FRACTAL ARCHITECTURE CONTRIBUTION TO CAAD TEACHING

Authors

  • Maycon Ricardo Sedrez Universidade Federal de Santa Catarina

DOI:

https://doi.org/10.24220/2318-0919v0n11_12a153

Keywords:

Fractal architecture, Creativity computer‑aided architectural design, Virtual learning object

Abstract

An area of mathematics that studies complex objects is the fractal geometry. Fractals are
objects created in order to describe natural forms. After the creation of the fractal concepts some architects started to use these parameters to develop forms. We bring a unique experience on that subject managing the link between architecture and fractal and looking for shape creation. The challenge of teach computer‑aided architectural design addressing fractal geometry has been further stimulated by creating a completely new content for a virtual learning environment. This paper deals with these issues by diffusing fractal concepts to young architects and the distance learning for architecture students.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Maycon Ricardo Sedrez, Universidade Federal de Santa Catarina

Mestre | Universidade Federal de Santa Catarina Programa de Pós‑Graduação em Arquitetura e Urbanismo | Campus Trindade Caixa Postal 470, 88040‑970, Florianópolis, SC, Brasil

References

Baier, T.; Sedrez, M.R. Geometria Fractal e Arquitetura Contemporânea — Kisho Kurokawa. In: SALÃO

DE INICIAÇÃO CIENTÍFICA, 13, 2001, Porto Alegre. Anais… . Porto Alegre: UFRGS, 2001.

Baier, T.; Sedrez, M.R. Uso de gráficos de funções matemáticas, construídos com recurso computacional,

na elaboração de projetos arquitetônicos: uma proposta pedagógica. In: CONGRESSO NACIONAL DE MATE‑

MÁTICA APLICADA E COMPUTACIONAL, 30, 2007, Florianópolis. Anais… . Florianópolis: SBMAC, 2007.

Bloom, B.S. Taxionomia de objetivos educacionais. Porto Alegre: Globo, 1972. v.1 (Domínio Cognitivo).

Bonneel, N. Tree Generator. 2008. Available from: <http://www.treegenerator.com/>. Cited: 10 May 2008.

Celani, M.G. CAD criativo: exercícios para desenvolver a criatividade de arquitetos na era digital. São Paulo:

Campus, 2003.

Desprez, N. Chaoscope. 2007. Available from: <http://www.chaoscope.org>. Cited: 10 Jan. 2008.

Eisenman, P. Eisenmanesie. Architecture + Urbanism. [S.l.]: Extra, 1988. p.70.

Espanés, I.M. El desafio de los fractales. Summa+. Buenos Aires: Donn S.A., 2001, n.51, 2001, p.144.

Espanés, I.M. Fractales y formas arquitectónicas. Córdoba: I+P División Editorial, 2003.

Fernandes, B.R. Estratégias pedagógicas de uso de técnicas de computação gráfica como instrumento de apoio ao processo criativo de projeto de arquitetura. 2006. Dissertação (Mestrado) – Programa de Pós‑Graduação em Arquitetura, Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2006.

Ferreira, A.B.H.Novo Aurélio Século XXI: o dicionário da língua portuguesa. 3.ed. Rio de Janeiro: Nova Fron‑

teira, 1999.

Filatro, A. Design instrucional contextualizado: educação e tecnologia. São Paulo: Senac, 2004.

Jencks, C. The new paradigm in architecture: the language of post‑modernism. New Haven: Yale Press Uni‑

versity, 2002.

Lorenz, W. E. Fractals and fractal architecture. 2002. Dissertação (Mestrado) – Universidade de Tecnologia

de Viena, Viena, 2002.

Mandelbrot, B.B. The fractal geometry of nature. New York: W. H. Freeman, 1983.

Mandelbrot, B.B. Objetos fractais: forma, acaso e dimensão seguido de panorama da linguagem fractal.

ed. Lisboa: Gradiva, 1998.

Pereira, A.C. Ambientes virtuais de aprendizagem em diferentes contextos. Rio de Janeiro: Ciência Moderna,

Sedrez, M.R. Forma fractal no ensino de projeto arquitetônico assistido por computador. 2009. Dissertação

(Mestrado) – Programa de Pós‑Graduação em Arquitetura e Urbanismo, Universidade Federal de Santa

Catarina, Florianópolis, 2009.

Tarbel, J. Complexification. 2008. Available from: <http://www.complexification.net/gallery/>. Cited: 17 Dec. 2008.

Yessios, C.I. A fractal studio. In: ANNUAL CONFERENCE OF THE ASSOCIATION FOR COMPUTER AIDED DESIGN IN ARCHITECTURE — ACADIA, 87. Carolina do Norte – EUA, p. 169‑182, 1987. Proceedings… Available from: . Cited: 10 Oct. 2008.

Published

2010-12-10

How to Cite

Sedrez, M. R. (2010). FRACTAL ARCHITECTURE CONTRIBUTION TO CAAD TEACHING. Oculum Ensaios - ISSNe 2318-0919, (11_12), 44–57. https://doi.org/10.24220/2318-0919v0n11_12a153

Issue

Section

Research Article