THE ARCHITECTURAL RESTORATION: THE CORE IS PROFESSIONAL EDUCATION

Authors

  • Ana Paula Farah Pontifícia Universidade Católica de Campinas

DOI:

https://doi.org/10.24220/2318-0919v10n2a2145

Keywords:

Education, Training, Architectural restoration

Abstract

The aim of the article is to address the professional education of the contemporary
architect who are called to work on built heritage and the conservation of buildings
of interest, validating the importance of the professionals as those responsible for the
preparation of the architectural restoration. Furthermore, we emphasize that the professionals require proper training and adequate academic knowledge, since the lack of educational background has caused the degradation or destruction of historical documents, which are the basis for collective memory, thus affecting the transmission of the legacy from past generations to future ones. Therefore, we will discuss the thought of
leading Italian theorists because Italy has a long tradition related to the field of restoration, since it was the first to offer to the architects the training course in Restoration of
Monuments. In addition, we show that the Italian thought influenced the most relevant
international documents in the field.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Ana Paula Farah, Pontifícia Universidade Católica de Campinas

¹ Professora Doutora | Pontifícia Universidade Católica de Campinas | Faculdade de Arquitetura e Urbanismo | Rod. D. Pedro I, km 136, Parque das Universidades, 13086-900, Campinas, SP, Brasil

References

BONELLI, R. Architettura e restauro. Venezia: Neri Pozza Editore, 1959. p.13-29.

CAMPANELLI, A.P. Restauro: esclusivo domínio della profissione di architetto. Rivista Bimestrale dell’Ordine degli Architetti di Roma e Provincia, v.84, n.9, p.50-52, 2009.

CARBONARA, G. Avicinamento al restauro: teoria, storia, monumenti. Milano: Liguori, 1997.

CARBONARA, G. Riforma universitaria: ripercussioni alla formazione specialistica. ARKOS: Scienza

e Restauro, v.9, n.4, p.10-17, 2002.

CARBONARA, G. Trattato di restauro architettonico. Torino: UTET, 2004.

CARBONARA, G. Restauro: nodo centrale é la formazione.Rivista Bimestrale dell’Ordine degli Architetti

di Roma e Provincia, v.84, n.9, p.31-32, 2009.

DETRY, N.; PRUNET, P. Architecture et restauration. Paris: Éditions de la Passion, 2000.

FABRRI, R. Conservare l’antico: la formazione nelle discipline del Restauro Architettonico alla Facoltà di Architettura di Ferrara. In: MAIETTI, F. Dalla grammatica del paesaggio alla grammatica del costruito: território e tessuto storico dell’insediamento urbano di Stellata. Firenze: Nardini, 2004. p.11-14.

FARAH, A.P. Restauro arquitetônico: a formação do arquiteto-urbanista no Brasil para preservação do

patrimônio edificado — o caso das escolas do Estado de São Paulo. 2012. Tese (Doutorado em História

e Fundamentos da Arquitetura e do Urbanismo) — Faculdade de Arquitetura e Urbanismo, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2012.

JOKILEHTO, J. Sull’insegnamento nel campo del restauro dei monumenti in vari paesi. Restauro: Quaderni di Restauro dei Monumenti e di Urbanística dei Centri Storici, v.16, n.94, p.99-104, 1987.

KÜHL, B.M. A restauração como campo disciplinar autônomo. Museu Histórico Nacional, v.40, p.351-373, 2008.

KÜHL, B.M. Preservação do patrimônio arquitetônico da industrialização: problemas teóricos de restauro.

Cotia: Ateliê, 2009.

LUMIA, C. A proposito del restauro e della conservazione: colloquio con Amadeo Bellini, Salvatore Boscarino, Giovanni Carbonara e B. Paolo Torsello. Roma: Gangemi, 2003.

PANE, R. Attualità e dialettica del restauro. Chieti: Marino Solfanelli, 1987.

RABBI, O. Le “Nuove Radici Antiche” nella formazione dell’architetto del duemila. Tema: Tempo Materia Architettura, n.4, p.74-76, 1998.

RUFINONI, M.R. Preservação e restauro urbano: teoria e prática de intervenção em sítios industriais de interesse cultural. 2009. Tese (Doutorado) — Faculdade de Arquitetura e Urbanismo, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2009.

TRECCANI, G.P. Il principio era la cura: medico e restauratore — un paragone da rivisitare. TeMa: Tempo, Materia ed Architettura, n.3/4, 1996. p.133-138.

Published

2013-12-10

How to Cite

Farah, A. P. (2013). THE ARCHITECTURAL RESTORATION: THE CORE IS PROFESSIONAL EDUCATION. Oculum Ensaios - ISSNe 2318-0919, 10(2), 267–278. https://doi.org/10.24220/2318-0919v10n2a2145

Issue

Section

Originals