THE WORK OF PIERRE BOURDIEU IN THESES AND DISSERTATIONS OF BRAZILIAN AFTER-GRADUATION PROGRAMS: A MAPPING

Authors

  • Adriane Knoblauch
  • Marieta Gouvêa de Oliveira Penna

Keywords:

Bourdieu, Student Production, Academic Field

Abstract

The study presents the result of a research carried through in the Bank of Theses of Capes with the objective of mapping the use of the theory of Pierre Bourdieu in the production of theses and dissertations in the programs of after-graduation in Brazil that are related to the research on education, in the period from 1987 to 2004. The source of information holds a set of 177 summaries taken from the following describers: “Bourdieu and education”; “Bourdieu and school”; “Bourdieu and professor”. We intended to identify trends in what is related to Institutions and Programs / Lines of research; Degrees and years of defense; Theses advisors; Subjects; Technique of data collection and Types of research; Theoretical reference and Concepts. We observe that the trend is of an increase of this
production, making use of the theory of Pierre Bourdieu in researches on education, with dispersion of institutions and theses advisors.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BOURDIEU, P . El nuevo capital, introducción a uma lectura japonesa de la nobleza de estado. In: BOURDIEU, P. Capital cultural, escuela y espacio social. Tradução de Isabel Jiménez. Madrid: Siglo Veintiuno, 1997, p. 108-124.

BOURDIEU, P . Reprodução Cultural e Reprodução social. In: MICELI, S. (Org.). A economia das trocas simbólicas. Tradução Sérgio Miceli. São Paulo: Perspectiva, 2001, p. 295 - 336.

BOURDIEU, P . Esboço de uma teoria da prática. In: ORTIZ, R. (Org.). A Sociologia de Pierre Bourdieu. Tradução de Paula Montero e Alícia Auzmendi. São Paulo: Olho d’Água , 2003 a, p. 39-72.

BOURDIEU, P . A gênese dos conceitos de habitus e de campo. In: BOURDIEU, P. O poder simbólico. Tradução de Fernando Tomaz. 6. ed. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2003 b, p. 59-73.

BOURDIEU, Pierre; PASSERON, Jean- Claude. A reprodução: elementos para uma teoria do sistema de ensino. Tradução de

Reynaldo Bairão. 2. ed. Rio de Janeiro: Francisco Alves, 1982.

BRANDÃO, Z. Bourdieu e a pesquisa em educação. In: TIBALLI, E. F. e CHAVES, S. M. (Org.). Concepções e práticas em formação de professores. Rio de Janeiro: DP&A, 2003, p. 117-127.

CATANI, A. M.; CATANI, D. B.; PEREIRA, G. R. de M. As apropriações da obra de Pierre Bourdieu no campo educacional brasileiro,

através de periódicos da área. Revista Brasileira de Educação, n. 17, 2001, p. 63-85.

CATANI, D. B.; FARIA FILHO, L. M. Um lugar de produção e a produção de um lugar: a história e a historiografia divulgadas no GT de História da Educação da ANPEd (1985 – 2000). Revista Brasileira de Educação, n. 19, 2002, p. 113 -128.

FORQUIN, J. C. A “nova sociologia da educação” na Grã-Bretanha: Orientações, contribuições teóricas, evolução (1970 – 1980). In: FORQUIN, J.C. (org.). Sociologia da Educação: dez anos de pesquisa. Tradução de Guilherme João de Freitas Teixeira. Petrópolis/ RJ: Vozes, 1995, p. 144-174.

LOYOLA, M. Pierre Bourdieu entrevistado por Maria Andréa Loyola. Rio de Janeiro: UERJ, 2002. (Pensamento Contemporâneo).

LUNA, S. Planejamento de pesquisa: uma introdução: elementos para uma Análise Metodológica. São Paulo: EDUC, 2000.

NOGUEIRA, M. A.; NOGUEIRA, C. M. M. Bourdieu & Educação. São Paulo: Autêntica, 2004.

Published

2007-11-30

How to Cite

Knoblauch, A., & Penna, M. G. de O. (2007). THE WORK OF PIERRE BOURDIEU IN THESES AND DISSERTATIONS OF BRAZILIAN AFTER-GRADUATION PROGRAMS: A MAPPING. Revista De Educação PUC-Campinas, (23). Retrieved from https://periodicos.puc-campinas.edu.br/reveducacao/article/view/166

Issue

Section

Articles