O centro de Juiz de Fora (MG) e os “novos centros”: paradoxos da urbanidade
Keywords:
urban landscape, public space, arcades, shopping center, Juiz de Fora (MG)Abstract
This work discusses about the public space constitution in Juiz de Fora before and after the 1950s – a transition period between two quite different urbanistic supports. For the analysis, it was firstly priorized the seek of census data to gauge results related to demography, the urban stain consolidation and implications referring to the landscape, investigated through iconographic
and literary material. At lest, the work will utilize the comparative method for the
diagnosis between the downtown space of Juiz de Fora and the other “new downtown areas”
another similar cities.
Downloads
References
ABDALLA, J.G. F. Multivalência da arquitetura das galerias de Juiz de Fora: fascínio e identidade entre
público e privado. Projeto de Pesquisa. Juiz de Fora: Universidade Federal de Juiz de Fora, 2000. (-Mimeogr.)
CYMBALISTA, R. Política urbana e regulação urbanística no Brasil – conquistas e desafios de um modelo
em construção. São Paulo, s. d. (Mimeogr.)
IPPLAN/PJF. Plano Diretor do Município, 1998.
HELLER, A. O cotidiano e a história. São Paulo: Paz e Terra, 2000.
HERTZBERGER, H. Lições de Arquitetura. São Paulo: Martins Fontes, 1996.
LYNCH, K. A imagem da cidade. São Paulo: Martins Fontes, 1997.
OLIVEIRA, P. História de Juiz de Fora. s. l.: s. n., 1966.
QUEIROGA,E. A megalópole e a praça: o espaço entre a razão de dominação e a ação comunicativa. São
Paulo, 2001. (Mimeogr.)
RYBCZYNSKI, W. Vida nas cidades: expectativas urbanas no novo mundo. Rio de Janeiro: Record, 1995.
RYKWERT, J. A sedução do lugar: a história e o futuro da cidade. São Paulo: Martins Fontes, 2004.
SANTOS, M. A natureza do espaço: técnica e tempo, razão e emoção. São Paulo: Edusp, 2002.
_______. Sociedade e espaço: a formação social como teoria e como método. Tradução Maria Beltrão.
Boletim Paulista de Geografia, n.54, junho 1977.
WEBGRAFIA. Associação Brasileira de Shoppings Centers – www.abrasce.com.br