Verbalizations of family members while students with intellectual disabilities are learning to read and write

Authors

  • Priscila BENITEZ Universidade Federal de São Carlos, Programa de Pós-Graduação em Psicologia, Departamento de Psicologia.
  • Camila DOMENICONI Universidade Federal de São Carlos, Programa de Pós-Graduação em Psicologia, Departamento de Psicologia.

Keywords:

Cues, Reading, Handwriting, Software

Abstract

The use of computer program used by teachers, parents and family members to teach reading and writing skills allowed the verbalizations provided by these learners to be analyzed to assist them with the teaching tasks. Although these verbalizations have been identified in previous studies, the aim of the present study was to categorize and quantify the types of verbal cues provided by the family members in the role of monitors, due to the lack of systematization of these hints. Three persons responsible for three students with intellectual disabilities participated in this study, and were exposed to the software in their homes. The procedure consisted of categorizing and quantifying the verbal hints given by the monitors. As result, two categories of cues were established: suitable (“Give instructions for the task” and “Praise”) and inadequate hints (“Pointing out errors in learner response” and “Answer for the learner”). The results suggested that the category called adequate cues should be used in future training of monitors, in order to favor the initial interaction between learner and software.

 

Downloads

Download data is not yet available.

References

Daly III, E. J., & Martens, B. K. (1994). A comparison of three interventions for increasing oral reading performance: application of the instructional hierarchy. Journal of Applied Behavior Analysis, 27 (3), 459-469.

de Rose, J. C., de Souza, D. G., & Hanna, E. S. (1996). Teaching reading and spelling: exclusion and stimulus equivalence. Journal of Applied Behavior Analysis, 29 (4), 451-469.

de Rose, J. C. C., de Souza D. G., Rossito, A. L., & de Rose, T. M. S. (1989). Aquisição de leitura após história de fracasso escolar: equivalência de estímulos e generalização. Psicologia: Teoria e Pesquisa, 5 (3), 325-346.

de Souza, D. G., & de Rose, J. C. (2006). Desenvolvendo programas individualizados para o ensino de leitura. Acta Comportamentalia, 14 (1), 77-114.

de Souza, D. G., de Rose, J. C., & Domeniconi, C. (2009). Applying relational operants to reading and spelling. In R. A. Rehfeldt & Y. Barnes-Holmes (Orgs.), Derived relational responding: applications for learners with autism and other developmental disabilities (pp.173-207). Oakland: New Harbinger Publications.

Fabiano, G. A. (2007). Father participation in behavioral parent training for ADHD: review and recommendations for increasing inclusion and engagement. Journal of Family Psychology, 21 (4), 683-693.

Ferreira, M. C. T., & Marturano, E. M. (2002). Ambiente familiar e os problemas do comportamento apresentado por crianças com baixo desempenho escolar. Psicologia: Reflexão e Crítica, 15 (1), 33-44.

Fiala, C. L., & Sheridan, S. M. (2003). Parent involvement and reading: using curriculum-based measurement to assess the effects of paried reading. Psychology in the Schools, 40 (6), 613-625.

Gortmaker, J. V., Daly III, E. J., Mccurdy, M., Persampieri, M. J., & Hergenrader, M. (2007). Improving reading outcomes for children with learning disabilities: using brief experimental analysis to develop parent-tutoring interventions. Journal of Applied Behavior Analysis, 40 (2), 203-221.

Gurgueira, L. H., & Cortegoso, A. L. (2008). Avaliação de um programa de ensino para capacitar mães como agentes favorecedoras do estudar. Psicologia da Educação, 27 (1), 5-30.

Keller, F. S. (1968). Good-bye teacher. Journal of Applied Behavior Analysis, 1 (1), 79-89.

Melchiori, L. E., de Souza, D. G., & de Rose, J. C. (2000). Reading, equivalence and recombination of units: a replication with students with different learning histories. Journal of Applied Behavior Analysis, 33 (1), 97-100.

Naves, A. R. C. X., & Vasconcelos, L. A. (2008). O estudo da família: contingências e metacontingências. Revista Brasileira de Análise do Comportamento, 4 (1), 13-25.

Oliveira, C. B. E., & Marinho-Araújo, C. M. (2010). A relação família-escola: intersecções e desafios. Estudos de Psicologia (Campinas), 27 (1), 99-108.

Reis, T. (2009). Avaliação da eficácia de um programa suplementar para o ensino de leitura e escrita aplicado em ambiente escolar. Dissertação de mestrado não-publicada, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial, Universidade Federal de São Carlos.

Reis, T., de Souza, D. G., & de Rose, J. C. (2009). Avaliação de um programa para o ensino de leitura e escrita. Estudos de Avaliação Educacional, 20, 425-449.

Rosa Filho, A. B., de Rose, J. C., de Souza, D. G., Hanna, E. S., & Fonseca, M. L. (1998). Aprendendo a ler e a escrever em pequenos passos [Software para pesquisa]. São Carlos: Universidade Federal de São Carlos, Recuperado em setembro 18, 2012, Disponível em <http://geic.ufscar.br:8080/site>.

Sampaio, A. C., Souza, S. R., & Costa, C. E. (2004). Treinamento de mães no auxílio à execução da tarefa de casa. In M. Z. S. Brandão, F. D. S. Comte, F. S. Brandão, Y. K. Ingbergman & S. M. Oliani (Orgs.), Sobre comportamento e cognição: contribuições para a construção da teoria do comportamento (pp.295-309). Santo André: Arbytes.

Scarpelli, P. B., Costa, C., E., & Souza, S. R. (2006). Treino de mães na interação com os filhos durante a realização da tarefa escolar. Estudos de Psicologia (Natal), 2 (1), 55-65.

Sidman, M. (1971). Reading and auditory-visual equivalence. Journal of Speech and Hearing Research, 14, 5-13.

Sidman, M. (2003). Coerção e suas implicações. Campinas: Livro Pleno.

Skinner, B. F. (1974). About behaviorism. New York: Alfred A. Knopf.

Soares, M. R. Z., Souza, S. R., & Marinho, M. L. (2004). Envolvimento dos pais: incentivo à habilidade de estudo em crianças. Estudos de Psicologia (Campinas), 21 (3), 253-260. doi: 10.1590/S0103-166X2004000300009.

Souza, S. R., Sudo, C. H., & Batistela, S. (2008). Treinamento de mães: instruções e fichas no auxílio à tarefa escolar. Contextos Clínicos, 1 (2), 113-124.

Taverne, A., & Sheridan, S. M. (1995). Parent training in interactive book reading: an investigation of its effects with families at risk. School Psychology Quarterly, 10 (1), 41-64.

Wechsler, D. (1997). WAIS-III: administration and scoring manual. San Antonio: Psychological Corporation.

Wechsler, D. (2002). WISC-III: escala de inteligência Wechsler para crianças: manual (3ª ed.). São Paulo: Casa do Psicólogo.

Published

2012-12-31

How to Cite

BENITEZ, P., & DOMENICONI, C. (2012). Verbalizations of family members while students with intellectual disabilities are learning to read and write. Psychological Studies, 29(4). Retrieved from https://periodicos.puc-campinas.edu.br/estpsi/article/view/8814