Interaction between mothers and infants with visual impairment

communicative styles and interactive episodes

Authors

  • Carolina Silva de MEDEIROS Universidade Federal da Paraíba, Programa de Pós-Graduação em Psicologia Social, Departamento de Psicologia
  • Nádia Maria Ribeiro SALOMÃO Universidade Federal da Paraíba, Programa de Pós-Graduação em Psicologia Social, Departamento de Psicologia.

Keywords:

Communication, Visualy impairment persons, Mother child relations

Abstract

The aim of this study was to investigate the mother-infant with visual impairment interaction, by means of maternal speech styles, nonverbal behaviors and interactive episodes of mother and child. Three dyads participated in the study, and the visually impaired babies were aged from six to thirteen months. A video camera was used to capture the interactions between dyads in a free-play situation. For each dyad, three filming sessions were held, each lasting twenty minutes. The results suggested that interactions between mothers and visually impaired babies mainly takes place through the coordination of speech with the gestural action, in which touch and body language are used in order to facilitate communication. Studies that investigate the interaction of mothers of children with atypical development are relevant, because they answer theoretical questions about development and make it possible to structure interventional strategies.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Akhtar, N., Dunham, F., & Dunham, P. (1991). Directive interactions and early vocabulary development: the role of joint attentional focus. Journal of Child Language, 18 (1), 41-49.

Akthar, N., & Gernsbacher, M. (2007) Joint attention and vocabulary development: a critical look. Language and Linguistic Compass, 1 (3), 195-207.

Aquino, F. (2008). Intencionalidade comunicativa e atenção conjunta: uma análise em contextos interativos mãe-bebê. Tese de doutorado não-publicada, Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa.

Aquino, F., & Salomão, N. M. R. (2009). Contribuições da habilidade da atenção conjunta para a cognição social infantil. Psicologia em Estudo, 14 (2), 233-241.

Bates, E., Dale, P., & Thal, D. (1997). Diferenças individuais e suas implicações para as teorias do desenvolvimento da linguagem. In P. Fletcher & B. MacWhinney (Orgs.), Compêndio da linguagem da criança (pp.87-130). Porto Alegre: Artes Médicas.

Batista, C. (1997). Desenvolvimento da criança com deficiência visual: enfoques e resultados de pesquisas. Anais da XXVII Reunião Anual de Psicologia, Ribeirão Preto.

Bigelow, A. (2003) The development of joint attention in blind infants. Development and Psychopathology, 15 (2), 259-275.

Borges, L., & Salomão, N. M. R. (2003). Aquisição da linguagem: considerações da perspectiva da interação social. Psicologia: Reflexão e Crítica, 16 (2), 327-336.

Bosa, C. (2002). Atenção compartilhada e identificação precoce do autismo. Psicologia: Reflexão e Crítica, 15 (1), 77-88.

Bosa, C., & Souza, A. (2007). Interação mãe-criança e desenvolvimento atípico: a contribuição da observação sistemática. In C. Piccinini & M. Seidl de Moura (Orgs.), Observando a interação pais-bebê-criança: diferentes abordagens teóricas e metodológicas (pp.213-236). São Paulo: Casa do Psicólogo.

Braz, F. (2000). A fala dirigida a meninos e meninas: um estudo sobre o input materno e suas variações. Dissertação de mestrado não-publicada, Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa.

Braz, F., & Salomão, N. M. R. (2002). Episódios de atenção conjunta em um contexto de brincadeira livre. Interações, 7 (14), 85-104.

Conti-Ramsden, G. (1990). Maternal recasts and other contingent replies to language-impaired children. Journal of Speech and Hearing Disorders, 55 (2), 262-274.

Conti-Ramsden, G. (1994). Language interaction with atypical language learners. In C. Gallaway & B. Richards (Orgs.), Input and interaction in language acquisition (pp.183-198). London: Cambridge University Press.

Fônseca, P., & Salomão, N. M. R. (2005). Análise comparativa das falas materna e paterna dirigidas às crianças. Paidéia, 15 (30), 79-91.

Fraiberg, S. (1979). Blind infants and their mothers: na examination of the sign system. In M. Bullowa. Before speech: the beginning of interpersonal communication (pp.149-170). London: Cambridge University Press.

