Gender and science: An analysis of brazilian postgraduation

Autores/as

Palabras clave:

Career mobility, Confl ict (Psychology), Faculty, Gender identity

Resumen

Gender issues are present in different work environments, including the academic world. This secondary data research aimed to compare, by gender, distribution and scientifi c output of Brazilian faculty who are active in stricto sensu postgraduation. A collection protocol was developed to capture data made available by the Coordination of Improvement of Higher Education Personnel, in the quadrennium 2013-2016 (n = 50.533, 57.5% men). The results indicate no difference in production by gender, but the following gender disparities in the researchers’ career were identifi ed: (i) female prevalence in the areas of Health, Humanities and Linguistics and Arts, and male prevalence in the Exact and Earth Sciences, Engineering and Agrarian Sciences; (ii) gender differences in favor of men in the earning of research productivity scholarships. We conclude that a reduction in gender disparities in science is expected over time, although there is still a male predominance in the scientifi c fi eld.

Descargas

Los datos de descargas todavía no están disponibles.

Citas

Aguinis, H., Ji, Y. H., & Joo, H. (2018). Gender productivity gap among star performers in STEM and other scientific fields. Journal of Applied Psychology, 103(12), 1206-1306. http://dx.doi.org/10.1037/apl0000331

Barros, S. C. V., & Mourão, L. (2018). Panorama da participação feminina na educação superior, no mercado de trabalho e na sociedade. Psicologia & Sociedade, 30, e174090. http://dx.doi.org/10.1590/1807-0310/2018v30174090

Barros, S. C. V., & Mourão, L. (2019). Desenvolvimento na carreira de bolsista produtividade: uma análise de gênero. Arquivos Brasileiros de Psicologia, 71(2), 68-83.

Charyton, C., Elliott, J. O., Rahman, M. A., Woodard, J. L., & Dedios, S. (2011). Gender and Science: Women nobel laureates. Journal of Creative Behavior, 45(3), 203-214. http://dx.doi.org/10.1002/j.2162-6057.2011.tb01427.x

Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior. (2018). Dados Abertos Capes. Brasília: Autor. Recuperado de https://dadosabertos.capes.gov.br/

Espitiro-Santo, H., & Daniel, F. (2015). Calcular e apresentar tamanhos do efeito em trabalhos científicos (1): as limitações do p<0,05 na análise de diferenças de médias de dois grupos. Revista Portuguesa de Investigação Comportamental e Social, 1(1), 3-16. http://dx.doi.org/10.7342/ismt.rpics.2015.1.1.14

Grossi, M. G. R., Borja, S. D. B., Lopes, A. M., & Andalécio, A. M. L. (2016). As mulheres praticando ciência no Brasil. Estudos Feministas, 24(1), 11-30. http://dx.doi.org/10.1590/1805-9584-2016v24n1p11

Guedes, M. C., Azevedo, N., & Ferreira, L. O. (2015). A produtividade científica tem sexo? um estudo sobre bolsistas de produtividade do CNPq. Cadernos Pagu, (45), 367-399. http://dx.doi.org/10.1590/18094449201500450367

Leslie, Sarah-Jane, Cimpian, A., Meyer, M., & Freeland, E. (2015). Expectations of brilliance underlie gender distributions across academic disciplines. Science, 387, 262-265. http://dx.doi.org/10.1126/science.1261375

Leta, J. (2014). Mulheres na ciência brasileira: desempenho inferior? Feminismo, 2(3), 139-151. Recuperado de https://portalseer.ufba.br/index.php/feminismos/article/view/30039

Louro, G. L. (1999). Pedagogias da sexualidade. In G. L. Louro (Ed.), O corpo educado: pedagogias da sexualidade (pp.7-34). Belo Horizonte: Autêntica.

Prado, R. M., & Fleith, D. S. (2012). Pesquisadoras brasileiras: conciliando talento, ciência e família. Arquivos Brasileiros de Psicologia, 64(2), 19-34.

Programa das Nações Unidas para o Desenvolvimento. (2015). Relatório de desenvolvimento humano nacional. Nova York: Autor. Recuperado de http://hdr.undp.org/sites/default/files/hdr15_overview_pt.pdf

Rothenberg, A. (2005). Family background and genius II: Nobel laureates in science. The Canadian Journal of Psychiatry, 50(14), 918-925. http://dx.doi.org/10.1177/070674370505001406

Sacco, A. M., Valiente, L., Vilanova, F., Wendt, G. W., De-Sousa, D. A., & Koller, S. H. (2016). Perfil dos bolsistas de produtividade em pesquisa do CNPq atuantes em psicologia no triênio 2012-2014. Psicologia: Ciência e Profissão, 36(2), 292-303. http://dx.doi.org/10.1590/1982-3703002702015

Santos, W. M., Padoin, S. M. M., Lacerda, M. R., & Gueterres, E. C. (2015). Perfil dos pesquisadores bolsistas de produtividade em pesquisa na área de Enfermagem. Revista de Enfermagem 9(2), 844-850. http://dx.doi.org/10.1590/1982-3703002702015

Scott, J. (1995). Gênero: categoria útil de análise. Educação e Realidade, 20(2) 71-99.

Silva, F. F., & Ribeiro, P. F. C. (2014). Trajetórias de mulheres na ciência: “ser cientista” e “se mulher”. Ciência e Educação, 20(2), 449-466. http://dx.doi.org/10.1590/1516-73132014000200012

United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization. (2015). Unesco science report: Towards 2030. Paris: Author. Retrieved from https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000235406_eng

United Nations Educational, Scientific And Cultural Organization. (2017). Cracking the Code: Girls’ and Women’s Education in Science, Technology, Engineering and Mathematics (STEM). Paris: Author. Retrieved from https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000253479

Valle, M. E., & Sakuray, F. (2014). On the criteria for receiving a research productivity fellowship from the Brazilian National Council for Scientific and Technological Development in Mathematics. Tema, 15(3), 237-248. http://dx.doi.org/10.1590/S2179-84512014000300002

Warrior, J. (1997). Cracking it: Helping women to succeed in science, engeneering and technology. Waltford: Training Publications

Weber, J. L. A., Ramos, C. C., Mester, A., Lindern, D., Hörlle, K. R., Souza, C. S., ... Rocha, K. B. (2015). Perfil dos pesquisadores bolsistas de produtividade científica em Psicologia do Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico. Estudos de Psicologia (Campinas), 32(1), 1-11. http://dx.doi.org/10.1590/0103-166X2015000100001

Descargas

Publicado

2023-02-07

Cómo citar

BARROS, S. C. da V., & MOURÃO, L. (2023). Gender and science: An analysis of brazilian postgraduation. Estudos De Psicologia, 37. Recuperado a partir de https://periodicos.puc-campinas.edu.br/estpsi/article/view/7375

Número

Sección

PSICOLOGIA SOCIAL E ORGANIZACIONAL