Parental educational practices, emotional health and maternal sociodemographic variables

Nuclear and non-nuclear families

Autores/as

  • Sária Cristina NOGUEIRA Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Faculdade de Ciências, Programa de Pós-Graduação em Psicologia do Desenvolvimento e Aprendizagem. https://orcid.org/0000-0002-7633-2605
  • Olga Maria Piazentin Rolim RODRIGUES Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Faculdade de Ciências, Programa de Pós-Graduação em Psicologia do Desenvolvimento e Aprendizagem. https://orcid.org/0000-0002-5332-256X
  • Veronica Aparecida PEREIRA Universidade Federal da Grande Dourados, Faculdade de Ciências Humanas, Programa de Pós-Graduação em Psicologia. https://orcid.org/0000-0002-9051-7550

Palabras clave:

Families, Maternal behavior, Mental health

Resumen

Objective
We compared parental educational practices and emotional health of 62 mothers of students from nuclear (G1) and non-nuclear families (G2).
Method
We used an inventory of parenting practices and scales for assessment of anxiety, stress and depression.
Results
G1 showed significantly higher means for Moral Behavior. Positive correlations between negative parenting educational practices and clinical indicators for maternal emotional health were perceived in both groups and more significantly for G2. Younger mothers in G1 indicated more signs of state anxiety and for G2 the lower socioeconomic level indicated more signs of stress and trait anxiety and less depression.
Conclusion
The data can contribute to the planning of interventions.

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Publicado

2023-10-23

Cómo citar

NOGUEIRA, S. C., RODRIGUES, O. M. P. R., & PEREIRA, V. A. (2023). Parental educational practices, emotional health and maternal sociodemographic variables: Nuclear and non-nuclear families. Estudos De Psicologia, 40. Recuperado a partir de https://periodicos.puc-campinas.edu.br/estpsi/article/view/10074

Número

Sección

PSICOLOGIA DO DESENVOLVIMENTO