Miramar, recent urban transformations in a neighbourhood towards the sea

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24220/2318-0919v20e2023a5251

Keywords:

Miramar neighborhood, Spatial configuration, Socio- ‑spatial dynamics, João Pessoa, Urban transformations

Abstract

paper analyses Miramar neighborhood (João Pessoa, Paraíba) building and uses transformations (1990-2020), identifying patterns related to its
location in the urban grid. Miramar is located on the city’s expansion route towards the sea – an attractive natural location on higher grounds with sea views. As
recorded by the Social Logic of Space theory and natural
movement, spatial configuration characterizes access centralities and hierarchies that facilitate movement and influence the locationlocalization of diverse
uses. Syntactic analyses of the city’s urban grid and Miramar neighborhood urban form mapping were compared diachronically in a georeferenced platform to understand neighborhood transformations. Data were collected from readings of previous records from
the 1990s, municipal databases and site visits. We associated land uses, building heights and location in the urban grid. Building transformations related to
location point to a recurrent, topologically accessible neighborhood in the city with many modifications in recent decades and increased verticalization, while characterizing locally differentiated patterns. More building renewals occurred at more central streets topologically, currently also exhibiting more buildings
for sale or rent, and increasing commerce and services. On the other hand, densely knitted ground-floor houses locate more reclusively. Findings point to more private/public changes in some streets, replacing houses that
held a friendlier relation with the street, whose impacts will be addressed later.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Mariana Daltro Leite Medeiros, Universidade Federal da Paraíba

Centro de Tecnologia | Programa de Pós-Graduação em Arquitetura e Urbanismo

Lucy Donegan, Universidade Federal da Paraíba

Centro de Tecnologia | Programa de Pós-Graduação em Arquitetura e Urbanismo

References

AGRA, J. L. Uma Contribuição aos Estudos Sobre a Relação Transportes e Crescimento Urbano: O Caso de João Pessoa - PB. 2006. 197 f. Dissertação (Mestrado em Engenharia Civil e Ambiental) – Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa, 2006.

ANDRADE, P. Verticalização em João Pessoa: Produção do espaço e transformações urbanas. Vitruvius, 2017. Disponível em: https://www.vitruvius.com.br/revistas/read/arquitextos/17.204/6555. Acesso em: 15 set. 2020.

CASTRO, A. Interfaces rodoviário-urbanas na produção da cidade: estudo de caso do contorno rodoviário de João Pessoa-PB. 2014. 152 f. Dissertação (Mestrado em Engenharia Urbana) – Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa, 2014.

CASTRO, A, DONEGAN, L. Mapa Axial de João Pessoa. Urbanidades, 2017. Disponível em: https:// urbanidades.arq.br/mapasconfiguracionais/2017/03/22/joao-pessoa-pb/. Acesso em: 15 set. 2020.

FIGUEIREDO, L. Desurbanismo: um manual de destruição das cidades. In: AGUIAR, D.; NETTO, V. Urbanidades. Rio de Janeiro: Letra e Imagem, 2012. p. 209-234.

HILLIER, B. Space is the machine: a configurational theory of architecture. London: Space Syntax, 1996.

HILLIER, B. Spatial sustainability in cities: Organic patterns and sustainable forms. In: 7TH INTERNATIONAL SPACE SYNTAX SYMPOSIUM. Stockholm: KTH, 2009. p.1-20.

HILLIER, B.; HANSON, J. The social logic of space. Cambridge. Cambridge University Press, 1984.

HILLIER, B. et al. Natural movement: or, configuration and attraction in urban pedestrian movement. Environment and Planning B: Planning and Design, v. 20, n. 1, p. 29-66, 1993.

HILLIER, B.; YANG, T.; TURNER, A. Normalising least angle choice in Depthmap-and how it opens up new perspectives on the global and local analysis of city space. Journal of Space Syntax, v. 3, n. 2, p. 155-193, 2012.

INSTITUTO BRASILEIRO DE GEOGRAFIA E ESTATÍSTICA. IBGE Cidades. João Pessoa: IBGE, c2023. Disponível em: https://cidades.ibge.gov.br/brasil/pb/joao-pessoa/panorama. Acesso em: 19 jan. 2020.

