POLITICAL DEVICES, ASPECTS OF ARCHITECTURAL EDUCATION INSTITUTIONS AND FORMS OF SOCIAL INCLUSION AND EXCLUSION IN SOUTHERN BAHIA, BRAZIL

Authors

  • Silvia Kimo Costa Instituto Federal da Bahia
  • Milton Ferreira da Silva Junior Universidade Estadual de Santa Cruz

DOI:

https://doi.org/10.24220/2318-0919v11n1a2285

Keywords:

Accessibility, Schools, Social exclusion, Inclusion

Abstract

The aim of the article is to discuss how the presence of certain architectural elements that represent public policies for social inclusion favor the inclusion or exclusion of persons with (physical, motor, sensory, cognitive and multiple) disabilities in Public Educational Institutions in Southern Bahia. The public policies under Law Number 10.098/2000 establish: general standards and criteria for the promotion of accessibility for persons with disabilities or reduced mobility; and include other specifications such as NBR 9050/2004: accessibility to buildings, furniture, spaces and urban equipments. We analyzed public high schools located in three counties in Southern Bahia, with a population of over
20,000 inhabitants, which were built following an architectural standard established by
the State Government. Data were collected through direct structured observation based
on “spatial accessibility manual for schools”, developed by the Ministry of Education, and
the following aspects were observed: 1) access to school; 2) corridors; 3) ramps; 4) rooms
(classrooms, computer rooms, art rooms, video rooms, student assembly and science lab); 5) administrative offices; 6) library; 7) auditorium; 8) restrooms; 9) indoor sports. The analysis was based on the theoretical and methodological concepts concerning governmentality, accessibility features, discipline, discourse and non-discourse addressed by Michel Foucault.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Silvia Kimo Costa, Instituto Federal da Bahia

¹ Instituto Federal da Bahia | Tecnologia de Edificações | Campus Eunápolis | Av. David Jonas Fadini, s/n., Rosa Neto, 45823-431, Eunápolis, BA, Brasil | Correspondência para/ Correspondence to: S.K. COSTA

Milton Ferreira da Silva Junior, Universidade Estadual de Santa Cruz

² Universidade Estadual de Santa Cruz | Programa de Pós-Gradua- ção em Desenvolvimento Regional e Meio Ambiente | Ilhéus, BA, Brasil

References

ASSOCIAÇÃO BRASILEIRA DE NORMAS TÉCNICAS. NBR 9050: acessibilidade de pessoas portadoras de deficiência a edificações, espaço, mobiliário e equipamentos urbanos. Rio de Janeiro: ABNT, 2004. Disponível em: <http://www.mj.gov.br/sedh/ct/CORDE/dpdh/corde/ABNT/NBR9050-31052004.pdf>. Acesso em: 5 fev. 2013.

BAHIA (Estado). SECRETARIA DE EDUCAÇÃO DO ESTADO DA BAHIA. Colégio Modelo Luis Eduardo Magalhães. 2013. Disponível em: <http://escolas.educacao.ba.gov.br/search/node/Col%C3%A9gio%20

Modelo%20Luis%20Eduardo%20Magalh%C3%A3es>. Acesso em: 5 jan. 2013.

BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília: Senado Federal, 1988. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/Constituicao/Constitui%C3%A7ao.htm>. Acesso em: 10 ago. 2013.

BRASIL. Lei nº 10.098, de 19 de dezembro de 2000. Estabelece normas gerais e critérios básicos

para a promoção da acessibilidade das pessoas portadoras de deficiência ou com mobilidade reduzida,

e dá outras providências. Diário Oficial da União, 20 dez. 2000. p.2.

BRUMER, A.; PAVEI, K.; MOCELIN, D.G. Saindo da escuridão: perspectiva da inclusão social, econômica, cultural e política dos portadores de deficiência visual em Porto Alegre. Revista Sociologias, v.6, n.11, p.300-327, 2004.

DISCHINGER, M.; ELY, V.H.M.B.; BORGES, M.M.F.C. Manual de acessibilidade espacial para escolas: o direito à escola acessível. Brasília: MEC, 2009.

DISCHINGER, M.; ELY, V.H.M.B.; PIARDI, S.M.D.G. Promovendo acessibilidade espacial nos edifícios públicos: programa de acessibilidade às pessoas com deficiência ou mobilidade reduzida nas edificações de uso público. Florianópolis: Ministério Público de Santa Catarina, 2012.

FOUCAULT, M. Vigiar e punir: nascimento da prisão. 39.ed. Petrópolis: Vozes, 2011.

FOUCAULT, M. Microfísica do poder. 25.ed. São Paulo: Graal, 2012a.

FOUCAULT, M. Arqueologia do saber. 8.ed. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2012b.

LAUTERT, L.V.S. Do trabalho aos processos de socialização: subjetividades discentes e discursos docentes em negociação na sala de aula da EJA. In: COLÓQUIO INTERNACIONAL EDUCAÇÃO E CONTEMPORANEIDADE, 4., 2010, São Cristovão. Anais... São Cristovão: UFS, 201. p.1-12.

LOPES, M.C. Políticas de inclusão e governamentalidade. Educação e Realidade, v.34, n.2, p.153-169, 2009.

MACIEL, M.L.C. Portadores de deficiência: a questão da inclusão social. Revista São Paulo em Perspectiva,

v.14, n.2, p.51-56, 2000.

OLIVEIRA, A.M.F. Acessibilidade: comparação das leis dos países do Mercosul. Brasília: Biblioteca Digital da Câmara dos Deputados, 2008. Disponível em: <http://bd.camara.gov.br>. Acesso em: 5 jan. 2013.

PASSARINO, L.M.; MONTARDO, S.P. Inclusão social via acessibilidade digital: proposta de inclusão digital para pessoas com necessidades especiais. Associação Nacional do Programa de Pós-Graduação em Comunicação, v.8, p.1-18, 2007. Disponível em: . Acesso em: 10 ago. 2013.

SOUZA, C. Políticas públicas: uma revisão da literatura. Sociologias, v.8, n.16, p.20-45, 2006.

VEIGA-NETO, A.; LOPES, M.C. Inclusão e governamentalidade. Educação e Sociedade, v.28, n.100, p.947-963, 2007.

Published

2014-06-10

How to Cite

Costa, S. K., & Silva Junior, M. F. da. (2014). POLITICAL DEVICES, ASPECTS OF ARCHITECTURAL EDUCATION INSTITUTIONS AND FORMS OF SOCIAL INCLUSION AND EXCLUSION IN SOUTHERN BAHIA, BRAZIL. Oculum Ensaios - ISSNe 2318-0919, 11(1), 97–117. https://doi.org/10.24220/2318-0919v11n1a2285

Issue

Section

Originals