HAVE FAVELAS BECOME TRUE SUBURBS? REFLECTIONS ON THE PUBLICITY OF THE PROGRAM VILA VIVA DO AGLOMERADO DA SERRA
DOI:
https://doi.org/10.24220/2318-0919v0n16a1449Keywords:
Leaflets, Ideologies, Cultural industry, Vila VivaAbstract
In this article the intention was to develop a critique on the covers of advertising brochures of Vila Viva in the Aglomerado da Serra. These advertising brochures were distributed in 2011, with the inauguration of the works of intervention of the 1st stage of the program. The brochure covers contain phrases such as “Aglomerado begins to look like a suburb” and “Favelas and Aglomerados have become true suburbs”. The proposed analysis permeates the discourse, and the images inserted on the covers of brochures are seen as a process (albeit unintentional)
of alienation and domination. The article concludes that the brochures persuasively allow the dissemination of the ideologies of a certain social group to all of society, and insert in the subconscious minds of people, the products that they should desire.
Downloads
References
ADORNO, T.W.; HORKHEIMER, M. Dialética do esclarecimento: fragmentos filosóficos. Rio de Janeiro: Jorge
Zahar, 1985.
ARANHA, M.L.A.; MARTINS, M.H.P. Filosofando: introdução à filosofia. São Paulo: Moderna, 1993.
BELO HORIZONTE. Secretaria Municipal de Meio Ambiente. Processo de licenciamento ambiental do Programa Vila Viva. Belo Horizonte: SMMA, 2011.
CARDOSO, A.L. Urbanização de favelas no Brasil: reven do a experiência e pensando o desafio. In: ASSOCIAÇÃO NACIONAL DE PÓS-GRADUAÇÃO E PESQUISA EM PLANEJAMENTO URBANO E REGIONAL, 12., 2007, Belém. Anais… Rio de Janeiro: ANPUR, 2007. p.9
COMPANHIA URBANIZADORA DE BELO HORIZONTE. Programa Vila Viva. Belo Horizonte: Urbel, 2011.
DEBORD, G. A sociedade do espetáculo. São Paulo: Contraponto, 1997.
JACOBS, J. Morte e vida de grandes cidades. São Paulo: Martins Fontes, 2000.
McQUAIL, D. Teorias da comunicação de massa. Lisboa: Fundação Gulbenkian, 2003.
MOLES, A. O cartaz. São Paulo: Perspectiva, 2004.
QUINTERO, A.P. História da propaganda: notas para um estudo da propaganda política e de guerra. Lisboa:
Planeta, 1993.