KRONENBERGER, B. C.; SABOYA, R. T. Entre a servidão e a beira-mar: um estudo configuracional da segregação socioespacial na Área Conurbada de Florianópolis (ACF), Brasil. Urbe: Revista Brasileira de Gestão Urbana, v. 11, e20170227. p. 1-21, 2019. Doi: http://dx.doi.org/10.1590/2175-3369.011. e20170227.

LEITE, C. Cidades sustentáveis, cidades inteligentes: desenvolvimento sustentável num planeta urbano. Porto Alegre: Bookman, 2012.

MARTINS, P. D. Paisagem em movimento: as transformações na Avenida Epitácio Pessoa de 1980 a 2001. 2014. 183 f. Dissertação (Mestrado em Arquitetura e Urbanismo) – Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa, 2014.

MEDEIROS, T. G.; MORAIS, M. T. A.; DONEGAN, L. Verticalizar e ver o mar: ambiente construído e agentes sociais envolvidos na fabricação do ‘Altiplano Nobre’. Revista de Morfologia Urbana, v. 7, n. 1, p.1-17, 2019.

MEDEIROS, V. A. S. UrbisBrasilae, ou sobre Cidades do Brasil: Inserindo assentamentos urbanos do país em investigações configuracionais comparativas.2006. 519 f. Tese (Doutorado em Arquitetura e Urbanismo) – Universidade de Brasília, Brasília, 2006.

MEDEIROS, V. A. S.; TRIGUEIRO, E. Fluvius Grandis Urbis Cartographica: buscando preencher ausências. Arquivos do Museu de História Natural, v. 20, p. 101-124, 2012.

MOURA FILHA, M. B.; COTRIM, M.; CAVALCANTI FILHO, I. Entre o rio e o mar: arquitetura residencial na cidade de João Pessoa. João Pessoa: Editora da UFPB, 2016.

NETTO, V. M.; VARGAS, J. C.; SABOYA, R. (Buscando) os efeitos sociais da morfologia arquitetônica. Urbe: Revista Brasileira de Gestão Urbana, v. 4, n. 2, p. 261-282, 2012. Doi: https://doi.org/10.7213/ urbe.7400.

PALMEIRA, B.; DIAS, M. Bairro do Miramar: sua história, seus moradores. João Pessoa, Grafisi, 1997.

PEREIRA, F. Do incentivo ao controle: o debate sobre verticalização na cidade de João Pessoa (1956 – 1974). Risco: Revista de Pesquisa em Arquitetura e Urbanismo, p. 3-21, 2009. Disponível em: https:// www.revistas.usp.br/risco/article/view/44761/48391. Acesso em: 20 jan. 2021.

PREFEITURA MUNICIPAL DE JOÃO PESSOA. Plano Diretor da cidade de João Pessoa. João Pessoa: PMJP, 2008.

SILVA, E. R. Centro Antigo de João Pessoa: forma, uso e patrimônio edificado. 2016. 144 f. Dissertação (Mestrado em Arquitetura e Urbanismo) — Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2016.

SILVA, M. D. et al. Crescimento da mancha urbana na cidade de João Pessoa, PB. Cadernos de Arquitetura e Urbanismo, v. 22, n. 30, p. 64-83, 2015. Doi: https://doi.org/10.5752/P.2316-1752. 2015v22n30p64.

TURNER, A. The Role of Angularity in Route Choice: Na Analysis of Motorcycle Courier GPS Traces. In: Spatial Information Theory. Lecture Notes in Computer Science. Aber Wrac’h: Springer Berlin Heidelberg, 2009. p. 489-504.

TURNER, A. From axial to road-centre lines: a new representation for space syntax and a new model of route choice for transport nerwork analysis. Environment and Planning B: Planning and Design, v. 34, p. 539-555, 2007.

VILLAÇA, F. Direções de expansão urbana. In: VILLAÇA, F. Espaço Intra-urbano no Brasil. São Paulo: Nobel, 2001. p. 69-112.

Published

2023-12-18

How to Cite

Medeiros, M. D. L., & Donegan, L. (2023). Miramar, recent urban transformations in a neighbourhood towards the sea. Oculum Ensaios - ISSNe 2318-0919, 20. https://doi.org/10.24220/2318-0919v20e2023a5251

Issue

Section

Research Article