Older child adoption

A study of the affiliation process

Autores/as

  • Carolina Lemos da SILVA Universidade do Vale do Rio dos Sinos, Escola de Saúde, Programa de Pós-Graduação em Psicologia.
  • Silvia Pereira da Cruz BENETTI Universidade do Vale do Rio dos Sinos, Escola de Saúde, Programa de Pós-Graduação em Psicologia.

Palabras clave:

Adoption (child), Afiliation (motivation), Parents

Resumen

This study’s aim was to present a case study on the adoption of two older siblings and interpret how paternal filiation was constructed in this process. Data was collected through interviews held in 14 meetings over the course of six months. Data were also obtained from personal diaries completed by the participants. The material was analyzed based on the psychodynamic approach to identify specific aspects of parenthood and filiation, as well as utilizing the stages of the family living together. Listening to the family at times of greater ambivalence at different stages helped the adoption process and the children’s filiation. The conclusion is that forming a family in adopting older children should not be associated with greater difficulties in filiation, as long as that appropriate support is provided to meet both the parents’ and the children’s needs concerning the process.

Descargas

Los datos de descargas todavía no están disponibles.

Citas

Brasil. (2009). Presidência da República. Lei nº 12.010, de 3 de agosto de 2009. Estatuto da criança e do adolescente.

Brodzinsky, E. D. M., Smith, D. W., & Brodzinsky, A. B. (1998). Children’s adjustment to adoption. Thousand Oaks, C.A: Sage.

Costa, N. R. A., & Rossetti-Ferreira, M. C. (2007). Tornar-se pai e mãe em um processo de adoção tardia. Psicologia: Reflexão e Crítica, 20(3), 425-434.

Cunha, D. F. (2007). Construção da subjetividade... É diferente no filho adotivo? (Tese de doutorado não-publicada). Universidade Federal do Rio de Janeiro.

Dolto, F., & Hamad, N. (1998). Destinos de crianças: adoção, famílias de acolhimento, trabalho social. São Paulo: Martins Fontes.

Gondim, A. K., Crispim, C.S., Fernandes, J. C. R., Brito, T.M.C., Oliveira, U.B., & Nakano, T. C. (2008). Motivação dos pais para a prática da adoção. Boletim de Psicologia, 58(129), 161-170.

Guyotat, J. (1995). Filiation et puerpéralité, logique du lien: entre psychanalyse et biomedicine. Paris: PUF.

Levy-Shiff, I. G., & Har-Even, D. (1991). Transitions to parenthood in adoptive families. Developmental Psychology, 27(1), 131-140.

Lévy-Soussan, P. (2010). Trabalho de filiação e adoção. In I. Trindade-Salavert (pp.45-80). Os novos desafios da adoção: interações psíquicas, familiares e sociais. Rio de Janeiro: Companhia de Freud.

Lévy-Soussan, P., & Marinopoulos, S. (2010a). Mini-curso de preparação das equipes especializadas em adoção. In I Congresso Franco-Brasileiro de Psicanálise, Filiação e Sociedade. Recife: Universidade Católica de Pernambuco.

Lévy-Soussan, P., & Marinopoulos, S. (2010b). Abandono e adoção: os desafios psíquicos da filiação numa perspectiva histórica e clínica. In I. Trindade-Salavert. Os novos desafios da adoção: interações psíquicas, familiares e sociais (pp.81-108). Rio de Janeiro: Companhia de Freud.

Ozoux-Teffaine, O. (1987). Adoption tardive: d’une naissance à l’autre. Paris: Stock-Laurence Pernoud.

Solon, L. A. G. (2008). Conversando com a criança sobre adoção. São Paulo: Casa do Psicólogo.

Trindade-Salavert, I. (2010). Os novos desafios da adoção: interações psíquicas, familiares e sociais. Rio de Janeiro: Companhia de Freud.

Vargas, M. M. (1998). Adoção tardia: da família sonhada à família possível. São Paulo: Casa do Psicólogo.

Weber, L. N. D. (2001). Pais e filhos por adoção no Brasil: características, expectativas e sentimentos. Curitiba: Juruá.

Weir, K. (2003). Adoptive family “leap-frogging” patterns. Adoption Quarterly, 7(1), 27-41.

Descargas

Publicado

2023-03-28

Cómo citar

SILVA, C. L. da ., & BENETTI, S. P. da C. (2023). Older child adoption: A study of the affiliation process. Estudos De Psicologia, 32(1). Recuperado a partir de https://periodicos.puc-campinas.edu.br/estpsi/article/view/8118