Family pillar and structure as risk factors to child stress
Keywords:
Mental health, Family relations, Psychological stressAbstract
This study investigated the relationship between the perceptions concerning family support and child stress in 30 children of both sexes, between the ages of 7 and 12, who were participating in the “Family-in-Action Project” promoted by the Department of Health in the city of Matelândia, in the state of Paraná. It is a descriptive-exploratory study that used, as a data collection tool, the Inventory of Perception of Family Support and the Child-stress Scale, both applied individually. Results indicated that 60% of the children presented low family support and stress, and of these 50% lived in families that were still intact. The predominant symptoms of stress were psychological, affecting 50%, which indicates child vulnerability to psycho-social non-adaptation. Thus, the importance of preventive work and the strengthening of the social-support network is discussed, where families are inclusive, directed towards the psychological well-being of our children.
Downloads
References
Arpini, D. M., & Quintana, A. M. (2003). Identidade, família e nrelações sociais em adolescentes de grupos populares. Estudos de Psicologia (Campinas), 20 (1), 27-36. doi: 10.15 90/S0103-166X2010000300006.
Baptista, M. N. (2004). Psicoterapias cognitivo-comporta mental e cognitiva: aspectos teóricos e terapêuticos no manejo da depressão e suicídio. In M. N. Baptista. Suicídio e depressão: atualizações (pp.161-176). Rio de Janeiro: Guanabara-Koogan.
Baptista, M. N. (2005). Desenvolvimento do inventário de percepção do suporte familiar: estudos psicométricos
preliminares. Psico-USF, 10 (1), 11-19.
Baptista, M. N., Baptista, A. S. D., & Dias, R. R. (2001). Estrutura e suporte familiar como fatores de risco na depressão de adolescentes. Psicologia Ciência e Profissão, 21 (2), 52- 61.
Brasil. Ministério da Saúde. (1997) Comitê Nacional de Ética e Pesquisas em Seres Humanos. Resolução 196, de 10 de outubro de 1996: diretrizes e normas regulamentadoras de pesquisa envolvendo seres humanos. Brasília: Autor.
Bugental, D. B., & Johnston, C. (2000). Parental and child cognitions in the context of the family. Annual Review Psychology, 51, 315-344.
Carvalho, I. M. M., & Almeida, P. H. (2003). Família e proteção social. São Paulo em Perspectiva, 17 (2), 109-122.
Egeland, B., & Kreutzer, C. (1991). Maternal stress on highrisk children. In E.M. Cummings, A.L. Greene & K, Karraker. Life-Span developmental psychology: perspectives on stress and coping. Hillsdale, New Jersey: Lawrence Erlhaum Associates Publishers.
Gomide, P. I. C. (2003). Estilos parentais e comportamento anti-social. In A. Del Prette & Z. Del Prette (Orgs.), Habilidades sociais, desenvolvimento e aprendizagem: questões conceituais, avaliação e intervenção. Campinas: Alínea.
Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística. (2001). Síntese de indicadores sociais 2000. Rio de Janeiro: Autor.
Hanley, B., Tassé, M. J., Aman, M. G., & Prace, P. (1998). Psychometric properties of the family support scale with head start families. Journal of Child and Family Studies, 7 (1), 69-77.
Higley, J. D., & Suomi, S. J. (1996). Effect of reactivity and social competence on individual responses to severe stress in children: investifations using nonhuman primates. In R. Pfeffer (Ed.), Severe stress and mental disturbance in children. Washington: American Psychiatric Press.
Labrador, F. J., & Crespo, M. (1994). Evalución del estrés. In B. R. Fernandez. Evaluación conductual hoy: un enfoque para el cambio en psicologia clínica y de la salud (pp. 484-529). Madrid: Ediciones Pirámide.
Lakey, B., & Scoboria, A. (2005). The relative contribuition of trait and social influences to the links among perceived social suport, affect, and self-esteem. Journal of Personality, 73 (2), 361-388.
Leventhal, T., & Brooks-Gunn, J. (2000). The neighborhoods they live in. The effects of neighborhood residence on child and adolescent outcomes. Psychological Bulletin, 26, 309-337.
Lipp, M. (2000). O estresse da criança e suas conseqüências. In M. Lipp (Org.), Crianças estressada: causas sintomas e soluções (pp.13-42). Campinas: Papirus.
Lipp, M. E. N., & Lucarelli, M. D. M. (1998). Escala de estresse infantil: manual. São Paulo: Casa do Psicólogo.
Lipp, M. E. N., & Novaes, L.E. (1998). O stress. São Paulo: Contexto.
Lipp, M. N., & Romano, A. S. F. (1987). O estresse infantil. Estudos de Psicologia (Campinas), 4, 42-54.
Lipp, M. E. N., Souza, E. A. P., Romano, A. S. P. F., & Covolan, M. A. (1991). Como enfrentar o estresse infantil. São Paulo: Ícone Editora.
Miller, R., & Jeff-Darlington, Y. (2002). Who supports? The providers of social support to dual-parent families caring for young children. Journal of Community Psyshology, 30 (5), 461-473.
Mota, E. L. A., Lins A., Franco, S., & Motta, M. C. (1999). Migração, estresse e fatores psicossociais na determinação da saúde da criança. Psicologia Reflexão e Crítica, 12 (1), 119-132.
Saric, Z. R., Rijavec, M., & Zganec, A. B. (2001). The relation of parental practices ans self-conception to Young adolescent problem behaviors and substance use. Nord Journal Psychiatry, 55 (3), 203-209.
Santos, T. M. M. (2006). Evidencia de validade entre percepção de suporte familiar e traços de personalidade. Dissertação de mestrado não-publicada. Programa de Pós-Graduação Stricto Sensu em Psicologia, Universidade São Francisco, Itatiba.
Sbaraini, C. R. & Schermann, L. B. (2008). Prevalence of childhood stress and associated factors: a study of schoolchildren in a city in Rio Grande do Sul Sate, Brazil. Cadernos de Saúde Pública, 24 (5), 1082-1088.
Tanganelli, M. S. L., & Lipp, M. E. N. (1998). Sintomas de estresse na rede pública de ensino. Estudos de Psicologia (Campinas), 15 (3), 17-27.
Villela, M. V. (1996). Sintomas e fontes de stress em escolares de primeira a quarta séries. In M. Lipp (Org.), Pesquisas sobre stress no Brasil. Campinas: Papirus.
Wagner, A., Ribeiro, L., Arteche, A. X., & Bornholdt, E. A. (1999). Configuração familiar e o bem-estar psicológico dos adolescentes. Psicologia Reflexão e Crítica, 12 (1), 147-156.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Mônica Augusta MOMBELLI, Jaquilene Barreto da COSTA, Sonia Silva MARCON, Cynthia Borges de MOURA

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.