THE ASSESSMENT AS INVESTIGATION PRACTICE AND THE ANALYSIS OF WRITTEN WORK IN MATHEMATICS

Authors

  • João Ricardo Viola dos Santos
  • Regina Luzia Corio de Buriasco
  • Andréia Büttner Ciani

Keywords:

Assessment in Mathematics Education, Analysis of Written Work, Investigation Practice

Abstract

The assessment as an investigation practice provides a processing, systematic and dynamic view on students and teachers’ mathematical activities, and the analysis of written work may be a strategy for its implantation. The objective of this paper is to show some works on Assessment in Mathematics Education and the potentialities of analysis of written work in order to investigate students and teachers’ mathematical activities, to provide teachers with elements necessary for Mathematics Teacher Education, to analyze students’ errors, and to study the role of the context in assessment problems. We point out examples to work in class and possibilities of other investigations within this theme.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ABRANTES, P. Avaliação e educação matemática. (Série Reflexões em Educação Matemática). Rio de Janeiro: MEM/USU GEPEM,

BORASI, R. Reconceiving mathematics instruction: a focus on errors. Norwood: Ablex Publishing Corporation, 1996.

BURIASCO, Regina L. C. De. Avaliação em Matemática: um estudo das respostas de alunos e professores. Tese. Programa de Pós- Graduação em Educação. Universidade Estadual Paulista (UNESP), Marília, 1999.

___. Algumas Considerações sobre Avaliação Educacional. Estudos em Avaliação Educacional. São Paulo. n. 22. p. 155-178, jul-dez 2000.

BURIASCO, R. L. C.; SOARES, M. T. C. Avaliação de sistemas escolares: da classificação dos alunos à perspectiva de análise de

sua produção matemática. In: VALENTE, W. (Org). Avaliação em Matemática. São Paulo: Papirus, 2008.

CELESTE, Letícia Barcaro. A produção escrita de alunos do Ensino Fundamental em questões de Matemática do PISA. 2008. Dissertação (Mestrado em Ensino de Ciências e Educação Matemática) – Universidade Estadual de Londrina, Londrina, 2008.

CRESPO, Sandra. Seeing more than right and wrong answers: prospective teachers’ interpretations of students’ mathematical work. Netherlands: Journal of mathematics teacher education. v. 3, n.2, p. 155-181, 2000.

CURY, H. N. As concepções de Matemática dos professores e suas formas de considerar os erros dos alunos. 1995. Tese. (Programa de Pós Graduação em Educação) – Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 1995.

___. Análise de erros em Educação Matemática. Veritati, Salvador, v. 3, n. 4, jun. 2004.

DALTO, J. O. Produção escrita em Matemática: análise interpretativa da questão discursiva de Matemática comum à 8ª série do Ensino Fundamental e à 3ª série do Ensino Médio da AVA/2002. Dissertação (Mestrado em Ensino de Ciências e Educação Matemática) – Universidade Estadual de Londrina, Londrina, 2007.

KASTBERG, S., D’AMBROSIO, B. The role of contextually-rich items in assessment student learning. In: 10th International Congress of Mathematics Education, Copenhagen- Denmark. Proceedings of 10th International Congress of Mathematics Education, 2004. v. 1 p. 1-17.

KASTEBERG, S. et ali. Context Matters in assessing student’s mathematical power. For the Learning of Mathematics, v. 25, n. 2 July, 2005.

ESTEBAN, Maria Tereza. A avaliação no cotidiano escolar. In: ESTEBAN, M. T. Avaliação: uma prática em busca de novos sentidos. Rio de Janeiro: DP&A, 2001.

FREUDENTAL, H. Revisiting mathematics education. Netherlands: Kluwer Academic Publishers, 1991.

HEUVEL-PANHUIZEN, M. V. D. The role of context in assessment problems in mathematics. For the Learning of Mathematics;

v. 25, n 2, July 2005.

KAZEMI, ELHAM, AND MEGAN L. FRANKE. Teacher learning in mathematics: using student work to promote collective inquiry. Journal of mathematics teacher education; Netherlands, n.7, p. 203-235, 2004.

NAGY-SILVA, Márcia C. Do observável ao oculto: um estudo da produção escrita de alunos da 4ª série em questões de matemática. 2005. 114 f. Dissertação (Mestrado em Ensino de Ciências e Educação Matemática). Universidade Estadual de Londrina, Londrina, 2006.

PEREGO, Sibéle Cristina. Questões abertas de matemática: um estudo de registros escritos. 2005. 103 f. Londrina. Dissertação

(Mestrado em Ensino de Ciências e Educação Matemática). Universidade Estadual de Londrina, Londrina, 2006.

PEREGO, S; BURIASCO, Regina L. C. de. Registros Escritos em Matemática: que informações podem fornecer na avaliação. Educação matemática em revista. São Paulo, n.18-19; p. 46-56, 2006.

RADATZ, Hendrik. Error Analyses in Mathematics Education. Journal for Research in Mathematics Education. Reston. v.10, n.2,

p. 163-172. May 1979.

___. Hendrik. Students’ Errors in the Mathematics Learning Process: a Survey. For the Learning of Mathematics. Edmonton.

v.1, n.1, p. 16 -20, July 1980.

SANTOS, Edilaine Regina dos. Estudo da produção escrita de estudantes do Ensino Médio em questões discursivas não rotineiras de matemática. 2008. Dissertação (Mestrado em Ensino de Ciências e Educação Matemática). Universidade Estadual de Londrina, Londrina, 2008.

SEGURA, R. de O. Estudo da produção escrita de professores em questões discursivas de matemática. 2005. 176 f. Londrina. Dissertação (Mestrado em Educação) Universidade Estadual de Londrina, Londrina, 2005.

SMITH, Margaret S., AMY F. Hillen and HEFFERNAN, Cristina. Student-constructed representations: vehicles for helping teachers

understand students’ mathematical thinking. In: Algebra across the grades: Part II [2000 Yearbook of the Pennsylvania Council of teachers of mathematics]. (Ed.) M. K. HEID, Margaret S. SMITH, and G. W. BLUME, p. 65-70. University Park, PA: Pennsylvania Council of Teachers of Mathematics, 2000.

VIOLA DOS SANTOS, João Ricardo. O que alunos da Escola Básica mostram saber por meio de sua produção escrita em matemática. 2007. 108 f. Londrina. Dissertação. (Mestrado em Ensino de Ciências e Educação Matemática). Universidade Estadual de Londrina, 2007.

Published

2008-11-30

How to Cite

Santos, J. R. V. dos, Buriasco, R. L. C. de, & Ciani, A. B. (2008). THE ASSESSMENT AS INVESTIGATION PRACTICE AND THE ANALYSIS OF WRITTEN WORK IN MATHEMATICS. Revista De Educação PUC-Campinas, (25). Retrieved from https://periodicos.puc-campinas.edu.br/reveducacao/article/view/106

Issue

Section

Articles