Decolonial practices in the teaching of Language and Literature

A study with teachers

Authors

  • Eduardo Silva Russell Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro (PUC-Rio), Departamento de Educação, Programa de Pós-Graduação em Educação https://orcid.org/0000-0001-9038-2038
  • Maria Inês Galvão Flores Marcondes de Souza Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro (PUC-Rio), Departamento de Educação, Programa de Pós-Graduação em Educação https://orcid.org/0000-0002-0973-9405

DOI:

https://doi.org/10.24220/2318-0870v29a2024e10495

Keywords:

Decoloniality, Cultural diversity, Education, Curricular innovation, Critical thinking

Abstract

This article analyzes decolonial pedagogical practices adopted by literature teachers in basic education, both in public and private schools, within the Brazilian educational context. It focuses on strategies that challenge traditional approaches, such as the chronological sequencing of literary styles. The research, based on semi-structured interviews and thematic data analysis, targeted teachers with advanced training who primarily work in elementary and high school education. These teachers were selected for their alignment with decolonial epistemology, incorporating decolonial perspectives into their practices, promoting an education that transcends Eurocentrism and challenges established structures. The study highlights the creation of alternatives to the teaching of Language and Literature, providing a more critical and inclusive analysis. Additionally, it examines how these practices contribute to the formation of students who are conscious and capable of critical thinking about social and cultural issues, and proposes a reconfiguration of Language and Literature teaching to reflect a more contemporary and diverse approach, grounded in the subversive logic of decoloniality.

 

Downloads

Download data is not yet available.

References

Babbie, E. Métodos de pesquisa de survey. Belo Horizonte: UFMG, 2003.

Ballestrin, L. América Latina e o giro decolonial. Revista Brasileira De Ciência Política, v. 11, p. 89-117, 2013.

Disponível em: https://periodicos.unb.br/index.php/rbcp/article/view/2069. Acesso em: 20 set. 2023.

Costa, B. R. L. Bola de Neve Virtual: O Uso das Redes Sociais Virtuais no Processo de Coleta de Dados de uma Pesquisa Científica. Revista Interdisciplinar de Gestão Social, v. 7, n. 1, p. 15-37, 2018.

Dussel, E. Ética da libertação na idade da globalização e da exclusão. 2. ed. São Paulo: Paulus, 2000.

Machado, R. C. M.; Soares, I. B. Por um ensino decolonial de literatura. Revista Brasileira de Linguística Aplicada, v. 21, n. 3, p. 981-1005, 2021. Doi: https://doi.org/10.1590/1984-6398202116960.

Mannheim, K. O Homem e a sociedade: estudos sobre a estrutura social moderna. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 1962.

Mignolo, W. Desobediencia epistémica: retórica de la modernidad, lógica de la colonialidad y gramática de la descolonialidad Argentina: Ediciones del Signo, 2010.

Mignolo, W. The Darker Side of Western Modernity: Global Futures, Decolonial Options. Durham: Duke University Press, 2011.

Rendeiro, M. Como a Ficção Pós-Colonial Pode Contribuir Para uma Discussão Sobre Reparação Histórica: Leitura de As Telefones (2020) de Djaimilia Pereira de Almeida. Comunicação e Sociedade, v. 41, p. 43-59, 2022. Doi: https://doi.org/10.17231/comsoc.41(2022).3681

Russell, E. S. O ensino de língua e literaturas em perspectivas decoloniais?: o que dizem os professores e as professoras. Tese (Doutorado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro, 2023.

Silva, M. J. L. Um aspecto da função ideológica da escola: o currículo oculto. Boletim Técnico do SENAC, v. 22, n. 2, 1996. Disponível em: https://oei.int/oficinas/secretaria-general. Acesso em: 10 nov. 2023.

Published

2024-11-29

How to Cite

Russell, E. S., & Souza, M. I. G. F. M. de. (2024). Decolonial practices in the teaching of Language and Literature: A study with teachers. Revista De Educação PUC-Campinas, 29. https://doi.org/10.24220/2318-0870v29a2024e10495

Issue

Section

Original