Accuracy in dictation after improvement of reading and copying skills in a student with learning difficulties

Autores/as

  • Ana Claudia Moreira Almeida VERDU Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Faculdade de Ciências, Departamento de Psicologia.
  • France Matos d OLIVEIRA Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Faculdade de Ciências, Departamento de Psicologia.

Palabras clave:

Adolescen, Avoidance learning, Readin, Teaching material

Resumen

The aim of this study was to use systematic teaching in a clinical setting using software to teach reading and writing in one boy with learning difficulties and obtain accurate performance in dictation. In the pre-test, the student showed good performance in matching-to-sample tasks (96% in matching printed words to dictated words; 88% in matching pictures to dictated words), although he obtained a low percentage of correct answers in the dictation of constructed responses (52%) and manuscripts (24%). The teaching strengthened the selection of printed words matched to dictated words and copying words. The student obtained 100% correct answers in the teaching tasks. In post-tests of dictation, he obtained 100% correct answers in constructed response and 96% correct answers in manuscripts. The results indicate that carefully teaching copying may promote accuracy in the performance of responding to minimal units in dictation tasks

Descargas

Los datos de descargas todavía no están disponibles.

Citas

Afonso, P. B. (2011). Aplicação de um software de leitura e escrita por familiares de indivíduos com deficiência intelectual (Dissertação de mestrado não-publicada). Programa de Pós-Graduação em Psicologia, Universidade Federal de São Carlos.

Almeida-Verdu, A. C. M., Huziwara, E. M., de Souza, D. G, de Rose, J. C., Bevilacqua, M. C., Lopes Jr. J., et al. (2008). Relational learning in children with deafness and cochlear implants. Journal of the Experimental Analysis of Behavior, 89(3), 407-424.

American Association on Mental Retardation. (2002). Mental retardation: Definition, classification, and systems of supports. Washington, DC: Author.

Amorese, J. S., & Haydu, V. B. (2010). Ensino e aprendizagem de leitura de palavras: contribuições da análise do comportamento. Revista Brasileira de Análise do Comportamento, 12(1-2), 197-223.

Araújo, M. W. M. (2007). Habilidades metafonológicas e desenvolvimento de leitura e escrita recombinativas em crianças com diagnóstico de dislexia (Dissertação de mestrado não-publicada). Programa de Pós- -Graduação em Teoria e Pesquisa do Comportamento, Universidade Federal do Pará.

Bagaiolo, L. F., & Micheletto, N. (2004). Fading e exclusão: aquisição de discriminações condicionais e formação de classes de estímulos equivalentes. Temas em Psicologia, 12(2), 168-185.

Dixon, L. (1977). The nature of control by spoken words over visual stimulus selection. Journal of the Experimental Analysis of Behavior, 27(3), 433-422.

Domeniconi, C., Costa, A. R. A., Souza, D. G., Rose, J. C. (2007). Responder por exclusão em crianças de 2 a 3 anos em uma situação de brincadeira. Psicologia: Reflexão e Crítica, 20(2), 3342-3350.

Dube, W. D., McDonald, S. J., McIlvane, W. J., & Mackay, H. A. (1991). Constructed-response matching to sample and spelling instruction. Journal of Applied Behavior Analysis, 24(2), 305-317.

Freitas, M. C. (2008). Programação de ensino de leitura e escrita para crianças com deficiência mental (Dissertação de mestrado não-publicada). Programa de Pós-Graduação em Educação Especial, Universidade Federal de São Carlos

Hanna, E. S., Souza, D. G., Rose, J. C., Quinteiro, R. S., Campos, S. N. M., Alves, M., et al. (2002). Aprendizagem de construção de palavras e seus efeitos sobre o desempenho em ditado: importância do repertório de entrada. Arquivos Brasileiros de Psicologia, 54(3), 255-273

Melchiori, L. E., Souza, D. G., & Rose, J. C. (2000). Reading, equivalence, and recombination of units: A replication with students with different learning histories. Journal of Applied Behavior Analysis, 33(4), 97-100

National Joint Committee on Learning Disabilities. (1994). Collective perspectives on issues affecting learning disabilities. Austin, TX: PRO-ED

Paula, J. B. C., & Haydu, V. B. (2010). Revisão bibliográfica de pesquisas brasileiras sobre equivalência de estímulos. Psicologia: Teoria e Pesquisa, 26(2), 281-29

Peres, E. A., & Carrara, K. (2004). Dificuldades de leitura: aplicação da metodologia da equivalência de estímulos. Psicologia Educacional, 18, 77-94

Reis, T. S., Souza, D. G., & Rose, J. C. (2009). Estudos em Avaliação Educacional, 20(44), 425-450

Rosa Filho, A. B., Souza, D. G., Rose, J. C., Fonseca, M. L., & Hanna, E. S. (1998). Aprendendo a ler e escrever em pequenos passos: Software para pesquisa (versão 1.0). São Carlos, UFSCar, 1998

Rose, J. C. C., Souza, D. G., & Hanna, E. S (1996). Teaching, reading and spelling: Exclusion and stimulus equivalence. Journal of Applied Behavior Analysis, 29(4), 451-469

Rossit, R., & Zuliani, G. (2003). Repertórios acadêmicos básicos para pessoas com necessidades especiais. Temas em Psicologia da SBP, 11(2), 114-121

Sidman, M. (1971). Reading and auditory-visual equivalences. Journal of Speech and Hearing Research,14(1), 5-1

Sidman, M. (1971). Reading and auditory-visual equivalences. Journal of Speech and Hearing Research,14(1), 5-13

Sidman, M. (1994). Equivalence relations and behavior: A research history. Boston, MA: Authors Cooperativ

Skinner, B. F. (1957). Verbal behavior. São Paulo: Cultrix

Souza, S., Goyos, C., Silvares, E., & Saunders, R, (2007). Emergent printing and spelling from CRMTS Constructed Response Matching-to Sample instruction. European Journal of Behavior Analysis, 8(1) 49-64

Souza, D. G., Hanna, E. S., Rose, J. C., Melo, R. M., & Quintero, R. (2004). Ensino de leitura e escrita em escolares de risco: ensino de cópia e desempenho em ditado. In E. G. Mendes, M. A. Almeida & L. C. A. Williams (Orgs.), Temas em educação especial: avanços recentes. São Carlos: EDUFSCar

Stein, L. M. (1994). Teste de desempenho escolar: manual para aplicação e interpretação. São Paulo: Casa do Psicólogo

Stromer, R., Mackay, H. A., & Stoddard, L. T. (1992). Classroom applications of stimulus equivalence technology. Journal of Behavioral Education, 2(3), 225-256

Terrace, H. S. (1963). Errorless transfer of discrimination across two continua. Journal of the Experimental Analysis of Behavior, 6(2), 223-23

Wechsler, D. (1997). Escala Wechsler de inteligência para crianças: manual para aplicação e avaliação. Rio de Janeiro: Cepa

Wilkinson, K. M., Dube, W. V., & McIlvane, W. J. (2008). Fast mapping and exclusion (emergent matching) in developmental language, behavior analysis, and animal cognition research. Psychological Record, 48(3), 407-416

Descargas

Publicado

2014-03-31

Cómo citar

VERDU, . A. C. M. A., & OLIVEIRA, . F. M. d. (2014). Accuracy in dictation after improvement of reading and copying skills in a student with learning difficulties. Estudos De Psicologia, 31(1). Recuperado a partir de https://periodicos.puc-campinas.edu.br/estpsi/article/view/8342

Número

Sección

INSTRUMENTOS E PROCESSOS EM AVALIAÇÃO PSICOLÓGICA