JULGAMENTO MORAL E COMPORTAMENTO CRIMINOSO: UM ESTUDO DE SEGUIMENTO DA SAÍDA DA PRISÃO E ADAPTAÇÃO À LIBERDADE CONDICIONAL

Autores

  • James E. Kantner Ohio Academy of Sciences / Diocesan Consultation Center, Toledo, Ohio.

Resumo

Julgamento moral baixo é visto como um fator importante na compressão do comportamento anti-social. Vários estudos têm relatado relações significantes entre o comportamento criminoso e medidas do desenvolvimento cognitivo-social. 

No presente estudo, 157 adultos presos responderam ao teste de Defining Issues, que dá uma medida do desenvolvimento moral da pessoa.

Um seguimento de três anos foi realizado para investigar a relação entre julgamento moral e o crime cometido, adaptação durante a liberdade condicional e recidivsmo. Não se encontrou relação entre o julgamento moral, o crime cometido e obtenção de liberdade. Saída das prisões de níveis diferentes de segurança se relacionou com os resultados da liberdade condicional. É feita uma discussão dos problemas do uso do score "P" do teste de Defining Issues na amostra de criminosos. 

Downloads

Não há dados estatísticos.

Referências

CLEMENTS, C. The relationship of offender classification to the problems prison overcrowding. Crime and Delinquency, 1982, 28 (1), 72-81.

GIBBONS, D. Changing the lawbreaked. Englewood Cliffs. New Jersey: Prentice-Hall, 1965.

GLASER,D. Remedies for the key deficiency in criminal justice evaluation research. Journal of Research in crime & Delinquency, 1974, 2(2), 144-154.

HOOD.R. & SPARKS. R. key issues in criminology. New Jersey: McGraw-Hill, 1970.

HICKEY, J. & SHARF, P. Toward a just correctional system: experiments in implementing democracy in prison. San Francisco: Jossey - Bas, 1980.

KOHLBERG, L. The development of modes of moral thinking and choice in the years ten to sixteen. Unpublished doctoral disser

tation. University of Chicago, 1958.

KOHLBERG, L. Development of moral character and ideology. In M. L. Hoffman & L.N.W. Hoffman (Eds.), Review of child development research Vol. 1, New York: Russel Sage Foundation, 1964.

KOHLBERLG., The child as a moral philosopher. Psychology Today, 1968, 2(4), 25-30.

KOHLBERGL,. Stage and sequence: The cognitive-developmental aproach to socialization. In D. Goslin (Ed.), Handbook of socialization theory and research. New York: Rand McNally, 1969.

KOHLBERG, L. From is to ought. In T. Mischel (Ed.), Cognitive development and epistemology. New York: Academic Press, 1971.

KOHLBERGL,. Moral stages and moral ization: The cognitive- developmental approach. In T. Lickona (Ed.), Moral development

and Behavior. New York: Holt, Rinehart & Winston, 1976.

McCOLGANE,. Social cognition in delinquents, predelinquents and non-delinquents. Unpublished doctoral dessertation, Universi

ty of Minnesota, 1975.

McCOLGAN, E. Social cognition in delinquent, predelinquent and non-delinquent adolescents. Paper presented at the Convention of the Society for Research in Child Development, 1977.

REST, J. Manual for the Defining Issues Test: an objective test of moral judgment development. Unpublished Manuscript, 1974.

REST, J. development in judging moral issues. Minneapolis: University of Minnesota Press, 1979.

TOCH, H. Living in prision: The ecology of survival. New York: the Free Press, 1977.

VIGDAL, G.; STADLER, D.; GOODRICK, D. & SUTTON, D. A skills training program for problem-drinking offenders. Journal of Offender Conseling, Services, & Rehabilitation, 1980, 5(2), 61-76.

WRIGHT, K. An examination of recidivism trends in relation to or fanizational rather than program differences. Journal of Offender Counseling, Services & Rehabilitation, 1979, 4(1), 63-80.

Downloads

Publicado

1985-04-30

Como Citar

E. Kantner, J. . (1985). JULGAMENTO MORAL E COMPORTAMENTO CRIMINOSO: UM ESTUDO DE SEGUIMENTO DA SAÍDA DA PRISÃO E ADAPTAÇÃO À LIBERDADE CONDICIONAL. Estudos De Psicologia, 2(1), 54–60. Recuperado de https://periodicos.puc-campinas.edu.br/estpsi/article/view/7744