Family pillar and structure as risk factors to child stress

Authors

  • Mônica Augusta MOMBELLI Universidade Estadual de Maringá, Centro de Ciências da Saúde, Programa de Pós-Graduação em Ciências da Saúde.
  • Jaquilene Barreto da COSTA Universidade Estadual de Maringá, Centro de Ciências da Saúde, Programa de Pós-Graduação em Ciências da Saúde.
  • Sonia Silva MARCON Universidade Estadual de Maringá, Núcleo de Estudo, Pesquisa, Assistência e Apoio à Família.
  • Cynthia Borges de MOURA Universidade Estadual do Oeste do Paraná, Centro de Educação e Letras, Curso de Enfermagem.

Keywords:

Mental health, Family relations, Psychological stress

Abstract

This study investigated the relationship between the perceptions concerning family support and child stress in 30 children of both sexes, between the ages of 7 and 12, who were participating in the “Family-in-Action Project” promoted by the Department of Health in the city of Matelândia, in the state of Paraná. It is a descriptive-exploratory study that used, as a data collection tool, the Inventory of Perception of Family Support and the Child-stress Scale, both applied individually. Results indicated that 60% of the children presented low family support and stress, and of these 50% lived in families that were still intact. The predominant symptoms of stress were psychological, affecting 50%, which indicates child vulnerability to psycho-social non-adaptation. Thus, the importance of preventive work and the strengthening of the social-support network is discussed, where families are inclusive, directed towards the psychological well-being of our children.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Arpini, D. M., & Quintana, A. M. (2003). Identidade, família e nrelações sociais em adolescentes de grupos populares. Estudos de Psicologia (Campinas), 20 (1), 27-36. doi: 10.15 90/S0103-166X2010000300006.

Baptista, M. N. (2004). Psicoterapias cognitivo-comporta mental e cognitiva: aspectos teóricos e terapêuticos no manejo da depressão e suicídio. In M. N. Baptista. Suicídio e depressão: atualizações (pp.161-176). Rio de Janeiro: Guanabara-Koogan.

Baptista, M. N. (2005). Desenvolvimento do inventário de percepção do suporte familiar: estudos psicométricos

preliminares. Psico-USF, 10 (1), 11-19.

Baptista, M. N., Baptista, A. S. D., & Dias, R. R. (2001). Estrutura e suporte familiar como fatores de risco na depressão de adolescentes. Psicologia Ciência e Profissão, 21 (2), 52- 61.

Brasil. Ministério da Saúde. (1997) Comitê Nacional de Ética e Pesquisas em Seres Humanos. Resolução 196, de 10 de outubro de 1996: diretrizes e normas regulamentadoras de pesquisa envolvendo seres humanos. Brasília: Autor.

Bugental, D. B., & Johnston, C. (2000). Parental and child cognitions in the context of the family. Annual Review Psychology, 51, 315-344.

Carvalho, I. M. M., & Almeida, P. H. (2003). Família e proteção social. São Paulo em Perspectiva, 17 (2), 109-122.

Egeland, B., & Kreutzer, C. (1991). Maternal stress on highrisk children. In E.M. Cummings, A.L. Greene & K, Karraker. Life-Span developmental psychology: perspectives on stress and coping. Hillsdale, New Jersey: Lawrence Erlhaum Associates Publishers.

Gomide, P. I. C. (2003). Estilos parentais e comportamento anti-social. In A. Del Prette & Z. Del Prette (Orgs.), Habilidades sociais, desenvolvimento e aprendizagem: questões conceituais, avaliação e intervenção. Campinas: Alínea.

Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística. (2001). Síntese de indicadores sociais 2000. Rio de Janeiro: Autor.

Hanley, B., Tassé, M. J., Aman, M. G., & Prace, P. (1998). Psychometric properties of the family support scale with head start families. Journal of Child and Family Studies, 7 (1), 69-77.

Higley, J. D., & Suomi, S. J. (1996). Effect of reactivity and social competence on individual responses to severe stress in children: investifations using nonhuman primates. In R. Pfeffer (Ed.), Severe stress and mental disturbance in children. Washington: American Psychiatric Press.

Labrador, F. J., & Crespo, M. (1994). Evalución del estrés. In B. R. Fernandez. Evaluación conductual hoy: un enfoque para el cambio en psicologia clínica y de la salud (pp. 484-529). Madrid: Ediciones Pirámide.

Lakey, B., & Scoboria, A. (2005). The relative contribuition of trait and social influences to the links among perceived social suport, affect, and self-esteem. Journal of Personality, 73 (2), 361-388.

Leventhal, T., & Brooks-Gunn, J. (2000). The neighborhoods they live in. The effects of neighborhood residence on child and adolescent outcomes. Psychological Bulletin, 26, 309-337.

Lipp, M. (2000). O estresse da criança e suas conseqüências. In M. Lipp (Org.), Crianças estressada: causas sintomas e soluções (pp.13-42). Campinas: Papirus.

Lipp, M. E. N., & Lucarelli, M. D. M. (1998). Escala de estresse infantil: manual. São Paulo: Casa do Psicólogo.

Lipp, M. E. N., & Novaes, L.E. (1998). O stress. São Paulo: Contexto.

Lipp, M. N., & Romano, A. S. F. (1987). O estresse infantil. Estudos de Psicologia (Campinas), 4, 42-54.

Lipp, M. E. N., Souza, E. A. P., Romano, A. S. P. F., & Covolan, M. A. (1991). Como enfrentar o estresse infantil. São Paulo: Ícone Editora.

Miller, R., & Jeff-Darlington, Y. (2002). Who supports? The providers of social support to dual-parent families caring for young children. Journal of Community Psyshology, 30 (5), 461-473.

Mota, E. L. A., Lins A., Franco, S., & Motta, M. C. (1999). Migração, estresse e fatores psicossociais na determinação da saúde da criança. Psicologia Reflexão e Crítica, 12 (1), 119-132.

Saric, Z. R., Rijavec, M., & Zganec, A. B. (2001). The relation of parental practices ans self-conception to Young adolescent problem behaviors and substance use. Nord Journal Psychiatry, 55 (3), 203-209.

Santos, T. M. M. (2006). Evidencia de validade entre percepção de suporte familiar e traços de personalidade. Dissertação de mestrado não-publicada. Programa de Pós-Graduação Stricto Sensu em Psicologia, Universidade São Francisco, Itatiba.

Sbaraini, C. R. & Schermann, L. B. (2008). Prevalence of childhood stress and associated factors: a study of schoolchildren in a city in Rio Grande do Sul Sate, Brazil. Cadernos de Saúde Pública, 24 (5), 1082-1088.

Tanganelli, M. S. L., & Lipp, M. E. N. (1998). Sintomas de estresse na rede pública de ensino. Estudos de Psicologia (Campinas), 15 (3), 17-27.

Villela, M. V. (1996). Sintomas e fontes de stress em escolares de primeira a quarta séries. In M. Lipp (Org.), Pesquisas sobre stress no Brasil. Campinas: Papirus.

Wagner, A., Ribeiro, L., Arteche, A. X., & Bornholdt, E. A. (1999). Configuração familiar e o bem-estar psicológico dos adolescentes. Psicologia Reflexão e Crítica, 12 (1), 147-156.

Published

2011-09-30

How to Cite

MOMBELLI, M. A., COSTA, J. B. da, MARCON, S. S., & MOURA, C. B. de. (2011). Family pillar and structure as risk factors to child stress. Psychological Studies, 28(3). Retrieved from https://periodicos.puc-campinas.edu.br/estpsi/article/view/8895