Hampson, J., & Nelson, K. (1993). The relation of maternal language to variation in rate and style of language acquisition. Journal of Child Language, 20, 313-342.

Kreutz, C., & Bosa, C. (2009). Intervenção precoce na comunicação pais-bebê com deficiência visual. Estudos de Psicologia (Campinas), 26 (4), 537-544. doi: 101590/S0103-166X2009000400013.

Mendes, D. (2009). As expressões emocionais e o desenvolvimento inicial. In M. Seidl de Moura, D. Mendes & L. Pessôa (Orgs.), Interação social e desenvolvimento (pp.71-85). Curitiba: CRV.

Nelson, K. E., Welsch, J., Camarata, S. M., Butkovsky, L., & Camarata, M. (1995). Available input for language impaired children and younger children of matched language levels. First Language, 15 (1), 1-17.

Nogueira, S. (2009). A comunicação pré-verbal. In M. Seidl de Moura, D. Mendes & L. Pessôa (Orgs.), Interação social e desenvolvimento (pp.101-115). Curitiba: CRV.

Oliveira, J., & Marques, S. (2005). Análise da comunicação verbal e não verbal de crianças com deficiência visual durante a interação com a mãe. Revista Brasileira de Educação Especial, 11 (3), 409-428.

Oliveira, T., & Gil, M. (2007). Elementos fundamentais para a aquisição de operantes verbais por bebês: análise comportamental da “atenção compartilhada”. Revista Brasileira de Terapia Comportamental Cognitiva, 9 (2), 217-225.

Pérez-Pereira, M. (2004). Desenvolvimento da linguagem. In C. Coll, J. Palácios & A. Marchesi (Orgs.), Desenvolvimento psicológico e educação (Vol.1, 2ª ed., pp.160-180). Porto Alegre: Artmed.

Pérez-Pereira, M., & Conti-Ramsden, G. (2001). The use of directives in verbal interactions between blind children and their mothers. Journal of Visual Impairment & Blindness, 95 (3), 133-149.

Pine, J. M. (1994). The language of primary caregivers. In C. Gallaway & B. Richards (Orgs.), Input and interaction in language acquisition (pp.15-37). London: Cambridge University Press.

Rochat, P. (2007). Intentional action arises from early reciprocal changes. Acta Psychologica, 124 (1), 8-25.

Salomão, N. M. R. (1996). Interaction between mothers and children with specific language impairment: a longitudinal study. Unipublish doctoral dissertation, University of Manchester, United Kingdon.

Seidl de Moura, M. (2009). Interações sociais e desenvolvimento. In M. Seidl de Moura, D. Mendes & L. Pessôa (Orgs.), Interação social e desenvolvimento (pp.19-36). Curitiba: Editora CRV.

Seidl de Moura, M., Ribas, A., Seabra, K., Pessoa, L., Nogueira, S., Mendez, D., et al. (2008). Interações mãe-bebê de um e cinco meses de díades urbanas: aspectos afetivos, comportamentos, complexidade e sistemas parentais predominantes. Psicologia: Reflexão e Crítica, 21 (1), 66-73.

Snow, C. (1997). Questões no estudo do input: sintonia, universalidade, diferenças individuais e evolutivas, e causas necessárias. In P. Fletcher & B. MacWhinney (Orgs.), Compêndio da linguagem da criança (pp.153-163). Porto Alegre: Artes Médicas.

Tomasello, M. (2003). Origens culturais da aquisição do conhecimento humano. São Paulo: Martins Fontes.

Vila, I. (1995). Aquisição da linguagem. In C. Coll, J. Palácios & A. Marchesi (Orgs.), Desenvolvimento psicológico e educação (Vol.1, pp.69-80). Porto Alegre: Artes Médicas.

Published

2012-12-31

How to Cite

MEDEIROS, C. S. de, & SALOMÃO, N. M. R. (2012). Interaction between mothers and infants with visual impairment: communicative styles and interactive episodes. Psychological Studies, 29(Suplemento 1). Retrieved from https://periodicos.puc-campinas.edu.br/estpsi/article/view/8835