiana do problema subjetividade–intersubjetividade. In: DUARTE, Newton (Org.). Crítica ao fetichismo da individualidade. Campinas: Autores Associados, 2004, p.21-52.

SIRGADO, A.P. O social e o cultural na obra de Vigotski. In: Revista Educação & Sociedade. Campinas: Cedes, n.71, 2000, p.45-78.

VIGOTSKI, L.S. O Manuscrito de 1929. In: Revista Educação & Sociedade. Campinas: Cedes, n.71, 2000, p.21-44.

VIGOTSKI, L.S. Teoria e método em Psicologia. São Paulo: Martins Fontes, 1996.

VYGOTSKY, L.S. A transformação socialista do homem. URSS: Varnitso, 1930. Tradução Marxists Internet Archive, english version,

Nilson Dória, Julho de 2004. Disponível em: <http://www.marxists.org/>. Acesso em: 10 mar. 2006.

Published

2007-11-30

How to Cite

Cambaúva, L. G., & Tuleski, S. C. (2007). THE PSEUDO-CONCRETIVITY OF THE CONCEPT OF THE SUBJECTIVITY IN PSYCHOLOGY. Revista De Educação PUC-Campinas, (23). Retrieved from https://periodicos.puc-campinas.edu.br/reveducacao/article/view/171

Issue

Section

Articles